26 448 Structuur van de uitvoering werk en inkomen (SUWI)

Nr. 485 BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 december 2012

Hierbij doen wij u de jaarplannen 2013 van het UWV en de SVB toekomen.1 Wij hebben deze plannen goedgekeurd en de budgetten voor 2013 vastgesteld. In deze brief informeren wij u over ons oordeel over de plannen.

Tevens maken wij van de gelegenheid gebruik om u te informeren over de stand van zaken rond het redesign van het UWV Werkbedrijf, de uniformiteit van de uitvoering tussen UWV-kantoren en de voorgenomen invulling van de resterende taakstelling UWV 2015. Dit hebben wij u toegezegd tijdens het algemeen overleg over UWV-onderwerpen op 22 november jl. (Kamerstuk 31 311, nr. 95)

Algemeen

Bij het opstellen van de jaarplannen 2013 was het regeerakkoord 2012 nog niet gereed. Zowel voor het UWV als voor de SVB heeft dit regeerakkoord ingrijpende consequenties. Voor het UWV gaat het hierbij onder meer om de maatregelen inzake ontslag en WW, de nieuwe Participatiewet en de doelmatigheidskorting op de beschikbare re-integratiemiddelen van het UWV en gemeenten. Voor de SVB gaat het hierbij onder meer om de versnelde verhoging van de AOW-leeftijd en de bijbehorende overbruggingsregeling, de hervorming van de kindregelingen en de aanpassing van de nabestaandenuitkering voor nieuwe gevallen. De komende periode zullen wij deze maatregelen verder uitwerken.

Daarnaast volgt uit het regeerakkoord een algemene taakstelling voor het SZW-domein, waaronder het UWV en de SVB. Deze komt bovenop de lopende taakstelling vanuit de voorgaande kabinetsperiode. De komende maanden zullen wij in nauw overleg met het UWV en de SVB op hoofdlijnen de richtingen om te komen tot invulling in kaart brengen.

Beide organisaties staan daarmee ook de komende tijd voor een zware opgave. Daarbij geldt dat zij tegen de grenzen van hun verandercapaciteit aanlopen. Via de periodieke overleggen met de Raden van Bestuur blijven wij hierover met hen in gesprek.

Jaarplan UWV 2013

Het jaarplan UWV 2013 beschrijft helder de in 2013 beoogde resultaten en de activiteiten die het UWV daarvoor zal inzetten. Daarbij wordt ook een beeld gegeven van de context waarin UWV opereert. Ook in 2013 zal het UWV grote stappen moeten zetten om de in het regeerakkoord 2010 afgesproken besparingen op de uitvoeringskosten te kunnen realiseren. Met het redesign van het Werkbedrijf, vereenvoudigingen in wet- en regelgeving en diverse efficiencymaatregelen zal het UWV hier invulling aan geven.

Daarnaast zal het UWV diverse wijzigingen in wet- en regelgeving doorvoeren, waaronder de invoering per 1 januari 2013 van de modernisering van de Ziektewet. In 2013 zullen ook de beleidsmatige consequenties voor het UWV vanuit het regeerakkoord 2012 verder vorm krijgen.

Deze ingrijpende veranderingen in de organisatie zullen naar verwachting gepaard gaan met een verdere stijging van het werkaanbod als gevolg van de economische situatie. Bij de vaststelling van het budget voor de uitvoeringskosten UWV is hier rekening mee gehouden. Inzet van het UWV is om, ondanks de grote druk, de prestaties in 2013 op het niveau van 2012 te handhaven.

Jaarplan SVB 2013

Het jaarplan 2013 van de SVB geeft een goed beeld van de door de SVB gestelde doelen en de daarvoor beschikbare middelen. De kwaliteit van de dienstverlening van de SVB blijft van een hoog niveau. Ook de SVB zal in 2013 verdere maatregelen nemen om de in het regeerakkoord 2010 afgesproken besparingen op de uitvoeringskosten te realiseren. De SVB geeft hier invulling aan door diverse efficiencymaatregelen, de gemaakte keuzes in taken en dienstverlening en vereenvoudigingen in wet- en regelgeving door te voeren.

Naast de inspanningen in het kader van de taakstelling en de werkzaamheden als gevolg van gewijzigde wet- en regelgeving, zoals de verhoging van AOW-leeftijd per 1 januari 2013, richt de SVB zich in 2013 op het afronden van het veranderprogramma SVB Tien. In 2013 zullen ook de beleidsmatige consequenties voor de SVB vanuit het regeerakkoord 2012 verder vorm krijgen.

Stand van zaken redesign Werkbedrijf UWV

Als gevolg van de taakstelling gaat het UWV de dienstverlening aan werkzoekenden concentreren op 30 vestigingen, van waaruit het UWV 35 arbeidsmarktregio’s zal bedienen. Sinds 2011 heeft het UWV zich van 20 vestigingen teruggetrokken.

De digitale dienstverlening wordt in hoog tempo doorontwikkeld. Wij noemen een aantal van de verbeteringen die in de afgelopen periode zijn doorgevoerd. Het proces van automatische matching is verbeterd. Aan het dienstverleningskanaal werk.nl zijn nieuwe online trainingen toegevoegd gericht op bijvoorbeeld solliciteren en werk zoeken met LinkedIn. Er is een module beschikbaar gesteld om in tien stappen te komen tot een goed cv.

Inmiddels maakt circa 90 procent van de WW-klanten gebruik van de digitale inschrijving voor een WW-uitkering, maar er is nog steeds een groep die er moeite mee heeft. Om klanten meer tijd te geven om te wennen aan de omschakeling naar digitale dienstverlening heeft SZW extra budget beschikbaar gesteld voor de begeleiding van minder digivaardigen. Uit recent onderzoek blijkt dat circa acht procent van de WW-populatie niet vaardig genoeg is om met de digitale dienstverlening om te gaan. Aan werkzoekenden die niet digivaardig zijn, wordt een workshop aangeboden om daarbij te ondersteunen; inmiddels hebben meer dan 62 000 klanten daaraan deelgenomen. Daarnaast worden op alle vestigingen op dinsdagmiddag inloopmiddagen gehouden, waar klanten die niet uit de voeten kunnen met de digitale dienstverlening terecht kunnen.

Wij houden de vinger aan de pols via de reguliere rapportages en periodieke overleggen met het UWV en informeren uw Kamer over de stand van zaken via de reguliere SUWI-zendingen.

Uniformiteit van de uitvoering tussen UWV-kantoren

Tijdens het algemeen overleg over het UWV op 22 november vroeg Kamerlid Van Vliet in hoeverre er een eenduidig beleid is inzake opleidingen bij het UWV. Van Vliet hebben berichten bereikt dat onvoldoende duidelijk is onder welke voorwaarden een opleiding gevolgd kan worden en of die opleiding wordt gefaciliteerd door het UWV.

Wij kunnen hierover het volgende melden. Met ingang van 1 januari 2012 is aan het UWV geen re-integratiebudget WW meer beschikbaar gesteld. WW-werkzoekenden kunnen nog wel toestemming vragen om scholing met behoud van uitkering te volgen tijdens de werkloosheid. Het UWV kan deze scholing echter niet meer vergoeden. De werkzoekende zal zelf financiering van de scholing moeten regelen. Dit is anders voor de AG-doelgroep. Hiervoor heeft het UWV nog wel re-integratiebudget beschikbaar, waarop in het kader van het regeerakkoord een doelmatigheidskorting wordt doorgevoerd.

Of scholing noodzakelijk is wordt getoetst conform het landelijke scholingsprotocol van het UWV. Het scholingsprotocol is de basis voor een landelijke uniforme toetsing. Op ons verzoek neemt het UWV contact op met Kamerlid Van Vliet om te bezien of er desondanks sprake is van mogelijke onvolkomenheden.

Stand van zaken invulling taakstelling UWV 2015

Met de brief van 13 november jl. hebben wij u geïnformeerd over de stand van zaken rond de invulling van de taakstelling UWV. Het nog in te vullen bedrag van de taakstelling 2015 bedroeg op dat moment € 36 miljoen. Voor de invulling van dit bedrag wordt ingezet op een zo optimaal mogelijke digitalisering, vereenvoudiging en automatisering van de uitvoeringsprocessen bij het UWV. Met het wetsvoorstel Wet vereenvoudiging regelingen UWV worden reeds aanzienlijke stappen gezet om de uitvoering van de WW te vereenvoudigen. Samen met het UWV werken wij de komende maanden aanvullende voorstellen uit om te bezien of de complexiteit van andere door het UWV uitgevoerde regelingen te verminderen is en zo de uitvoering goedkoper te maken is. Hierbij kijken wij naar de uitvoeringstechnische gevolgen, de gevolgen voor betrokkenen en de budgettaire gevolgen. Uitgangspunt is dat de voorstellen per saldo niet mogen leiden tot hogere uitkeringslasten.

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, L.F. Asscher

De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, J. Klijnsma


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven