Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 september 2013
Hierbij bied ik u de geannoteerde agenda aan van de Raad Algemene Zaken van 30 september
2013.
De Minister van Buitenlandse Zaken,
F.C.G.M. Timmermans
GEANNOTEERDE AGENDA RAAD ALGEMENE ZAKEN VAN 30 SEPTEMBER 2013
De agenda van de Raad Algemene Zaken (RAZ) van 30 september a.s. is beperkt van omvang
en kent slechts twee onderwerpen: het EU-cohesiebeleid en de voorbereiding van de
Europese Raad van 24–25 oktober a.s.
EU-cohesiebeleid
De Raad zal naar verwachting het wetgevingspakket voor het EU-cohesiebeleid 2014–2020
bespreken. Over de voortgang van de trilogen is uw Kamer geïnformeerd door de Staatssecretaris
van Economische Zaken (Kamerstuk 21 501-08, nrs. 470 en 472). De onderhandelingen tussen Europees Parlement en Raad lopen nog. Agendering van
het Cohesie-pakket voor de komende RAZ is daarom nog niet definitief. Resterende discussiepunten
tussen de Raad, de Commissie en het Europees Parlement zijn met name de macro-economische
conditionaliteit en de prestatiereserve. Het kabinet steunt de in bovengenoemde kamerbrieven
verwoorde Raadspositie, waarin deze principes overeind blijven.
Voorbereiding Europese Raad 24–25 oktober 2013
De Raad zal kort de agenda van de Europese Raad (ER) van 24-25 oktober 2013 bespreken.
Meer inhoudelijke voorbereiding zal plaatsvinden bij de RAZ van 22 oktober a.s.
EMU-governance
Zoals afgesproken op de ER van 27–28 juni jl. zal de Europese Raad verder spreken
over een versterkte coördinatie van het economisch beleid. Hierbij zal naar verwachting
specifiek worden ingegaan op de sociale dimensie, evenals op de indicatoren die van
belang zijn bij deze versterkte coördinatie van het economisch beleid. Tijdens de
ER van december zal hierover verder worden gesproken, o.a. wat betreft de mogelijkheid
van lidstaatcontracten.
Wat betreft de contracten is het kabinet van mening dat deze potentieel nuttig kunnen
zijn als extra instrument om lidstaten aan te zetten tot het doorvoeren van structurele
hervormingen. Hierbij gelden echter als voorwaarden dat de beleidsvrijheid van lidstaten
die zich aan gemaakte afspraken houden niet wordt ingeperkt, dat het proces van economische
beleidscoördinatie niet nodeloos wordt gecompliceerd en dat de totale Nederlandse
afdrachten aan de EU niet stijgen.
Inzake de sociale dimensie vindt het kabinet dat deze moet aansluiten bij bestaande
afspraken. Uitgangspunt daarbij blijft landenspecifiek advies en uitwisseling van
«best practices», dus geen uniforme beleidsvoorschriften. Negatieve sociale gevolgen van arbeidsmigratie
in de EU dienen te worden voorkomen.
Bankenunie
Naar verwachting zal de ER de stand van zaken ten aanzien van het geïntegreerd financieel
kader (bankenunie) opmaken. Zoals bekend is het kabinet in principe voorstander van
een volledige Europese bankenunie inclusief een Europees Resolutiemechanisme, maar
stelt het voorwaarden aan de uitwerking van de individuele onderdelen, conform de
Kamerbrieven van de Minister van Financiën van 1 oktober 2012 (Kamerstuk 21 501-07 nr. 946) en van 9 september 2013 (Kamerstuk 21 501-07, nr. 1083).
Innovatie/diensten/digitale agenda
De ER zal naar alle waarschijnlijkheid in een themasessie ingaan op innovatie, diensten
en de digitale interne markt. Het kabinet verwelkomt bespreking van deze thema's op
de Europese Raad vanwege het grote onbenutte potentieel voor economische groei van
verdere integratie van de interne markt voor diensten en digitaal en het belang van
innovatie voor het concurrentievermogen.
Oostelijk Partnerschap
Ter voorbereiding van de OP Top in Vilnius, op 28 en 29 november zal de ER naar verwachting
kort stilstaan bij het Oostelijk Partnerschap. Inhoudelijke voorbereiding van deze
Top zal plaatsvinden tijdens de RBZ van 21 oktober a.s. Uw Kamer zal voorafgaand aan
deze RBZ worden geïnformeerd over de Nederlandse inzet t.a.v. de Top in Vilnius.