Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 19637 nr. 1797 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 19637 nr. 1797 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 maart 2014
Tijdens het algemeen overleg met uw Kamer op 3 oktober 2013 (Kamerstuk 19 637, nr. 1747) heb ik toegezegd u te informeren over het aantal aanvragen van kinderen die een aanvraag hebben ingediend voor gezinshereniging in het kader van asiel (nareis) en hoeveel kinderen nu ouder zijn dan 18 jaar en in de voorgaande periode waarin het nareisbeleid anders was, zijn afgewezen. Met deze brief ga ik in op deze toezegging.
In onderstaande tabellen1 treft u een update aan van tabel 1 uit het rapport van de Kinderombudsman van 6 juni 20132. Onderstaande tabellen tonen de afgehandelde MVV-nareisaanvragen van personen jonger dan 18 jaar en ouder dan 18 jaar, ingediend op de diplomatieke post. Hierbij is onderscheiden naar soort beslissing (inwilliging, afwijzing of overige afdoening). Een onderverdeling naar afwijzingsgrond, zoals dat er geen sprake is van een feitelijke gezinsband, is niet te maken omdat de afwijzingsgronden niet apart worden geregistreerd in het IND-systeem.
Als kanttekening bij de tabellen merk ik op dat het bij de cijfers die eerder aan de Kinderombudsman zijn geleverd, nog wel mogelijk was om een uitsplitsing te maken naar verblijfsdoel (gezinshereniging door (minderjarig en meerderjarig) kind, echtgenoot of partner). Momenteel is het niet meer mogelijk om een uitsplitsing te maken naar gevraagd verblijfsdoel in nareiszaken. De verblijfsdoelen (verblijf bij partner/echtgenoot of kind bij ouder) die voorheen in INDIS bij nareiszaken (MVV) waren geregistreerd, zijn in de conversie naar INDIGO overgezet naar de minder gedetailleerde kwalificatie «Nareis asiel» opdat deze zaken eenduidig in het systeem zouden zijn te onderscheiden binnen de categorie gezinsherenigingsaanvragen.3
Afgehandelde aanvragen |
Waarvan ingewilligd |
Waarvan afgewezen |
Waarvan «overige afhandelingen» |
|
---|---|---|---|---|
Aanvrager is jonger dan 18 jaar |
2.250 |
1.100 |
1.110 |
40 |
Aanvrager is 18 jaar of ouder |
1.110 |
570 |
520 |
20 |
Totaal aantal afgehandelde aanvragen |
3.360 |
1.670 |
1.630 |
60 |
Bron: IND. Afgerond op tientallen.
Afgehandelde aanvragen |
Waarvan ingewilligd |
Waarvan afgewezen |
Waarvan «overige afhandelingen» |
|
---|---|---|---|---|
Aanvrager is jonger dan 18 jaar |
3.780 |
2.630 |
940 |
210 |
Aanvrager is 18 jaar of ouder |
1.750 |
990 |
660 |
90 |
Totaal aantal afgehandelde aanvragen |
5.530 |
3.620 |
1.600 |
300 |
Bron: IND. Afgerond op tientallen.
Het antwoord op de vraag hoeveel kinderen nu ouder zijn dan 18 jaar en in de periode waarin het nareisbeleid anders was, zijn afgewezen, vergt intensief en tijdrovend individueel dossieronderzoek. Deze aantallen zijn immers niet automatisch te generen uit het informatiesysteem van de IND.
Het beleidskader voor de beoordeling van nareisaanvragen door meerderjarige personen is als volgt. Bij de beoordeling van nareisaanvragen wordt voor de uitleg van het begrip «feitelijke gezinsband» zo veel mogelijk aangesloten bij artikel 8 van het EVRM. Dit heb ik eerder aan uw Kamer geschreven4, onder meer in een reactie op een aanbeveling van de Kinderombudsman waarin nadrukkelijk hierom werd gevraagd. Bij meerderjarige (of inmiddels meerderjarig geworden) kinderen betekent dit dat sprake moet zijn van «meer dan normale (emotionele) afhankelijkheid». Dit is dan ook het geldende beleid voor nieuwe nareisaanvragen door meerderjarige (of inmiddels meerderjarig geworden) personen.
Tot slot meld ik u dat ik, op vraag van het lid Schouw (D66) tijdens het algemeen overleg van 3 oktober 2013, de Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken (ACVZ) heb gevraagd en bereid gevonden om onderzoek te doen naar het nareisbeleid. Ik heb de ACVZ gevraagd om na te gaan hoe de Nederlandse wet- en regelgeving van het gezinsherenigingsbeleid voor vluchtelingen (nareis), inclusief de uitvoering daarvan, zich verhoudt tot het internationaal en Europees recht.
De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, F. Teeven
Toelichting bij de tabellen: Bij een afgeronde opsomming kan het voorkomen dat de (afgeronde) delen niet optellen tot de (afgeronde) som. De opsomming is in dat geval niet kloppend gemaakt om zo dicht mogelijk bij de niet-afgeronde aantallen te blijven. Om dezelfde reden zijn percentages berekend op basis van de desbetreffende niet-afgeronde aantallen. «Overige afdoeningen» betreft een administratieve categorie van niet-inhoudelijke afdoeningen. De leeftijdsbepaling ziet op het moment van de aanvraag, niet op het moment dat de aanvraag was afgehandeld.
http://www.dekinderombudsman.nl/92/ouders-professionals/publicaties/rapport-gezinshereniging/?id=108 .
Wel kan over de tabellen 1 en 2 worden gesteld dat het aantal afgehandelde aanvragen van vreemdelingen die jonger zijn dan 18 jaar, kinderen van de hoofdpersoon betreffen. Van de groep vreemdelingen die 18 jaar of ouder is, zijn de meerderjarige kinderen niet van de hoofdpersoon te onderscheiden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-19637-1797.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.