Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 februari 2012
In het overleg met de algemene commissie voor Asiel en Immigratie van 27 april 2011
(Kamerstuk 19 637, nr. 1428) heb ik toegezegd schriftelijk nader in te gaan op het intrekken van verblijfsvergunningen
asiel wegens een terugkeer naar het land van herkomst of een verplaatsing van het
hoofdverblijf.
In het overleg van 27 april heb ik gezegd dat indien blijkt dat een houder van een
verblijfsvergunning asiel tijdelijk is teruggekeerd naar het land van herkomst, dit
reden kan zijn de vergunning in te trekken. Deze intrekking wordt gebaseerd op één
van de gronden genoemd in de artikelen 32 en 35 Vreemdelingenwet, merendeels op de
in het eerste lid, onder a genoemde intrekkingsgrond «het verstrekken van onjuiste
gegevens dan wel het achterhouden van gegevens, terwijl die gegevens tot afwijzing
van de oorspronkelijke aanvraag zouden hebben geleid». De IND beschikt over een gespecialiseerde
unit Intrekkingen. Deze unit raakt bekend met het vertrek van een asielvergunninghouder
uit Nederland door bijvoorbeeld informatie van de Koninklijke Marechaussee, informatie
van de Internationale Organisatie voor Migratie, een uitschrijving uit de Gemeentelijke
Basisadministratie, een verzoek om wedertoelating door de vreemdeling of door mededelingen
van derden.
Gedurende de periode 1 juli 2010 tot 1 juli 2011 zijn ongeveer 550 vergunningen ingetrokken
omwille van het verstrekken van onjuiste gegevens of het verplaatsen van het hoofdverblijf
uit Nederland. Dit betreft nog niet alle intrekkingen door de unit Intrekkingen, maar
enkel de intrekkingen op basis van de genoemde gronden. Bovenstaand aantal is gebaseerd
op een handmatige registratie van de formele intrekkingsgronden door de unit Intrekkingen.
De concrete reden om tot een intrekking over te gaan, zoals een tijdelijke terugkeer
naar het land van herkomst, wordt niet handmatig bijgehouden of geregistreerd in de
registratiesystemen van de IND.
In de periode 1 juli 2010 tot 1 juli 2011 is in circa 290 zaken de asielvergunning
ingetrokken wegens het verstrekken van onjuiste gegevens. De intrekkingsgrond «het
verstrekken van onjuiste gegevens» kan echter, naast op een tijdelijke terugkeer naar
het land van herkomst, ook betrekking hebben op andere situaties (bijvoorbeeld het
hebben verzwegen van eerdere aanvragen in andere Europese landen). Het cijfer van
290 zaken betreft het totaal aantal zaken waarin een asielvergunning is ingetrokken
op grond van het verstrekken van onjuiste gegevens door de vreemdelingen, maar het
aantal intrekkingen vanwege een tijdelijke terugkeer naar het land van herkomst is
daarbinnen niet zichtbaar.
In tegenstelling tot een tijdelijke terugkeer naar het land van herkomst, is een kortstondig
verblijf van een asielvergunninghouder in een derde land op zichzelf geen reden om
de asielvergunning in te trekken. Het is de vergunninghouder immers toegestaan te
reizen. Daarbij vormt een verblijf in een derde land geen indicatie dat de vreemdeling
in zijn land van herkomst niet (langer) voor problemen heeft te vrezen. Op grond van
artikel 32, eerste lid onder d Vw en artikel 35, eerste lid onder c kan een verblijfsvergunning
voor bepaalde tijd respectievelijk onbepaalde tijd wel worden ingetrokken als de vreemdeling
zijn hoofdverblijf buiten Nederland heeft gevestigd. Uit de door de unit Intrekkingen
aangeleverde cijfers blijkt dat in de periode 1 juli 2010 tot 1 juli 2011 circa 260 asielvergunningen
zijn ingetrokken wegens verplaatsing hoofdverblijf.
De minister voor Immigratie, Integratie en Asiel, G. B. M. Leers