Aan de orde is de behandeling van:

het wetsvoorstel Samenvoeging van de gemeenten Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs en Bleiswijk (30354).

De algemene beraadslaging wordt geopend.

De heer Knops (CDA):

Voorzitter. Deze herindeling was niet aan alle kanten liefde op het eerste gezicht: sommigen wilden wel en anderen wilden niet. Er is nu wel een voorstel dat door de drie betrokken gemeenteraden is goedgekeurd. Daardoor kan deze herindeling van onderop rekenen op een breed draagvlak. Het is bekend dat dit voor onze fractie een heel zwaarwegend element is bij herindelingen.

In de nota naar aanleiding van het verslag zijn veel vragen naar tevredenheid beantwoord. Daarvoor spreek ik namens mijn fractie dank uit. Deze punten behoeven dan ook geen verdere discussie.

Na vele jaren van gesprek en discussie is er voor deze regio een voorstel waarin, nogmaals, feitelijk iedereen zich kan vinden. Het gaat om een nieuwe gemeente die vol van ambities is en die met een aantal behoorlijk grote opgaven te maken heeft. Onze vragen hierover en over de relatie met de buurgemeente Zoetermeer zijn naar tevredenheid beantwoord. De relatie met Zoetermeer was voor ons namelijk een heikel punt. Wij rekenen er dan ook op dat de nieuwe gemeente er samen met de regio en in het bijzonder met de gemeente Zoetermeer in slaagt om de verwachtingen waar te maken. Er zijn immers behoorlijk wat ambities, met name aangaande de ontwikkeling van bedrijventerreinen.

In dit kader heeft onze fractie er met genoegen kennis van genomen dat de huidige gemeente Bergschenhoek niet meer onder preventief toezicht staat, waardoor de nieuwe gemeente op een financieel gezonde basis kan vertrekken, klaar voor de toekomst.

Onze fractie is ook blij dat, voordat het huwelijk formeel tot stand is gekomen, het proces van naamgeving, dat op democratische wijze van onderaf georganiseerd is, heeft geleid tot de nieuwe naam Lansingerland. Wat ons betreft, is die naam wat warmer dan de reeds ingeburgerde naam"3B", die wij de laatste tijd gebruikt hebben.

Wij wensen de nieuwe gemeente veel succes en een flitsende start toe.

Mevrouw Bibi de Vries (VVD):

Voorzitter. Ook mijn inbreng is kort over de samenvoeging van de drie B-gemeenten: Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs en Bleiswijk. Deze drie gemeenten hebben elkaar gevonden. Dat heeft wel wat langer geduurd dan wij gedacht hadden, maar het eindresultaat is goed. CDA-collega Knops heeft ook al gezegd dat die drie gemeenten de enorme opgave hebben dat er in het kader van Vinex erg veel gebouwd moet worden.

Het enige discussiepunt is echter nog de exacte grens tussen Bleiswijk en Zoetermeer. Het is niet de taak van de wetgever om de exacte grens aan te geven. De VVD-fractie acht het wel wenselijk dat de provincie Zuid-Holland het initiatief neemt om dat probleem tussen deze twee gemeenten op te lossen. Kan de minister zijn visie hierop geven? Is hij bereid om de provincie hiertoe aan te sporen? Kan hij ook aangeven wanneer wij terzake enig resultaat kunnen verwachten?

Dit is al bijna een stemverklaring. De VVD-fractie zal in ieder geval steun verlenen aan dit wetsvoorstel.

De heer Slob (ChristenUnie):

Voorzitter. Ik heb nog even geaarzeld of wij ons voor dit debat zouden inschrijven, maar gelet op het hele voortraject is het toch goed nog enige woorden te wijden aan de samenvoeging van wat wij wel de "drie B-gemeenten" zijn gaan noemen. Ik hoop dat dit ook snel bij de bevolking tussen de oren zal komen te zitten. Het zijn gemeenten waarin zich belangrijke ontwikkelingen voordoen op het vlak van infrastructuur, woningbouw, bedrijfsterreinen, glastuinbouw en meer. Dat vraagt ook om het optreden van een krachtige gemeente. Deze drie gemeenten hebben daarvan uiteindelijk de noodzaak ingezien. Hoewel dit proces schoksgewijs en met vallen en opstaan is verlopen, is toch uiteindelijk vrijwillig het initiatief genomen tot samenvoeging. Mijn fractie waardeert het initiatief van deze drie gemeenten. Zij geven daarmee ook aan dat zij oog hebben voor toekomstige ontwikkelingen en dat zij daarop krachtig willen inspelen om krachten te bundelen.

Ook onze fractie heeft, zoals dat hoort bij herindelingsvoorstellen, bij de beoordeling gelet op draagvlak, bestuurskracht, duurzaamheid, interne en regionale samenhang, alsmede op evenwicht in de planologische ruimtebehoefte. Wij zijn van mening dat met die criteria afdoende rekening is gehouden.

De discussie over de buitengrenzen wordt nog met de gemeente Zoetermeer gevoerd. Wij hebben geconstateerd dat de onderlinge verstandhouding bij die besprekingen in de afgelopen periode gelukkig is verbeterd. Daarover mogen wij blij zijn. Het is wel de vraag hoe het proces van de intergemeentelijke samenwerking rond het bedrijventerrein verder zal verlopen. Ik deel nu al mede dat mijn fractie het onwenselijk zou vinden wanneer dit gedeelte toch nog ter discussie zou komen te staan omdat de betrokken gemeenten hebben aangegeven dat ongewijzigde grenzen voor hen ook uitdrukkelijk een criterium vormden voor de vrijwillige herindeling.

Wij zijn verheugd dat de voorbereidingen voor de samenvoeging al een ver gevorderd stadium zijn en dat er al heel veel wordt samengewerkt, onder andere in het Welzijnsloket 3B-gemeenten, een website waarop deze drie gemeenten informatie bieden over voorzieningen op het gebied van onderwijs, zorg en ondersteuning. Dat zijn prima initiatieven. Daarom lijkt het mij ook van belang dat wij nu ook snel een besluit nemen, zodat deze gemeenten weten waaraan zij toe zijn en verder vorm kunnen geven aan de bestuurlijke invulling van de nieuwe gemeente. Ik moet zelf nog een beetje wennen aan de naam Lansingerland van de nieuwe gemeente. Wij zijn overigens blij dat het naamgevingsproces naar tevredenheid is afgerond. Het moge duidelijk zijn dat mijn fractie met overtuiging voor deze herindeling zal stemmen. Wij wensen de nieuwe gemeente heel veel succes en wij hopen dat er een goede gemeenteraad zal komen om bestuurlijk een en ander handen en voeten te geven.

De heer Van der Vlies (SGP):

Voorzitter. Vandaag bespreken wij nota bene drie voorgenomen herindelingen. Dat is op zichzelf goed, zodat er tijdig duidelijkheid komt voor de betrokken gemeenten, burgers, lokale besturen en alle participanten die daar omheen staan. Ook voor de organisatie van de verkiezingen is het verloop van de parlementaire behandeling uiteraard relevant. De voorgenomen samenvoeging die nu voorligt, heeft al een lange geschiedenis. Een eerdere poging bleek te stranden op draagvlak in de gemeente Bleiswijk.

Momenteel ligt er een voorstel dat wel kan rekenen op een tamelijk breed draagvlak, zij het niet overal even sterk. Het draagvlakcriterium is voor de SGP-fractie een belangrijke overweging. Er zijn wel eens herindelingswetsvoorstellen langsgekomen waarbij aan dat criterium wel wat meer gewicht had mogen worden toegekend. Hier is dat draagvlak er wel. De betrokken gemeenten willen samen verder om zo een krachtiger partner in de regio te kunnen zijn. De nieuw te vormen gemeente vormt een herkenbaar geheel met een eigen karakter en een stevige interne samenhang, voor een belangrijk deel ook vanwege de daar overvloedig aanwezige glastuinbouw, een activiteit met ook in de toekomst een ambitieuze taakstelling. Het geheel overziende, heeft mijn fractie geen bezwaren tegen deze samenvoeging.

De buurgemeente Zoetermeer blijkt voorstander van de voorgenomen samenvoeging. Tegelijkertijd wil deze gemeente graag beslag leggen op een deel van het grondgebied van de huidige gemeente Bleiswijk, ter uitbreiding van een nog groeiend bedrijventerrein. Mijn fractie vindt dat een dergelijke claim het debat over een van onderop geïnitieerde samenvoeging niet mag compliceren, laat staan frustreren. Nu is de samenvoeging van drie bestaande gemeenten aan de orde. Zij geven aan de bestaande grenzen graag te willen handhaven. Dat dient dan ook het uitgangspunt van de wetgever te zijn. Over de huisvestingsbehoefte van de gemeente Zoetermeer vindt overigens bestuurlijk overleg plaats. Een goede samenwerkingsconstructie is hierbij op zijn plaats en zou te verwelkomen zijn. Mijn fractie gaat er in ieder geval van uit dat de nu voorgestelde grenzen niet ter discussie zullen staan. De aandacht van de nieuwe gemeente Lansingerland zal zich de komende tijd immers voor een belangrijk deel moeten richten op het optimaliseren van de interne samenhang en het bewaren van de eigenheid van de kernen. Nieuwe grensdiscussies zouden dat noodzakelijke proces alleen maar frustreren. Ik krijg hier graag een reactie van de minister op.

Minister Remkes:

Voorzitter. De verschillende woordvoerders hebben gerefereerd aan het feit dat hier sprake is van een vrijwillige herindeling van onderop, met draagvlak. Dat is in het regeerakkoord ook het vertrekpunt. Ik zal daar nu in algemene zin niet op reageren, omdat wij in de loop van vandaag waarschijnlijk nog wel de gelegenheid vinden om over dat fenomeen als zodanig, als algemeen vertrekpunt, iets te zeggen. Laten wij bij dit voorstel onze zegeningen tellen.

Ik maak van deze gelegenheid gebruik om het provinciale bestuur en de drie onderscheiden gemeentebesturen te complimenteren met de inzet die men de afgelopen tijd heeft gepleegd om dat draagvlak daadwerkelijk te verwerven. Ik constateer verder dat er op zichzelf een mooie gemeente ontstaat. Deze is beter dan de drie onderscheiden gemeenten in staat om de complexe opgaven waar men de komende jaren voor staat daadwerkelijk uit te voeren en om tegelijkertijd het wat meer dorpse en agrarische karakter van de gemeente in stand te houden. Er ontstaat dus een krachtige gemeente, die ook in regionaal verband, via de samenwerking met andere gemeenten, zowel de eigen als de regionale opgaven beter aan kan dan de drie afzonderlijke gemeenten nu. Er is gevraagd of ik bereid ben om het provinciale bestuur te verzoeken om het grensprobleem de komende tijd aan te pakken. In mijn waarneming – die spoort met die van de heren Slob en Van der Vlies – is de samenwerking tussen Bleiswijk en Zoetermeer met name als het gaat om het bedrijventerrein Prisma de afgelopen tijd aanzienlijk verbeterd. Met een nadrukkelijk verzoek aan het provinciaal bestuur zou er een druk op deze samenwerking worden gelegd. Ik acht het dan ook niet wijs om op dit ogenblik zo'n verzoek te doen en ik vertrouw erop dat het doel waarom het gaat, met goede samenwerking ook daadwerkelijk bereikt zal worden. En anders zijn provinciale besturen in het algemeen mans genoeg om aan de bel te trekken. Dit vind ik ook de goede volgorde.

De algemene beraadslaging wordt gesloten.

Het wetsvoorstel wordt, na goedkeuring van de onderdelen, zonder stemming aangenomen.

De vergadering wordt van 10.32 uur tot 13.30 uur geschorst.

Voorzitter: Weisglas

De voorzitter:

Ik geef het woord aan mevrouw Van Oerle-van der Horst tot het uitbrengen van verslag namens de commissie voor het Onderzoek van de geloofsbrieven.

Mevrouw Van Oerle-van der Horst:

voorzitter der commissie

De commissie voor het Onderzoek van de geloofsbrieven heeft de stukken onderzocht die betrekking hebben op mevrouw A.A.M. Willemse-van der Ploeg te Heiloo. De commissie is eenparig tot de conclusie gekomen dat zij terecht benoemd is verklaard tot lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal. De commissie stelt u daarom voor om haar toe te laten als lid van de Kamer. Daartoe dient zij wel eerst de eden af te leggen zoals die zijn voorgeschreven bij de wet van 27 februari 1992, Staatsblad nr. 120.

De commissie verzoekt u tot slot, de Kamer voor te stellen, het volledige rapport in de Handelingen op te nemen.

De voorzitter:

Ik dank namens de Kamer de commissie voor haar verslag en stel voor, dienovereenkomstig te besluiten.

Daartoe wordt besloten.

(Het rapport is opgenomen aan het eind van deze editie.)1

De voorzitter:

Mevrouw A.A.M. Willemse-van der Ploeg is in het gebouw der Kamer aanwezig.

Ik verzoek de griffier, haar binnen te leiden.

Nadat mevrouw Willemse-van der Ploeg door de griffier is binnengeleid, legt zij in handen van de voorzitter de bij de wet voorgeschreven eden af.

De voorzitter:

Het is mij een genoegen, u als eerste te mogen feliciteren met uw benoeming. Ik verzoek u, de presentielijst te tekenen en na de schorsing wederom – voor u is dit immers een terugkeer – in ons midden plaats te nemen.

De vergadering wordt van 13.35 uur tot 13.50 uur geschorst.

Voorzitter: Hamer

De voorzitter:

De ingekomen stukken staan op een lijst die op de tafel van de griffier ter inzage ligt. Op die lijst heb ik voorstellen gedaan over de wijze van behandeling. Als aan het einde van de vergadering daartegen geen bezwaren zijn ingekomen, neem ik aan dat de Kamer zich met de voorstellen heeft verenigd.

Naar boven