Vragen van het lid Rahimi (VVD) aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat over
het bericht «Stille ramp in bakkerswereld: «We kunnen straks geen brood meer bakken»»
(ingezonden 8 september 2022).
Antwoord van Minister Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat), mede namens de Minister
voor Klimaat en Energie (ontvangen 10 november 2022). Zie ook Aanhangsel Handelingen,
vergaderjaar 2022–2023, nr. 284.
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Stille ramp in bakkerswereld: «We kunnen straks geen
brood meer bakken»»?1
Vraag 2 en 3
Deelt u de mening dat we alles op alles moeten zetten om te voorkomen dat mkb’ers
(midden- en kleinbedrijf), zoals de bakkers, slagers en andere bedrijven, omvallen
doordat ze door verschillende crises getroffen worden, aangezien deze mkb-ondernemers
cruciaal zijn voor leefbaarheid en sociale cohesie in onze steden en dorpen?
Zo ja, welke maatregelen gaat u treffen om deze ondernemers te helpen en te zorgen
dat ze niet omvallen?
Antwoord 2 en 3
Mkb’ers zijn belangrijk voor de leefbaarheid, sociale cohesie en (lokale) economie
in dorpen en steden. Om deze reden heb ik ook de Tegemoetkoming Energiekosten voor
het energie-intensieve mkb (TEK-regeling) aangekondigd. Hiermee neemt de overheid
een deel van de gestegen energiekosten over van in de kern gezonde mkb’ers die het
in deze tijd moeilijk hebben.
Bedrijven met liquiditeitsproblemen zullen daarnaast een aanvraag voor belastinguitstel
kunnen indienen bij de Belastingdienst voor maatwerk. Het beleid rondom uitstel van
betaling van belasting van ondernemers is versoepeld per 1 oktober. Banken hebben
daarnaast aangegeven graag welwillend te zijn om hun klanten van voorschotten te voorzien
in de overbruggingsperiode, wanneer het aannemelijk is dat zij subsidie uit de TEK
gaan ontvangen. Banken willen en kunnen snel met deze overbruggingsfinanciering starten.
Zoals ik eerder heb aangegeven, is het wel zo dat we niet iedereen kunnen helpen.
Het kabinet heeft vele miljarden beschikbaar gesteld om de impact van de hoge energieprijzen
op burgers en bedrijven te dempen. De rekening voor deze steun betalen wij als Nederland
samen. Er zitten dan ook grenzen aan deze steunmogelijkheden. Het is daarom ook niet
uitgesloten dat bedrijven door de hoge energiekosten gedwongen zullen moeten sluiten,
hoe ingrijpend in individuele gevallen ook. In de Kamerbrief van 9 november licht
ik tevens toe dat de energie-intensiteitsdrempel verlaagd is naar 7%.
Vraag 4 en 5
Deelt u de mening dat het de verantwoordelijkheid is van de overheid om inzichtelijk
te maken welke andere branches op dit moment in de problemen zitten, zodat we de gehele
groep die getroffen wordt door deze crises in een keer kunnen bereiken en helpen?
Zo ja, hoe bent u van plan dit uit te voeren?
Antwoord 4 en 5
Ik sta in goed contact met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, en houdt signalen
uit de verschillende branches bij. Daarnaast beschikt EZK over cijfers en analyses
van banken, DNB, het CBS en andere partijen die inzicht geven in de productiecijfers
van diverse bedrijfstakken. Op basis hiervan houdt het kabinet oog voor de situatie
in de verschillende sectoren, en mogelijke (acute) problemen waar bedrijven tegenaan
lopen.
Vraag 6 en 7
Deelt u de mening dat dit over meerdere domeinen en ministeries gaat, omdat er verschillende
problemen zijn, zoals de naweeën van corona, personeelstekorten, explosieve prijsstijgingen
voor de energie en hoge grondstofprijzen, en dat het daarom integraal moet worden
aangepakt?
Zo ja, bent u bereid om de samenwerking met de andere ministeries op te zoeken en,
als u daartoe bereid bent, hoe wilt u dit gaan doen?
Antwoord 6 en 7
De verschillende departementen werken op vele terreinen samen om deze problemen aan
te pakken. Onder andere in het kader van de strategische agenda voor het ondernemingsklimaat,
waarover ik uw Kamer op 14 oktober jl. heb geïnformeerd2. Zo werken OCW, EZK en SZW samen bij het opstellen van het Actieplan Groene en Digitale
Banen, het uitvoeren van onderzoeken en de verschillende initiatieven binnen het Techniekpact
om het tekort aan technisch personeel terug te dringen.3 Eenzelfde geldt voor de samenwerking tussen EZK, FIN en BZ om vragen van ondernemers
over de sancties tegen Rusland te beantwoorden, en de samenwerking tussen EZK en BZ
om het gebruik van het Europese Tijdelijk crisiskader binnen de EU in kaart te brengen.