Vragen van het lid Mutluer (PvdA) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over
het artikel over het falende communicatiesysteem bij klopjacht Rijsbergen (ingezonden
15 maart 2023).
Mededeling van Minister Yeşilgöz-Zegerius (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 5 april
2023).
Vraag 1
Kent u het bericht «Communicatiesysteem politie faalt bij klopjacht Rijsbergen, woede
bij agenten»?1
Vraag 2
Kunt u de woede bij de agenten begrijpen? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
Vraag 3
Deelt u de mening dat het falen van het communicatiesysteem C2000 voor de desbetreffende
hulpdiensten, waaronder de politie, tot gevaarlijke situaties kan leiden? Zo ja, was
daar tijdens de klopjacht bij Rijsbergen sprake van en in welke mate? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 4
Is het waar dat de essentie van het probleem in de antenne-installatie van een mobiele
antennemast zat, waardoor er geen goede radiodekking mogelijk was? Wat gaat u concreet
doen om dit te verhelpen? Is al duidelijk waar dit soort problemen die de dekking
beperken nog meer kunnen plaatsvinden in Nederland? Zo ja, wordt dat in beeld gebracht
en verholpen?
Vraag 5
Hoeveel heeft het C2000 tot op heden gekost? Wat was het initiële budget bij de start?
Hoe vaak en met hoeveel is het budget sinds die tijd opgehoogd? Kan dit per jaartal
worden aangeven, ook in relatie met vernieuwde versies?
Vraag 6
Wat is na de laatste update in 2020 en de uitbreiding van het nazorgteam van experts
expliciet gedaan om de klachten aangaande het systeem te verhelpen? Kunt u dat aan
de hand van een tijdlijn inclusief uitgevoerde verbeteringen uitgebreid beantwoorden?
Vraag 7
Hoe komt het dat desondanks drie jaar na die vernieuwing nog steeds klachten worden
ervaren? Heeft u inmiddels scherp wat de oorzaken zijn van het falende systeem?
Vraag 8
Wat gaat u naar aanleiding van het incident bij Rijsbergen alsnog doen om de werking
van C2000 te verbeteren?
Vraag 9
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de uitrol van de push-to-talk-app als
terugvalvoorziening in die gevallen dat C2000 niet of niet goed functioneert?
Vraag 10
Kunt u aangeven of die app de gebruikers in hun behoeften voorziet? Kent u ook de
kritiek dat gebruikers van de app tijdens een calamiteit of direct geweld geen tijd
hebben om hun telefoon erbij te pakken en via een push-to-talk-app om hulp te vragen?
Zo ja, wat vindt u van die kritiek en wat gaat u met deze kritiek doen? Zo nee, kunt
u dit dan alsnog bij de gebruikers peilen en de Kamer daar verslag van doen?
Vraag 11
Kun u aangeven hoeveel klachten er door gebruikers van C2000 over de app zijn ingediend
sinds 2020? Hoe verhoudt de kritiek van bijvoorbeeld de politievakbonden zich tot
de signalen die u noemt in uw brief van januari 2023 waarin u zegt dat de eerste signalen
positief zijn? (Kamerstuk 29 517, nr. 229)
Vraag 12
Hoe hebben omliggende landen als België en Duitsland de communicatie tussen hulpdiensten
georganiseerd? Wat kunnen wij van hen leren?
Vraag 13
Wanneer komt u naar de Kamer met een afgerond voorstel voor de vervanging en vernieuwing
van C2000? En – belangrijker nog – wanneer kunnen de hulpdiensten gaan rekenen op
een goed werkend systeem voor hun communicatie?
Mededeling
Hierbij deel ik u mede dat de schriftelijke vragen van het lid Mutluer (PvdA), van
uw Kamer aan de Minister van Justitie en Veiligheid over het artikel over het falende
communicatiesysteem bij klopjacht Rijsbergen (ingezonden 15 maart 2023) niet binnen
de gebruikelijke termijn kunnen worden beantwoord, aangezien nog niet alle benodigde
informatie is ontvangen.
Ik streef ernaar de vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden.
X Noot
1Telegraaf, 9 maart 2023, «Communicatiesysteem politie faalt bij klopjacht Rijsbergen,
woede bij agenten», Communicatiesysteem politie faalt bij klopjacht Rijsbergen, woede
bij agenten | Binnenland | Telegraaf.nl