Vragen van het lid Leijten (SP) aan de Minister van Buitenlandse Zaken over de geldverspilling
van de EU aan de promotie van vlees (ingezonden 18 februari 2020).
Antwoord van Minister Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) (ontvangen 29 mei
2020).
Vraag 1
Wat vindt u van het feit dat er vanuit het Europees landbouwbeleid sinds 2017 maar
liefst 60 miljoen euro is uitgegeven ter promotie van «Europees vlees»? 1
Antwoord 1
Ik ben van mening dat algemene afzetbevordering van landbouwproducten een verantwoordelijkheid
is van de landbouwsector zelf. Ik ben daarom ten algemene geen voorstander van medefinanciering
daarvan door de EU via de
EU-promotieregeling. Nederland heeft destijds ook tegen de verordening gestemd waarin
dit geregeld is (Verordening (EU) Nr. 1144/2014)2. Zoals destijds ben ik nog steeds geen voorstander van EU-financiering van promotie
van een specifiek product, zoals brood of vlees. Gegeven het bestaan van de EU-subsidie
voor promotie wil ik in dat kader alleen financiering van programma’s ter bevordering
van de consumptie van gezond en duurzaam geproduceerd voedsel ondersteunen.
Vraag 2
Kunt u aangeven wat «Europees vlees» is?
Antwoord 2
«Europees vlees» is vlees dat in de EU is geproduceerd.
Vraag 3
Erkent u dat het bizar is dat, ondanks het gigantische bedrag dat al besteed wordt
aan de landbouwsubsidies, de Europese Commissie het nog nodig acht om een deel van
dit geld te gebruiken om vlees te promoten?
Antwoord 3
Zoals ik in mijn antwoord op vraag 1 heb aangegeven heeft Nederland destijds tegen
de EU-promotieregeling gestemd. Nu deze regeling er toch is, wil ik mij er voor inzetten
om deze zoveel mogelijk te richten op voorlichting over duurzaam en diervriendelijk
geproduceerd en gezond voedsel.
Vraag 4
Vindt u het niet storend dat deze promotie ook tegen het nationaal beleid omtrent
consumptie ingaat, waarin er vanuit Nederland wordt gestuurd op het juist minder consumeren
van vlees?
Antwoord 4
Door de EU gesteunde promotiecampagnes zijn vooral gericht op het onder de aandacht
brengen van de kenmerken van in de EU geproduceerde landbouwproducten om daarmee consumenten
in en buiten de EU een beter beeld te geven hoe deze producten tot stand zijn gekomen.
Inherent aan de inhoud van verordening (EU) nr. 1144/2014 is dat ook campagnes voor
vlees gehonoreerd worden.
Het kabinet vraagt de Nederlanders aandacht voor een gezond en duurzaam voedingspatroon,
gebaseerd op de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Een verantwoorde consumptie
van vlees is hierbij niet uitgesloten.
Daarnaast is er binnen mijn ministerie ook aandacht voor de verschuiving in de balans
tussen dierlijke en plantaardige eiwitten. De voorlichting die het Voedingscentrum
aan consumenten geeft over een gezond en duurzaam voedingspatroon staat hierbij centraal.
Vraag 5
Heeft u het idee dat de 60 miljoen euro ter promotie van het consumeren van vlees
goed besteed belastinggeld is, aangezien dit onder andere betaald wordt door de Nederlandse
belastingbetaler?
Antwoord 5
Voor het antwoord op deze vraag verwijs ik naar mijn antwoord op vraag 1.
Vraag 6
Bent u bereid zich in te zetten om, ondanks het feit dat Eurocommissaris Timmermans
heeft aangegeven deze subsidies niet te willen stopzetten, de Europese Commissie en
de andere Europese instellingen te overtuigen van het feit dat deze subsidies absolute
geldverspilling zijn? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 6
Nederland heeft in 2014 de totstandkoming van de Europese promotieverordening (EU)
Nr. 1144/2014 niet tegen kunnen houden, omdat een meerderheid van de lidstaten een
voorstander van deze Verordening was.
Dit neemt niet weg dat ik in voorkomende gevallen in EU-verband mijn bezwaren tegen
EU-financiering voor promotie van landbouwproducten naar voren blijf brengen. Als
de EU al steun verleent aan promotie van landbouwproducten, dan moet die steun gericht
zijn op promotie van gezonde en duurzaam geproduceerde kwaliteitsproducten.