Vragen van de leden Slootweg (CDA) en Hijink (SP) aan de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport over het rapport van de Inspectie Gezondheid en Jeugd inzake DeSeizoenen
(ingezonden 14 januari 2020).
Mededeling van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 3 februari
2020).
Vraag 1
Herinnert u zich nog uw antwoorden op onze eerdere vragen over DeSeizoenen naar aanleiding
van het IGJ-rapport waarin u aangaf dat voor het eind van het jaar 2019 er een definitief
besluit zou worden genomen over de wijze waarop de bestuursstructuur (personele unie)
van DeSeizoenen en Care Shared wordt aangepast? Het is nu begin 2020, hoe ziet de
definitieve bestuursstructuur eruit?1
Vraag 2
Heeft de Inspectie Gezondheid en Jeugd (IGJ) in het kader van het onderzoek naar de
dienstenconstructie van DeSeizoenen een gesprek gehad met de cliëntenraad? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 3
Heeft de IGJ ook onderzoek gedaan of Vastgoed DeSeizoenen en/of Care Shared Services
Services (CSS) winst of dividend heeft uitgekeerd aan zijn aandeelhouders in 2016
t/m 2017? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat was daarvan de omvang?
Vraag 4
Heeft CSS het geld dat DeSeizoenen in de periode 2016 t/m 2017 heeft verstrekt aan
CSS voor een substantiële ICT-investering, al teruggestort aan DeSeizoenen?
Vraag 5
Zou de Belastingdienst een uitspraak kunnen doen over conclusie drie van het IGJ-rapport
over DeSeizoenen, die luidt dat het voor in- en externe toezichthouders en andere
belanghebbenden niet mogelijk is om de kosten te beoordelen die gepaard gaan met de
dienstverlening van CSS?
Vraag 6
Aan hoeveel andere organisaties verleende CSS haar diensten naast die aan de DeSeizoenen?
Kunt u dat inzichtelijk maken zowel in aantal als in aandeel van de omzet?
Vraag 7
Klopt het dat bij het onderzoek naar Zorggroep Alliade ook gebruik is gemaakt van
informatie die is verstrekt door de Belastingdienst? Zo ja, is er bij het onderzoek
naar DeSeizoenenook gebruik gemaakt van informatie die is verstrekt door de Belastingdienst
en waarom lezen we daarvan niets?
Vraag 8
Wat is het bedrag dat gespendeerd is aan advocaatkosten door DeSeizoenen in verband
met het dispuut van de directie met de Centrale Cliëntenraad bij de Ondernemingskamer
van het gerechtshof Amsterdam?
Vraag 9
Klopt het dat deze advocaatkosten betaald worden uit het bedrag dat DeSeizoenen ontvangt
voor het verlenen van zorg?
Vraag 10
Klopt het dat DeSeizoenen een melding moet maken bij het zorgkantoor wanneer er gevaar
voor een faillissement van de instelling zou zijn?
Vraag 11
Heeft DeSeizoenen zich reeds gemeld bij het zorgkantoor voor een dergelijke melding?
Vraag 12
Klopt het dat de directie richting een deel van de cliënten en hun ouders aangeeft
dat DeSeizoenen failliet zou gaan door de hoge advocaatkosten die gemaakt moeten worden
in verband met het dispuut met de Centrale Cliëntenraad?
Vraag 13
Klopt het dat de directie van DeSeizoenen daarom cliënten en ouders verzoekt om aan
te geven dat de Centrale Cliëntenraad haar juridische procedure moet staken, omdat
anders de organisatie failliet zou gaan? Zou u, indien u hierover geen signalen heeft
ontvangen, bereid zijn om bij cliënten en ouders hierover navraag te doen?
Vraag 15
Hoe beoordeelt u het dat een directie kwetsbare mensen onder druk zet met de dreiging
dat ze hun woning en verzorging kwijt zullen raken?
Mededeling
De vragen van de Kamerleden Slootweg (CDA) en Hijink (SP) over het rapport van de
Inspectie Gezondheid en Jeugd inzake DeSeizoenen (2020Z00321) kunnen tot mijn spijt niet binnen de gebruikelijke termijn worden beantwoord.
De reden van het uitstel is dat de navraag bij partijen meer tijd vergt.
Ik zal u zo spoedig mogelijk de antwoorden op de kamervragen doen toekomen.
X Noot
1Aanhangsel Handelingen II, Vergaderjaar 2019–2020, nr. 815