Vragen van de leden Bergkamp en Schonis (beiden D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de inzet van crashtestdummy’s (ingezonden 11 december 2019).

Mededeling van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 16 januari 2020)

Vraag 1

Is het bij u bekend dat hoogtechnologische crashtestdummy’s niet alleen zijn afgesteld op lengte en gewicht, maar ook op kracht, stijfheid en flexibiliteit en dat deze informatie voor verschillende delen van het lichaam, zoals de ruggengraat en de nek, in de dummy’s zijn verwerkt?1 2

Vraag 2

Bent u er mee bekend dat de bovengenoemde factoren verschillen tussen mannen en vrouwen?

Vraag 3

Klopt het dat binnen de huidige Europese regelgeving een auto moet worden getest op dummy’s die representatief zijn voor een gemiddelde man op de bestuurdersstoel en dummy’s met een afmeting van het vijfde percentiel volwassene op de bijrijdersstoel?3

Vraag 4

Vindt u het gepast om te stellen dat deze huidige Europese veiligheidsregelgeving representatief is voor vrouwen?4

Vraag 5

Deelt u de mening dat het wenselijk zou zijn om een dummy, met de relevante eigenschappen van een gemiddelde vrouw, te testen op de bestuurdersstoel?

Vraag 6

Bent u bereid om op Europees niveau zich in te zetten voor het gebruik van vrouwelijke testdummy’s?

Mededeling

Op 11 december 2019 ontving ik schriftelijke vragen van de leden Bergkamp en Schonis (beiden D66) over de inzet van crashtestdummy’s. Aangezien nadere afstemming nodig is met de RDW en Euro NCAP, is er geen gelegenheid de beantwoording binnen de daartoe gestelde termijn te realiseren.

Ik streef ernaar de vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden.


X Noot
1

AD.nl, 28 oktober 2019 «Vrouwen hebben 73 procent meer kans om te overlijden bij een ongeluk. Dit is (waarschijnlijk) waarom» (https://www.ad.nl/auto/vrouwen-hebben-73-procent-meer-kans-om-te-overlijden-bij-een-ongeluk-dit-is-waarschijnlijk-waarom~a217e749/)

X Noot
2

Astrid Linder, Wanna Svedberg, juni 2019 «Review of average sized male and female occupant models in European regulatory safety assessment tests and European laws: Gaps and bridging suggestions» (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0001457519303483)

X Noot
3

United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) – ECE Regulation 94 en ECE Regulation 137 (http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2009/wp29grsp/ELSAsg-1-04e.pdf en https://www-esv.nhtsa.dot.gov/Proceedings/25/25ESV-000242.pdf)

X Noot
4

Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 2783

Naar boven