Vragen van het lid Van Nispen (SP) aan de Minister voor Rechtsbescherming over de
rol van verzekeraars, Achmea in het bijzonder, bij het proces tot stelselherziening
rechtsbijstand en de invloed op het ministerie (ingezonden 8 februari 2019).
Mededeling van Minister Dekker (Rechtsbescherming) (ontvangen 4 maart 2019).
Vraag 1
Sinds wanneer bent u op de hoogte van het feit dat verzekeraars er op uit zijn ook
op andere manieren dan slechts op verzekeringsbasis rechtshulp te verlenen?
Vraag 2
Heeft u kennisgenomen van het paper van het Verbond van Verzekeraars over de toekomst
van rechtsbijstandsverzekeringen uit 2017 waarin reeds geconcludeerd wordt dat: «alleen
rechtsbijstand blijven verlenen op basis van de traditionele rechtsbijstandverzekering
is onvoldoende om in 2025 nog een grote rol te spelen bij de toegang tot het recht.
Er zijn nieuwe producten, maar zeker ook nieuwe vormen van juridische dienstverlening
nodig.»?1
Vraag 3
Heeft u, dan wel uw ministerie, contact gezocht met Achmea voor het vormgeven van
de pilot met consumentenrechtelijke geschillen of heeft Achmea met u, dan wel uw ministerie
contact opgenomen? Als u contact heeft gezocht met Achmea, waarom heeft u dit specifiek
met Achmea gedaan? Als Achmea contact heeft gezocht met u, dan wel uw ministerie,
wanneer vond dit eerste contact dan plaats?
Vraag 4
Hoe vaak heeft u gesprekken gehad met verzekeraars, en Achmea in het bijzonder, sinds
uw aantreden, en waarover gingen deze gesprekken?
Vraag 5
Welke rol ziet u voor verzekeraars, en Achmea in het bijzonder, in het nieuwe stelsel
van rechtsbijstand?
Vraag 6
In welk opzicht is de pilot voor consumentenrechtelijke geschillen van de raad voor
rechtsbijstand met LegalGuard anders dan de manier waarop LegalGuard zelf reeds haar
commerciële bedrijf voert? Als er geen verschil is, waarom noemt u dit dan toch een
pilot?
Vraag 7
Wat vindt u zelf van het feit dat u eerst een reclamefilmpje maakte voor Achmea, daarna
met uw contourennota voor de rechtsbijstand de rode loper uitrolde voor verzekeraars
in het stelsel voor rechtsbijstand en weer daarna, nog voordat het debat met de Kamer
was afgerond, een onderdeel van Achmea al de eerste opdracht gaf om te gaan experimenteren
binnen de door u vastgestelde contouren?
Vraag 8
Klopt het dat verzekeraars steeds meer en intensiever samenwerken met het ministerie,
zoals te lezen valt op de website van het Verbond van Verzekeraars?2
Vraag 9
In hoeverre komen de vijf aanbevelingen de voorzitter van het Platform Rechtsbijstand,
zoals hij deze deed tijdens het rondetafelgesprek gesubsidieerde rechtsbijstand, overeen
met uw plannen zoals geformuleerd in de contourennota herziening stelsel gesubsidieerde
rechtsbijstand?3
Vraag 10
Klopt het dat het Platform Rechtsbijstand van het Verbond voor Verzekeraars het ministerie
helpt bij de beantwoording van Kamervragen, zoals valt te lezen op haar website? Zo
ja, hoe vaak en bij welke vragen is dat precies gebeurd en tot welke wijzigingen heeft
dat geleid? Heeft zij ook geholpen bij het beantwoorden van de vragen over het verspreiden
van een filmpje over een commerciële verzekeraar?4
Vraag 11
Wat vindt u van deze steeds groter wordende invloed van verzekeraars op het ministerie
en op het stelsel van rechtsbijstand, zeker ook gezien in samenhang met het feit dat
(sociaal) advocaten aangeven zich niet door u gehoord te voelen?
Vraag 12
Wilt u deze vragen afzonderlijk beantwoorden?
Mededeling
Hierbij deel ik u mede dat de schriftelijke vragen van het lid Van Nispen (SP) van
uw Kamer aan de Minister voor Rechtsbescherming over de rol van verzekeraars, Achmea
in het bijzonder, bij het proces tot stelselherziening rechtsbijstand en de invloed
op het ministerie (ingezonden 8 februari 2019) niet binnen de gebruikelijke termijn
kunnen worden beantwoord, aangezien nog niet alle benodigde informatie is ontvangen.
Ik streef ernaar de vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden
X Noot
4Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 112