Vragen van het lid Kröger (GroenLinks) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur
en Waterstaat over de berichten «NS waarschuwt voor verbouwing Amsterdam CS» en «Iedereen
wil openbaar vervoer, niemand wil het betalen» (ingezonden 9 maart 2018).
Mededeling van staatsecretaris Van Veldhoven-van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 4 april 2018).
Vraag 1
Kent u de berichten «NS waarschuwt voor verbouwing Amsterdam CS» en «Iedereen wil
openbaar vervoer, niemand wil het betalen»?1
Vraag 2
Hoe zijn deze tekorten van € 200 miljoen voor de toekomstige ontwikkeling van de Amsterdamse
sporen ontstaan?
Vraag 3
Bent u voornemens om extra financiering te vinden of bent u van plan om de werkzaamheden
goedkoper uit te voeren door bijvoorbeeld één spoor te schrappen, zoals in het artikel
wordt gesuggereerd?
Vraag 4
Is het nodig om hier op korte termijn een besluit over te nemen of kunnen delen van
het project alvast ter hand worden genomen zodat de Kamer kan kiezen tussen extra
geld of extra sporen?
Vraag 5
Als er nu wordt gekozen voor negen sporen bij Amsterdam Centraal Station in plaats
van tien, kan er dan later nog (tegen redelijke kosten) een extra spoor worden toegevoegd?
Vraag 6
Wat zijn de gevolgen van negen sporen ten opzichte van tien sporen voor de (trein)capaciteit
van Amsterdam Centraal Station? Wat zijn de gevolgen voor de passagierscapaciteit?
Vraag 7
Wat zijn de gevolgen voor de bereikbaarheid van de stad en de verbindingen met het
land? Welke geplande verbindingen, frequenties of diensten zouden daardoor komen te
vervallen?
Vraag 8
Is Amsterdam Centraal Station nog in staat om de vervoersvraag van 2030 en 2040 te
voldoen, gezien de verwachte stijging van het aantal reizigers, zoals voorspeld in
de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse?
Vraag 9
Wat betekend dit voor de verdere ontwikkeling van de stad Amsterdam, zoals Havenstad
en andere ontwikkelingen in West en Noord, die redelijkerwijs op het Centraal Station
zijn aangewezen?
Vraag 10
Wat betekent dit voor de internationale verbindingen, voor zowel de trein naar Schiphol,
als de internationale treinen naar Duitsland, België en verder?
Vraag 11
Hoe verhouden de wijzigingen bij Amsterdam Centraal zich met de andere wensen van
onder andere Amsterdam om Schiphol via een lightrailverbinding te ontsluiten? Wat
zou dat betekenen voor de capaciteit op Amsterdam Centraal Station en Schiphol voor
(extra) internationale treinen? Hoe verhoudt dit zich tot negen dan wel tien sporen?
Vraag 12
Wat zijn de opties voor het vinden van extra financiering, binnen het Programma Hoogfrequent
Spoorvervoer, binnen het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport of
elders in de Rijksbegroting? Wat zijn de opties voor het vinden van extra financiering
op de iets langere termijn? Wat zijn de opties voor financiering door private partijen
zoals het NRC artikel suggereert?
Mededeling
Op 9 maart 2018 ontving ik Kamervragen van het lid Kröger (GroenLinks) over berichten
«NS waarschuwt voor verbouwing Amsterdam CS» en «Iedereen wil openbaar vervoer, niemand
wil het betalen.».2 Op 14 maart 2018 is door de Vaste Commissie voor Infrastructuur en Waterstaat het
verzoek gedaan te reageren op het bericht «NS waarschuwt voor verbouwing Amsterdam
CS»3 (kenmerk: 2018Z03781/2018D19354).
Op 15 maart 2018 is uw Kamer geïnformeerd over dat in het Bestuurlijk Overleg MIRT
Noordwest Nederland geconstateerd is dat voor besluitvorming over de verbouwing van
Amsterdam Centraal in relatie tot Amsterdam Zuid behoefte bestaat aan aanvullende
informatie. Deze aanvullende informatie is ook van belang voor de beantwoording van
de Kamervragen en het verzoek van de Vaste Commissie. Ik zal de vragen van uw Kamer
zo spoedig mogelijk na het beschikbaar komen van deze aanvullende informatie beantwoorden.
X Noot
1NRC, 5 en 7 maart 2018
X Noot
2NRC, 5 en 7 maart 2018.
X Noot
3NRC, 5 maart 2018.