Vragen van het lid Gijs vanDijk (PvdA) aan de Ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
en van Infrastructuur en Waterstaat over de uitspraak van het Europese Hof van Justitie
dat Uber een taxibedrijf is (ingezonden 8 januari 2018).
Antwoord van Minister Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) mede namens de Staatssecretaris
van Infrastructuur en Waterstaat (ontvangen 12 februari 2018). Zie ook Aanhangsel
Handelingen, vergaderjaar 2017–2018, nr. 1009.
Vraag 1
Kent u het artikel «Europees Hof vindt Uber een «gewoon» taxibedrijf en geen dienst»?1
Vraag 2
Bent u, net zoals het Europese Hof, van mening dat Uber een gewoon taxibedrijf is
en zich daarom aan de geldende voorwaarden, zoals de cao Taxivervoer, moet houden
voor personenvervoer?
Antwoord 2
Het Hof van Justitie van de EU heeft zich niet uitgesproken over het bedrijf Uber
als zodanig, maar heeft geoordeeld dat de dienst die Uber via een app aanbiedt een
vervoersdienst is in de zin van het EU-recht2. Dit betekent dat de EU-lidstaten nationaal mogen bepalen onder welke voorwaarden
deze dienst mag worden verleend.
Op taxivervoerdiensten die Uber in Nederland aanbiedt is taxiregelgeving van toepassing.
Binnen de taxisector is de CAO Taxivervoer algemeen verbindend verklaard en dus van
toepassing op alle taxibedrijven en werknemers in de taxibranche. Het Europese Hof
van Justitie heeft in deze zaak geen uitspraak gedaan over de vraag of een Uber chauffeur
als werknemer dient te worden beschouwd. Het is aan een nationale rechter om aan de
hand van de feiten en omstandigheden van het concrete geval vast te stellen of er
sprake is van een werknemersrelatie.
Vraag 3
Heeft de uitspraak van het Europese Hof gevolgen voor Uber in Nederland? Zo ja, welke?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
Nee. In Nederland was nationale taxiwet- en regelgeving reeds van toepassing op de
door Uber aangeboden taxivervoerdiensten. Met de uitspraak van het Hof van Justitie
van de EU is daarin geen verandering gekomen.
Vraag 4
Is er het afgelopen jaar (2017) sprake geweest van overtredingen op de taxiregelgeving
bij Uber taxi’s? Heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport hierbij opgetreden?
En zo ja, hoe vaak en waarvoor?
Antwoord 4
Chauffeurs die via Uber taxivervoer verrichten, doen dit op grond van een eigen taxivergunning.
Eventuele overtredingen van taxiregelgeving zijn dan ook gericht aan deze ondernemingen.
Of en zo ja, hoeveel en welke, overtredingen zijn gepleegd tijdens via Uber verricht
taxivervoer is daardoor niet bekend.
Vraag 5
In hoeverre vervult de app van Uber de rol als werkgever richting de taxichauffeurs?
Zo ja, op welke manier? En zo nee, wat is dan de rol van de app richting de taxichauffeurs?
Vraag 6
Is er bij taxichauffeurs van Uber sprake van een afhankelijkheidsrelatie tot Uber?
Zo ja, hoe beziet u de werkrelatie tussen Uber en haar chauffeurs? Zo nee, hoe zou
u dan de relatie van Uber tot haar chauffeurs beschrijven?
Antwoord 5 en 6
Om een beter beeld te krijgen van de bedrijven en platforms die zich manifesteren
binnen de kluseconomie (gig economy) laat ik op dit moment onafhankelijk onderzoek uitvoeren. Het doel is om meer inzicht
in de omvang van het aantal mensen dat hierin werkt en de manier van werken (onder
welke omstandigheden) in de kluseconomie te krijgen. Naast een beschrijving van de
feitelijke stand van zaken zal het onderzoek ook inzicht bieden in de arbeidsrechtelijke,
fiscaalrechtelijke en sociaalrechtelijke aspecten die het werken in de kluseconomie
met zich meebrengt. Oplevering van het onderzoek is voorzien in het voorjaar van 2018
en geeft een duidelijker beeld over de werkzaamheden binnen de kluseconomie.
Het is niet aan mij om een uitspraak over specifieke gevallen te doen. Het is aan
de belastinginspecteur en bij blijvend verschil van mening aan een rechter om de feiten
en omstandigheden van een individueel geval te beoordelen en een uitspraak te doen
op de vraag of iemand werkzaam is in dienstbetrekking of niet en indien iemand als
opdrachtnemer werkzaam is, of deze persoon dan als zelfstandig ondernemer kwalificeert.
Vraag 7
Bent u van plan te handhaven in het geval er sprake mocht zijn van werknemerschap
en er dus een situatie is van schijnzelfstandigheid? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Over individuele belastingplichtigen doet de Belastingdienst op grond van artikel
67 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen geen uitspraak. Belastingplichtigen
en (mogelijke) inhoudingsplichtigen kunnen onderwerp van controle zijn of worden om
zo de feitelijke situatie te kunnen beoordelen. De Belastingdienst beoordeelt de aangetroffen
feiten in onderlinge samenhang en verbindt daaraan zijn conclusies.
X Noot
2Artikel 58 (1) TFEU.