Vragen van de leden Fritsma en Wilders (beiden PVV) aan de Staatssecretaris van Veiligheid
en Justitie over het niet samengaan van massa-immigratie en onze verzorgingsstaat
(ingezonden 1 mei 2017).
Antwoord van Staatssecretaris Dijkhoff (Veiligheid en Justitie) (ontvangen 19 mei
2017).
Vraag 1
Kent u het bericht «Stop massa-immigratie om verzorgingsstaat te behouden»1, waarin immigratiedeskundige Jan van de Beek (wiskundige en antropoloog) aantoont
dat massa-immigratie en behoud van onze verzorgingsstaat een onmogelijke combinatie
is?
Vraag 2, 3
Erkent u dat het huidige open grenzenbeleid onhoudbaar is, mede gelet op de in genoemd
bericht gestelde bevindingen dat de meeste bijstandsuitkeringen naar niet-westerse
allochtonen gaan en dat het aantal asielzoekers dat onder Rutte II is binnengelaten
maar liefst 70 miljard euro kost over de eerste twee generaties? Zo nee, waarom niet?
Kunt u inhoudelijk reageren op de bevindingen van genoemde deskundige en uitleggen
waarom u tot nu toe weigert zelf inzicht te geven in de kosten van de massa-immigratie?
Waarom mag de belastingbetaler niet weten hoe duur het multiculturele beleid is?
Antwoord 2, 3
Graag verwijs ik u naar de beantwoording van de vragen van het lid Fritsma (PVV) van
17 juli 2009 over de kosten en opbrengsten van (niet-westerse) allochtonen (Aanhangsel
Handelingen, vergaderjaar 2008–2009, nr. 3692). De toenmalige regering heeft geantwoord dat de overheid geen boekhouding bijhoudt
van kosten en opbrengsten van groepen mensen in de samenleving, zoals allochtonen,
autochtonen, gehandicapten, 65+-ers of welke categorie dan ook. Mensen laten zich
immers niet reduceren tot een simpele optel- en aftreksom langs de meetlat van de
euro. De overheid evalueert geen burgers, maar beleid. Ook wees de toenmalige regering
erop dat herkomst een persoonsgegeven is dat, ingevolge de beginselen van de rechtstaat,
niet relevant is voor de meeste beleidsterreinen.
Dit kabinet houdt eveneens geen boekhouding van (groepen) burgers bij. Om die reden
kan het kabinet niet aangeven wat de kosten en baten zijn van houders van specifieke
verblijfsstatussen of genaturaliseerde Nederlanders.
Vraag 4
Waarom blijft u een blanco- cheque uitschrijven voor de vele asielzoekers en migranten
die naar ons land komen (ongeacht hoeveel het er zijn) en stelt u wel altijd grenzen
aan bijvoorbeeld het geld dat naar onze eigen ouderen gaat? Waarom laat u de gewone
Nederlanders in de steek met deze ridicule prioriteitsstelling?
Antwoord 4
Ik verwijs u naar de beantwoordingen van de vragen van de leden Wilders en Fritsma
(beiden PVV) van 25 januari 2016 over het door het Centraal orgaan Opvang Asielzoekers
(COA) verzorgen van huur- en zorgtoeslag voor statushouders (Aanhangsel Handelingen,
vergaderjaar 2015–2016, nr. 1579) waarin ik uw Kamer heb gemeld dat het uitgangspunt ligt in passende oplossingen
waarbij de kosten voor de maatschappij zo laag mogelijk worden gehouden: sober en
rechtvaardig. Hiertoe zijn afspraken gemaakt over concrete maatregelen over de uitbreiding
van de (nood)opvangcapaciteit, de sluitende aanpak van de huisvesting en de investeringen
in integratie en werktoeleiding.
Gezien de geschetste gang van zaken ben ik van mening dat er geen sprake is van een
verschil in behandeling dat leidt tot benadeling van wie dan ook.
Vraag 5
Realiseert u zich dat in Afrika een bevolkingsexplosie plaatsvindt en dat ook Nederland
zal worden overspoeld door Afrikaanse migranten als u blijft slapen en geen maatregelen
neemt?
Antwoord 5
Ik verwijs u naar de beantwoording van de vragen van de leden Wilders en Fritsma (beiden
PVV) van 4 april 2017 Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2016–2017, nr. 4897) over het bericht dat al een miljoen Afrikanen onderweg zijn.
Vraag 6
Bent u bereid de Nederlandse grenzen te sluiten voor alle asielzoekers en immigranten
uit islamitische landen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Nee, dat ben ik niet. Opvang in de regio is voor het kabinet een belangrijk uitgangspunt
bij het vormgeven van het asiel- en migratiebeleid. Dat is ook waarom het kabinet
in grote mate (financieel) bijdraagt aan de opvang van vluchtelingen in de regio's
van herkomst. Dat neemt niet weg dat Nederland op grond van internationale verplichtingen
gehouden is om bescherming te bieden aan die asielzoekers die bescherming tegen vervolging
of onmenselijk behandeling behoeven.
X Noot
1Algemeen Dagblad, 27 april 2017