Vragen van het lid Öztürk (Groep Kuzu/Öztürk) aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het bericht dat de subsidie-imam angst zaait (ingezonden 23 juni 2016).

Antwoord van Minister Asscher (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen 16 augustus 2016)

Vraag 1

Herinnert u zich uw antwoorden op eerdere vragen over het bericht dat de subsidie-imam angst zaait?1

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2 en 3

Tot hoeveel FTE heeft de regering voor ogen om de huidige inzet van 10 FTE van de Expertise-unit Sociale Stabiliteit (hierna: ESS) te verhogen en welke kosten zullen met deze verhoging gemoeid zijn?

Wanneer zal de verhoging worden gerealiseerd en op basis van welke indicatoren wordt het budget verhoogd?

Antwoord 2 en 3

In de periode 2017–2019 wordt uitgegaan van 20 FTE. Het gaat daarbij om 10 FTE vaste aanstelling en 5 FTE tijdelijke aanstelling. 5 FTE wordt flexibel ingevuld door inkoop van menskracht op specifieke klussen zoals bijvoorbeeld kennisontwikkeling op het terrein van rechts-extremisme. In de loop van 2016 zal deze uitbreiding plaatsvinden. Het budget is aangevuld met versterkingsgelden voor de preventie van radicalisering en sociale spanningen zoals aangekondigd in de TK brief Versterking Veiligheidsketen d.d. 27 februari 2015. Op dit moment krijgt de Expertise-unit Sociale Stabiliteit meer verzoeken binnen, dan zij kan afhandelen. Hiermee kan de Expertise-unit Sociale Stabiliteit meer gemeenten, professionals en gemeenschappen ondersteunen.

Vraag 4

Kunt u een uitwerking geven van de 2 miljoen die is begroot? Kunt u een gedetailleerd overzicht geven van de apparaatskosten en het programmabudget?

Antwoord 4

schaal

aantal

Dar tarief

 

p fte/ j

totaal

s 10

1

€ 65.000,00

€ 65.000,00

s 11

7

€ 74.000,00

€ 518.000,00

s 12

4

€ 84.000,00

€ 336.000,00

s 13

1

€ 95.000,00

€ 95.000,00

s 14

1

€ 105.000,00

€ 105.000,00

s 15

1

€ 115.000,00

€ 115.000,00

Totaal aantal fte

15

   

Totaal excl. overhead

   

€ 1.234.000,00

Overhead en «DBOB component»

15

€ 31.250,00

€ 468.750,00

Totaal incl.overhead

15

 

€ 1.702.750,00

Totaal Flex

5

€ 84.000,00

€ 420.000,00

Totaal incl. overhead en flex

20

 

€ 2.122.750,00

Vraag 5

Kunt u een overzicht geven van de 59 gemeenten waar en van de «diverse gemeenschappen» waarmee de ESS heeft gesproken ter verbreding en uitbreiding van netwerken?

Antwoord 5

Ja, dit betroffen de gemeenten Alkmaar, Almelo, Almere, Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Bergen op Zoom, Breda, Culemborg, De Bilt, Delft, Den Bosch, Den Haag, Deventer, Dordrecht, Ede, Eindhoven, Enschede, Gouda, Groningen, Haarlem, Heerlen, Helmond, Hengelo, Hilversum, Huizen, Leeuwarden, Leiden, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Maastricht, Middelburg, Nissewaard, Nijmegen, Noordwijk, Rheden, Roermond, Roosendaal, Rotterdam, Schiedam, Sittard-Geleen, Soest, Tegelen, Tilburg, Utrecht, Vlaardingen, Veenendaal, Velsen, Venlo, Volendam, Weert, Woerden, Zaandam, Zaanstad, Zaltbommel, Zeist, Zoetermeer en Zwolle.

Vraag 6

Wat wordt precies verstaan onder «verbreding en uitbreiding netwerken» en «bevordering van de informatiepositie onder gemeenschappen zelf»? Kunt u hier een aantal voorbeelden van geven en aangeven waarom dit past bij de taakstelling van de ESS?

Antwoord 6

Onder «verbreding en uitbreiding netwerken» wordt bedoeld dat het netwerk van de Expertise-unit Sociale Stabiliteit is uitgebreid naar meer gemeenten en meer gemeenschappen. In de quickscan «Radicalisering en Maatschappelijke Spanningen» is geconstateerd dat veel gemeenten behoefte hebben aan versterking van hun eigen netwerken om spanningen en radicalisering tegen te gaan. Door zelf over een goed en divers netwerk te beschikken is de Expertise-unit Sociale Stabiliteit in staat om deze netwerken te verbinden met die van lokale partijen.

Met «bevordering van de informatiepositie onder gemeenschappen zelf» wordt bedoeld dat hun kennispositie en handelingsvaardigheid wordt bevorderd op het gebied van sociale spanningen en radicalisering. Volgend uit de gesprekken met de verschillende gemeenschappen zijn onder andere bijeenkomsten «Opvoeding en radicalisering» georganiseerd met het Samenwerkingsverband Marokkaanse Nederlanders. Ook is de training Omgaan Met Extreme Idealen, over radicalisering vanuit pedagogisch perspectief, gegeven aan enkele stichtingen en moskeebesturen.

Vraag 7

Kunt u aangeven door welke personen van de ESS, of door welke personen namens de ESS deze gesprekken zijn gevoerd?

Antwoord 7

Over individuele ambtenaren kan ik geen uitspraken doen.

Vraag 8, 9, 10, 11 en 12

Waarom is de expertise die in aanvulling op de ex-medewerkers van FORUM is aangetrokken niet ingevuld via vacatures uitgezet via publiek toegankelijke kanalen?

Kunt u inzicht geven in de «specifieke functieprofielen» en aangeven welke feitelijke handelingen er zijn verricht als u aangeeft dat er «gericht geworven is om een optimale aansluiting op deze netwerken te garanderen»?

Kunt u aangeven wanneer er precies sprake is van «relevante netwerken in gemeenschappen» en «inhoudelijke kennis van sociale spanningen en radicalisering»?

Kunt u een overzicht bieden van de «relevante netwerken in gemeenschappen, gemeenten, en professionals» waarnaar gericht is gezocht? Om welke gemeenschappen, gemeenten en professionals gaat het hier?

Wat bedoelt u precies met «gericht gezocht»? Op basis van welke indicatoren is er gericht gezocht?

Antwoord 8, 9, 10, 11 en 12

Zoals bij de beantwoording van de Kamervragen van 1 juni 2016 (Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2015–2016, nr. 2708) werd aangegeven betrof het specifieke functieprofielen waarvoor gericht is geworven in de relevante netwerken onder gemeenten, professionals en gemeenschappen om een optimale aansluiting op deze netwerken te garanderen. In deze netwerken is destijds de vraag uitgezet op de betreffende functieprofielen zoals bijgevoegd in de bijlage. In de selectieprocedure is gekeken naar verschillende functieprofielen die noodzakelijk zijn, zoals inhoudelijke kennis van sociale spanningen en radicalisering, relevante netwerken in gemeenschappen, gemeenten, en professionals en expertise op het terrein van maatschappelijke spanningen en radicalisering. Op basis hiervan zijn ca. 30 cv’s beoordeeld, zijn 14 kandidaten uitgenodigd voor een interview en zijn 7 personen op tijdelijke basis aangenomen.

Van relevante netwerken is sprake wanneer men contacten heeft met een variatie van (overheids)organisaties, maatschappelijke initiatieven en sleutelfiguren die een rol kunnen spelen in het tegengaan van maatschappelijke spanningen en radicalisering. Bij «inhoudelijke kennis van sociale spanningen en radicalisering» gaat om kennis die is opgedaan tijdens een voormalige functie of vrijwilligerswerk. Het betreft hierbij zowel wetenschappelijke kennis als ook praktijkkennis die is opgedaan op lokaal niveau. In de selectie is daarbij gezocht naar een zo groot mogelijke variatie van kennis (verschillende domeinen zoals radicalisering, extremisme, discriminatie, kennisoverdracht, religie etc) en netwerken naar regio in Nederland, soorten professionals zoals wijkagenten, docenten, zorgprofessionals, en de verschillende gemeenschappen zoals bijvoorbeeld (maar niet uitsluitend) autochtonen en Marokkaanse, Turkse, Somalische, Eritrese, Koerdische Nederlanders.

In april 2016 zijn – naast de eerste ronde in 2015 – twee aanvullende profielen geworven via www.werkenvoornederland.nl. Ook deze zijn in de bijlage toegevoegd. Ook in het vervolg zal gericht worden gekeken welke functionaliteit nodig is.

Vraag 13

Kunt u een overzicht bieden van de personen en organisaties in het «netwerk van sleutelfiguren en organisaties op basis van vrijwillige inzet» waarmee de ESS samenwerkt?

Antwoord 13

Ik geef geen nadere informatie over individuele personen en organisaties. Het netwerk van sleutelfiguren en organisaties waarmee ESS op basis van vrijwillige inzet samenwerkt, is gebaseerd op vrijwilligheid. Hiermee gaan derhalve geen geldstromen gepaard.

Vraag 14

Op grond van welke overwegingen werkt de ESS samen met deze sleutelfiguren en organisaties? Kunt u deze overwegingen uitwerken?

Antwoord 14

De ESS werkt samen met iedereen die bijdraagt aan de kennisversterking rondom sociale stabiliteit en het tegengaan van maatschappelijke spanningen en radicalisering. Het gaat daarbij niet alleen om gemeenten en professionals, maar juist ook om de mensen die zich vanuit vrijwillige inzet inspannen om sociale spanningen en radicalisering te voorkomen.

Vraag 15, 16, 17 en 18

Kunt u een uitwerking maken van de organisaties en personen die vielen onder de externe inhuur in 2015 van ca. € 150.000,–?

Kunt u een overzicht bieden van het beperkte aantal opdrachten, onder andere op het gebied van gespreksbemiddeling, organisatie van de werkconferentie, het samenstellen van lokale sociale kaarten, doorontwikkeling van trainingen en organisatieontwikkeling? Aan welke personen en organisaties zijn deze opdrachten gegeven, hoeveel geld was er met elke opdracht gemoeid en hoe is de aanbestedingsprocedure van de opdrachten verlopen?

Zijn de bovengenoemde opdrachten publiekelijk aanbesteed en hebben alle personen en organisaties dezelfde kans gehad om een opdracht te verkrijgen? Zo nee, waarom niet?

Zijn er personen of organisaties afgewezen voor de bovengenoemde opdrachten? Zo ja, kunt u aangeven waarom?

Antwoord 15, 16, 17 en 18

Hieronder treft u een overzicht van de opdrachten die in 2015 zijn verstrekt. Dit betroffen opdrachten die wat betreft omvang binnen de norm enkelvoudig opdrachten vallen. De opdracht zijn derhalve allen een op een gegund aan bureaus die voor de betreffende opdracht over de gewenste expertise beschikten.

Opdrachtnemer

Opdracht

Bedrag

Jacques Handele Antwoorden en Vragen

Begeleiden bijeenkomsten jihadisme

€ 7.235,80

Porter Novelli

Website Sociale Stabiliteit

€ 18.139,72

Bureau Blanco

Website omgaanmetidealen.nl, aanleveren content

€ 2.563,39

Jacque Handelé Antwoorden en Vragen

Leerkringen preventie radicalisering

€ 17.847,50

Instituut KCB

Trainersprofiel, assessment, train de trainer OMEI

€ 4.915,63

&Maes

Advies en bijeenkomst Expertise-unit Sociale Stabiliteit

€ 7.925,50

Martijn Beekman Fotografie

Fotoreportage werkbijeenkomst ESS 12okt15

€ 741,13

Tappan Communicatie

Monitor Turkse media

€ 8.591,00

In2Content

Video opname werkbijeenkomst ESS 12okt15

€ 2.305,15

Theater aan het Spui

Huur locatie t.b.v. werkbijeenkomst ESS 12okt15

€ 7.920,68

Tappan Communicatie

Verslaglegging werkbijeenkomst ESS 12okt15

€ 2.184,05

In2Content

Video vox pops en geluidsfragment werkbijeenkomst ESS 12okt15

€ 1.368,93

TNO

Inzicht in netwerken

11.495,00

&Maes

Communicatiestrategie ESS

12.069.75

See why

Gespreksleiding expertmeetings

2.420,00

Kapok

Inzet acteurs trainingen OMEI

€ 8.225,60

Ardis

Teamontwikkeling ESS

€ 3.301,5

Universiteit van Amsterdam

Literatuuronderzoek Triggerfactoren

€ 24.401,92

PBP Public Partners

Advisering organisatieontwikkeling ESS

€ 36.493,60

Totaal

 

€ 180.145,85

Vraag 19

Door wie zijn de trainingen aan ca. 450 professionals in onderwijs en welzijnswerk in 2015 gegeven en wat hielden deze trainingen precies in?

Antwoord 19

De training is gegeven door medewerkers van de Expertise-unit Sociale Stabiliteit die al gekwalificeerd waren als trainer of later een assessment hebben gedaan zodat zij gekwalificeerd waren om deze trainingen te geven. Op deze link vindt u meer informatie over de betreffende training http://www.socialestabiliteit.nl/omi

Vraag 20

Kunt u inzage geven in het advies bij het ontwikkelen van een handreiking moskee-incidenten voor moskeeën, gemeenten, politie en anti-discriminatievoorzieningen? Door wie is dit advies gegeven?

Antwoord 20

Vanuit het Actieprogramma tegen discriminatie vinden vijf regionale bijeenkomsten plaats waarin de aanpak moslimdiscriminatie centraal staat. Het gaat om discriminatie tegen moslims maar ook vernieling van en bedreigingen tegen moskeeën. Doelen zijn onder andere om de meldingsbereidheid te verhogen en om de lokale samenwerking te versterken tussen moslimgemeenschappen, gemeente, politie en Antidiscriminatievoorzieningen. De resultaten en succesvolle praktijken zullen gevat worden in een handreiking. De behoefte aan een handreiking komt voort uit gesprekken met moskeebesturen na ernstige discriminatoire incidenten bij moskeeën. Het advies van ESS betreft de onderlinge taakverdeling en samenwerking, en mogelijke succesvolle lokale praktijken waar men een voorbeeld aan kan nemen. Zoals eerder genoemd, doe ik geen uitspraken over individuele ambtenaren.

Vraag 21

Kunt u ditmaal wel een overzicht geven van de bedrijven en (maatschappelijke) organisaties die bij de werkzaamheden en projecten van de expertise-unit sociale stabiliteit zijn betrokken (in uw vorige antwoorden heeft u deze vraag niet beantwoord)?

Antwoord 21

Zie antwoord op vraag 15 en 16.

Vraag 22

Kunt u ditmaal alle vragen zo gedetailleerd mogelijk beantwoorden, zodat een WOB-verzoek niet noodzakelijk zal zijn?

Antwoord 22

Ik heb uw vragen hiermee zo gedetailleerd mogelijk beantwoord.

Bijlage 1

Profielen ESS (2015)

Om haar taken te kunnen uitvoeren zijn verschillende profielen nodig voor de bemensing: Experts, netwerkers richting gemeenschappen, Accounthouders richting gemeenten, instellingen en externe partners, Projectmedewerkers.

  • Experts: Zijn absolute experts op het gebied van sociale stabiliteit, radicalisering en (Turkse) islam. Kunnen gezaghebbend naar buiten toe optreden over onderwerpen rond radicalisering en interetnische, interreligieuze of maatschappelijke spanningen en parallelle gemeenschappen. Hebben toegang tot een breed en divers (waaronder wetenschappelijk) netwerk. Signaleren en duiden nieuwe ontwikkelingen vroegtijdig.

  • Netwerkers: Weten wat er leeft binnen en tussen groepen en beschikken over het daarvoor benodigde netwerk, ook onder jongeren; Hebben toegang tot sleutelpersonen binnen etnische en religieuze gemeenschappen (de Marokkaanse, Turkse en Somalisch-Nederlandse gemeenschappen en de verschillende islamitische stromingen hebben daarbij prioriteit); Beschikken over «streetlevel credibility»; Zijn in staat om nieuwe netwerken (lokaal, nationaal, internationaal) te ontsluiten; Hebben toegang tot zowel actieve jongeren, als jongeren die (dreigen) te vervreemden binnen etnische en religieuze gemeenschappen. Kunnen inschatten hoe een bepaalde gebeurtenis onder jongeren wordt vertaald/begrepen.

  • Accounthouders richting stakeholders: Hebben ervaring met het lokale bestuur; kunnen duurzame relaties ontwikkelen met stakeholders, weten hoe lokale partners goed te bedienen (vraaggericht) en hoe toe te werken naar borging van kennis en expertise bij lokale partners (bestuur, instellingen, maatschappelijk middenveld).

  • Projectmedewerkers: Beschikken over uitgebreide expertise op het terrein van radicalisering en sociale stabiliteit. Zijn in staat de vragen vanuit gemeenten en professionals te verbinden met de kennis die gegenereerd wordt door experts en uit de netwerken; Kunnen deze omzetten in concrete producten. Kunnen expertise toevoegen aan maatschappelijke initiatieven. Zijn ondernemend en resultaat gericht.

Profielen ESS (2016)

(Sr.) adviseur maatschappelijke spanningen en radicalisering

Als (sr.) adviseur maatschappelijke spanningen en radicalisering, werk je aan de volgende opgaven:

  • Vraaggerichte ondersteuning aan gemeenten bij de aanpak van radicalisering en bij de preventie en aanpak van maatschappelijke, interetnische of interreligieuze spanningen in de vorm van advies, gerichte oplossingen en bruikbare instrumenten;

  • Borging van kennis en expertise bij lokale partners (bestuur, instellingen, maatschappelijk middenveld) op de genoemde onderwerpen;

  • Vergroten kennisbasis onder professionals door gerichte kennisontwikkeling en -overdracht;

  • Vroegsignalering van maatschappelijke onrust en het onderhouden en ontsluiten van nieuwe netwerken binnen diverse gemeenschappen: lokaal, nationaal, internationaal;

  • Snel en flexibel interveniëren op maatschappelijke ontwikkelingen en acuut aandienende vraagstukken;

  • Kennisontwikkeling: praktijkkennis verbinden met wetenschappelijke kennis, duiden en doorvertalen naar gerichte oplossingen / praktische instrumenten voor gemeenten, professionals en gemeenschappen;

  • Kennisdeling tussen gemeenten, rijksoverheid en andere relevante partijen op het terrein van sociale stabiliteit.

Functie eisen

  • Je hebt academisch werk- en denkniveau.

  • Je bent resultaatgericht en bent een absolute verbinder (binnen en buiten).

  • Je hebt een operationele blik, bent ondernemend en innovatief.

  • Je bent in staat om in een politieke omgeving tussen verschillende niveaus en gezichtspunten te schakelen (gemeenten, professionals, gemeenschappen).

  • Je hebt aantoonbare ervaring met adviseren van gemeenten: hebt een neutrale professionele houding; kan draagvlak creëren en overtuigen; denkt niet voor maar met de stakeholders en bent oplossingsgericht. Het is een pre als je ervaring hebt met advisering van lokaal bestuur.

  • Je hebt aantoonbare (praktijk)kennis op meer dan één van de verschillende thema’s waar ESS aan werkt: o.a. maatschappelijke spanningen, maatschappelijk onbehagen, radicalisering, islam, verschillende «doelgroepen» (verschillende etniciteiten, vluchtelingen, jongeren, vrouwen) en bent in staat deze kennis over te dragen.

  • Je hebt aantoonbaar een relevant netwerk binnen gemeenten / professionals / gemeenschappen. Met name de toegang tot een breed informeel en formeel netwerk onder gemeenten en diverse etnische en religieuze gemeenschappen is van belang.

(Sr.) adviseur kennisontwikkeling

Als (sr.) adviseur kennisontwikkeling (m.b.t. maatschappelijke spanningen en radicalisering), werk je aan de volgende opgaven:

  • Kennisontwikkeling: praktijkkennis verbinden met wetenschappelijke kennis, duiden en doorvertalen naar gerichte oplossingen / praktische instrumenten voor gemeenten, professionals en gemeenschappen;

  • Kennisdeling tussen gemeenten, rijksoverheid en andere relevante partijen op het terrein van sociale stabiliteit;

  • Borging van kennis en expertise bij lokale partners (bestuur, instellingen, maatschappelijk middenveld) op de genoemde onderwerpen;

  • Vergroten kennisbasis onder professionals door gerichte kennisontwikkeling en -overdracht: vraaggerichte ondersteuning aan gemeenten bij de aanpak van radicalisering en bij de preventie en aanpak van maatschappelijke, interetnische of interreligieuze spanningen in de vorm van advies, gerichte oplossingen en bruikbare instrumenten;

  • Vroegsignalering van maatschappelijke onrust en het onderhouden en ontsluiten van nieuwe netwerken binnen diverse gemeenschappen: lokaal, nationaal, internationaal;

  • Snel en flexibel interveniëren op maatschappelijke ontwikkelingen en acuut aandienende vraagstukken.

Functie eisen

  • Je hebt academisch werk- en denkniveau.

  • Je hebt een sterk analytisch vermogen, kan snel tot de kern doordringen.

  • Je bent resultaatgericht en een absolute verbinder (binnen en buiten).

  • Je hebt een operationele blik, bent ondernemend en innovatief.

  • Je bent in staat om in een politieke omgeving tussen verschillende niveaus en gezichtspunten te schakelen (gemeenten, professionals, gemeenschappen).

  • Je hebt aantoonbare ervaring met praktijkonderzoek en met het vertalen van dit onderzoek in praktische handvatten voor de praktijk.

  • Je hebt aantoonbare (praktijk)kennis op meer dan een van de verschillende thema’s waar ESS aan werkt: o.a. maatschappelijke spanningen, maatschappelijk onbehagen, radicalisering, islam, verschillende «doelgroepen» (verschillende etniciteiten, vluchtelingen, jongeren, vrouwen) en bent in staat deze kennis over te dragen.

  • Pre: je hebt een relevant netwerk binnen gemeenten / professionals / gemeenschappen of bent in staat dat snel op te bouwen.

  • Pre: je hebt aantoonbare ervaring met adviseren van gemeenten / professionals / gemeenschappen; hebt een neutrale professionele houding; kan draagvlak creëren en overtuigen; denkt niet voor maar met de stakeholders en bent oplossingsgericht.


X Noot
1

Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2015–2016, nr. 2708

Naar boven