Vragen van het lid Tanamal (PvdA) aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
over de overgangssituatie hybride WGA-markt. (ingezonden 17 september 2015).
Antwoord van Minister Asscher (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen 6 oktober
2015)
Vraag 1
Kent u het bericht «Maas in WGA wet kan UWV honderden miljoenen kosten»?1
Antwoord 1
Ja, ik ben bekend met het bericht.
Vraag 2
Klopt het bericht dat het Uitvoeringinstituut werknemersverzekeringen (UWV) met een
schadelast van € 500 tot € 600 miljoen achterblijft als het gaat om de Werkhervattingsregeling
Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA)? Zo nee, kunt u aangeven om welk bedrag het gaat?
Antwoord 2
Nee, de bedragen die Aon noemt in het artikel van de Telegraaf herken ik niet. Ik
kan ook niet aangeven waarop Aon deze bedragen baseert. Ik vermoed dat Aon er bij
deze berekeningen vanuit is gegaan dat alle werkgevers die nu eigenrisicodrager zijn
in 2016 zouden terugkeren naar UWV. Dat ligt echter niet in de lijn der verwachting.
Zoals ik in mijn brief van 21 september jongstleden (Kamerstukken II, 2015–2016, 32 716 nr. 21) heb aangegeven ben ik van mening dat het ongewenst en onbedoeld is dat werkgevers
voor éénjarig financieel voordeel in 2016 overstappen naar UWV. Daarom heb ik in diezelfde
brief ook een maatregel aangekondigd om dit te voorkomen.
Vraag 3
Deelt u de mening dat de oproep van HR-adviseurs om gebruik te maken van een hiaat
in de WGA-overgangsregeling ongewenst is? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
Ja, ik deel die mening. Ik vind het ongewenst als werkgevers een financieel strategische
keuze maken door in 2016 voor één jaar over te stappen naar UWV. Naast de kans dat
hiermee de hybride markt ernstig destabiliseert, verlegt dit de focus van werkgevers
van preventie en re-integratie naar financieel voordeel voor de korte termijn. Dat
is precies wat ik probeer te voorkomen met de reeds aangekondigde wijzigingen in mijn
brief van 22 juni 2015. (Kamerstukken II, 2014–2015, 32716-18)
Vraag 4
Bent u bereid om een moreel appèl te doen op bureaus die ondernemingen oproepen om
gebruik te maken van een hiaat in de WGA-overgangsregeling? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
Omdat ik inmiddels een maatregel heb genomen om te voorkomen dat werkgevers in 2016
voor een éénjarig financieel voordeel overstappen naar de publieke verzekering bij
UWV, acht ik een dergelijk moreel appel niet nodig.
Het wetsvoorstel «Verbetering hybride markt WGA» dat nu bij de Afdeling advisering
van de Raad van State ligt bevat een maatregel waardoor aan werkgevers geen toestemming
wordt verleend om eigenrisicodrager te worden zolang zij niet drie jaar publiek bij
UWV verzekerd zijn geweest. Deze maatregel zal zo spoedig mogelijk in 2016 in werkingtreden.
Alle werkgevers die in 2016 terugkeren naar UWV betalen daardoor vanaf 1 januari 2017
nog minimaal twee jaar de meer marktconforme premie volgens de nieuwe systematiek
zoals ik heb aangekondigd in mijn brief van 22 juni jongstleden. Na inwerkingtreding
van deze maatregel wordt aan werkgevers geen toestemming verleend om weer eigenrisicodrager
te worden zolang zij niet drie jaar publiek bij UWV verzekerd zijn geweest. Werkgevers
die na inwerkingtreding van deze maatregel per 1 januari 2017 eigenrisicodrager willen
worden vanuit het UWV moeten dan al minstens drie jaar, dus vanaf 1 januari 2014 of
eerder bij UWV, verzekerd zijn geweest. Verder verwijs ik graag naar de Kamerbrief
waarin ik deze maatregel heb aangekondigd: Kamerstukken II, 2015–2016, 32 716 nr. 21.
Vraag 5
Herinnert u zich eerdere vragen en antwoorden over de overgangssituatie hybride WGA-markt?2
Vraag 6
Wordt de WGA-schadelast uitsluitend betaald uit de rentehobbellast, zoals u aangeeft
in uw beantwoording? Zo nee, kunt u aangeven om hoeveel publiekgeld het gaat?
Antwoord 6
Zoals ik in mijn Kamerbrief van 22 juni 2015 (Kamerstukken II, 2014–2015, 32716-18) heb aangegeven worden vanaf de inwerkingtreding van de Wet «Verbetering hybride
markt WGA» de staartlasten van alle werkgevers die op enig moment kiezen voor eigenrisicodragerschap
vanuit de rentehobbelreserve gefinancierd. Deze reserve bestaat uit middelen die via
de premies voor de Werkhervattingskas bijeen zijn en zullen worden gebracht.
Vraag 7
Kan een verhoogde terugkeerpremie via een algemene maatregel van bestuur of het toerekenen
van de WGA-staartlasten aan de instroom vanaf 2016 een oplossing zijn voor het door
u omschreven «ongewenste en eenmalig effect»? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Nee, deze oplossing leidt tot grote uitvoeringstechnische risico’s. Inmiddels heb
ik een andere maatregel genomen. Zie antwoord 2 en 4.
X Noot
2Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2014–2015, nr. 3317