Vragen van de leden Lodders en RemcoDijkstra (beiden VVD) aan de Staatssecretarissen
van Economische Zaken en van Infrastructuur en Milieu over de relatie tussen ammoniakuitstoot
en emissiearme bemesting (ingezonden 19 september 2014).
Antwoord van Staatssecretaris Dijksma (Economische Zaken) (ontvangen 3 december 2014).
Vraag 1
Kent u het artikel «Ammoniakbeleid loopt uit de pas met metingen in het veld?»1
Vraag 2, 4, 6
Deelt u de conclusies van het Lichenologisch Onderzoeksbureau Nederland en de redactie
van V-Focus, op basis van bestaande gegevens van het Landelijk Meetnet Luchtkwaliteit
en de Chemische Samenstelling Regenwater, dat er niet of nauwelijks een verband te
leggen is tussen emissiearme bemesting en de stikstofuitstoot? Zo ja, hoe gaat u deze
conclusies verwerken in uw beleid? Zo nee, waarom niet?
Bent u voornemens het gesprek aan te gaan met de verschillende onderzoekers en het
Planbureau voor de Leefomgeving om te bezien of er consensus gevonden kan worden over
het al dan niet bestaan van een sterke relatie tussen emissiearme bemesting en ammoniakuitstoot?
Zo ja, op welke termijn zal dit gesprek plaatsvinden? Zo nee, waarom niet?
Deelt u de opvatting dat de meetmethodes waarop de overheid en de politiek haar opinie
en besluiten baseert van onberispelijke aard moeten zijn of op zijn minst niet ter
discussie moeten worden gesteld? Zo ja, hoe gaat u zich inzetten om duidelijkheid
te scheppen ten aanzien van de relatie tussen emissiearme bemesting en stikstofuitstoot?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2, 4, 6
Ik deel met u het belang van een deugdelijke onderbouwing van beleid. In het voorjaar
van 2013 heb ik een internationale review uit laten voeren naar de wetenschappelijke
onderbouwing van het ammoniakbeleid. Hieruit bleek dat er geen twijfels zijn over
de kwaliteit van de wetenschappelijke onderbouwing van het ammoniakbeleid. Daarover
heb ik uw Kamer geïnformeerd (Kamerstuk 33 037, nr. 65).
Voor de zomer kwam het signaal van het RIVM dat het verschil in trends tussen de gemeten
en berekende waarde van ammoniakconcentratie in de lucht dit jaar voor het eerst significant
is. Daarop heb ik de Commissie Deskundigen Meststoffenwet (CDM) gevraagd een quick
scan op te stellen om het verschil tussen de trends te duiden. Op 21 oktober jl. heb
ik uw Kamer geïnformeerd over de uitkomsten van deze quick scan (Kamerstuk 33 037, nr. 134).
Vraag 3
Kunt u aangeven of de emissies die de landbouw zou uitstoten meerdere keren zijn opgehoogd?
Op basis van welke informatie hebben deze keuzes plaatsgevonden? Is het gehanteerde
rekenmodel door het Planbureau van de Leefomgeving sinds 1990 geactualiseerd met de
wetenschap van vandaag de dag? Zo ja, wie zijn betrokken bij deze actualisatie en
wat waren de conclusies? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
De ammoniakemissies in Nederland worden sinds 2009 in kaart gebracht met behulp van
het nationaal emissiemodel voor ammoniak (NEMA) en gerapporteerd door Emissieregistratie.
Het NEMA model berekent de Nederlandse ammoniak emissies vanaf de jaren »90. (Zie
ook: http://edepot.wur.nl/5140) Het verschil tussen het NEMA-model en de emissies volgens het model van het PBL
dat daarvoor werd gebruikt is toe te schrijven aan verschillende aannames over de
emissies door bovengronds aanwenden van mest. (Zie ook: http://edepot.wur.nl/181197).
Het NEMA-model wordt sinds 2009 voortdurend verbeterd. Dit model wordt dan ook aangepast
aan de beste kennis over de werkelijkheid. Dit kan inderdaad verhogingen, maar ook
verlagingen van de ammoniakemissie van bepaalde bronnen in het model als gevolg hebben.
Deze actualisatie wordt gedaan door de werkgroep NEMA, die onder de CDM valt. In de
CDM hebben voor dit onderwerp experts zitting van verschillende organisaties en instituten,
namelijk Wageningen Universiteit, Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM),
PBL, Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Emissieregistratie.
Vraag 5
Kunt u aangeven hoe het voornemen van de beoogde voorzitter van de Europese Commissie
om de regels voor luchtkwaliteit eenvoudiger te maken zich verhoudt tot het ammoniakbeleid?2 Voelt u zich gesterkt met zijn woorden om binnen Europa te pleiten voor het loslaten
van het verband tussen emissiearme mest en de ammoniakuitstoot zolang dit nog niet
bewezen is en wanneer dit verband op wetenschappelijke basis wordt ontkend?
Antwoord 5
De ammoniakmaatregelen in Nederland hebben oorspronkelijk als doel de Europees afgesproken
Nationale Emissie Plafonds (NEC) niet te overschrijden. Ammoniakmaatregelen zijn ook
belangrijk om natuurdoelen te kunnen halen. Het is bovendien van belang dat ook onze
buurlanden effectief ammoniakbeleid voeren, zodat ook de bijdrage vanuit andere landen
aan de stikstofdepositie wordt teruggebracht.
Er zijn geen Europese regels die verplichten mest emissiearm aan te wenden. Nederland
is vrij in de keuze van maatregelen die nodig zijn om de ammoniakuitstoot in Nederland
onder het NEC-plafond te laten blijven en natuurdoelen te kunnen halen. Hoe het maatregelenpakket
er precies uitziet is dus nationaal beleid.