Vragen van het lid Van Tongeren (GroenLinks) aan de Minister van Infrastructuur en Milieu over de invoering van de maximumsnelheid van 100 km/u op de A1/A35 nabij Borne en Hengelo, in vervolg op eerder gestelde schriftelijke vragen (ingezonden 20 oktober 2014).

Antwoord van Minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 31 oktober 2014).

Vraag 1

Herinnert u zich de antwoorden op eerdere vragen over de invoering van de maximumsnelheid van 100 km/u op de A1/A35 nabij Borne en Hengelo?1 Zo ja, herinnert u zich de toezegging aan de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu van 19 februari 2014 om vóór het Algemeen overleg MIRT op 18 juni 2014 een schriftelijke reactie over de uitkomst van het meldpunt A35 naar de Kamer zenden?

Antwoord 1

Ja, zowel de antwoorden als de toezeggingen zijn mij bekend.

Vraag 2

Klopt het dat deze schriftelijke reactie tot nu toe niet naar de Kamer is gestuurd? Zo ja, bent u bereid om deze schriftelijke reactie alsnog zo spoedig mogelijk naar de Kamer te zenden?

Antwoord 2

In mijn brief2 van 13 juni 2014 ter voorbereiding op het algemeen overleg MIRT van 18 juni 2014 heb ik onder punt 5 een reactie gegeven op de uitkomsten van het meldpunt A35 welke hieronder verkort is weergegeven.

  • De meeste meldingen van het meldpunt hebben betrekking op de wegindeling, de snelheid en het rijgedrag van andere weggebruikers.

  • Ten gevolge van de uitwisseling van het verkeer tussen de A1 en de A35 komen er veel weefbewegingen voor en moeten weggebruikers hun snelheid op de verkeerssituatie aanpassen.

  • Het traject voldoet aan de ontwerprichtlijnen en uit de jaarlijkse veiligheidsanalyse (t/m2012) van Rijkswaterstaat blijkt dat er op het wegvak Azelo- Buren geen sprake is van een «black spot» of een «ongevallenconcentratie».


X Noot
1

Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2013 – 2014, nr. 1500.

X Noot
2

Kamerstuk 33 750 A, nr. 70

Naar boven