Vragen van het lid Van Tongeren (GroenLinks) aan de Minister van Infrastructuur en
Milieu over de invoering van de maximumsnelheid van 100 km/u op de A1/A35 nabij Borne
en Hengelo (ingezonden 26 februari 2014).
Antwoord van Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 20 maart
2014)
Vraag 1
Bent u bekend met de reacties, binnengekomen op het meldpunt van Twentsche Courant
Tubantia, waarin melding gemaakt wordt van een toenemend aantal (bijna) ongelukken
op het traject van de A1/A35 vanaf knooppunt Azelo tot de afslag Deurningen/Hengelo-Oost
(A1), respectievelijk afslag Delden (A35)1? Zo ja, hoe beoordeelt u dit?
Antwoord 1
Ja, daarmee ben ik bekend. Op verzoek van de vaste commissie voor Infrastructuur en
Milieu van 19 februari 2014 zal ik voor het algemeen overleg MIRT d.d. 18 juni 2014
een schriftelijke reactie over de uitkomst van het meldpunt A35 naar de Kamer zenden.
Vraag 2
Wat vindt u ervan dat genoemd traject op een korte afstand vier op- en afritten kent,
waarvan drie binnen vier kilometer? Deelt u de mening dat dit niet ten goede komt
aan de verkeersveiligheid?
Antwoord 2
Het is rond grote plaatsen gebruikelijk dat er meerdere aansluitingen op korte afstand
van elkaar liggen. Het traject voldoet aan de ontwerprichtlijnen en gelet op de aard
van de ongevallen is er geen reden om te veronderstellen dat de op- en afritten op
het traject een negatief effect hebben op de verkeersveiligheid.
Vraag 3
Deelt u de mening dat het onwenselijk is dat dit traject door een bewonersconcentratie
loopt? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat u daartegen doen?
Antwoord 3
Op ca. 3 Km van het betreffende wegvak wordt deze geflankeerd door woonwijken. Deze
situatie is het gevolg van diverse ontwikkelingen uit het verleden, waarbij de weg
is ingepast in de omgeving en waar nodig diverse geluidsvoorzieningen zijn aangebracht.
Langs de weg wordt voldaan aan normen voor luchtkwaliteit en geluid waardoor ik u
mening niet deel.
Vraag 4
Bent u op de hoogte van de schadelijke effecten op de volksgezondheid ten gevolge
van fijnstof en geluidsoverlast, die beide exponentieel toenemen bij hogere snelheden?
Zo ja, wat vindt u daarvan?
Antwoord 4
De wettelijke normen voor luchtkwaliteit zijn in Europees verband vastgesteld op basis
van een afweging van verschillende belangen, waaronder het effect ervan op de gezondheid.
Deze normen zijn voor mij het uitgangspunt, en daaraan wordt voldaan. Overigens neemt
de uitstoot van fijnstof en geluidsoverlast niet exponentieel toe bij hogere snelheden.
Vraag 5
Bent u van mening dat een lagere maximumsnelheid leidt tot minder filevorming op dit
traject en daarmee tot minder vertraging in de spits, wat vervolgens leidt tot minder
uitstoot van onder meer NO2 en fijnstof? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
Files op het wegvak Azelo – Buren worden voornamelijk veroorzaakt door terugslag van
files op het wegvak Hengelo-West – Hengelo-Zuid. Hier is in de ochtendspits sprake
van een lokaal doorstromingsknelpunt. Een lagere snelheid op het traject Azelo – Buren
zal daarom geen effect hebben op de filevorming.
Vraag 6
Deelt u de mening dat het tijdverlies op dit traject van ongeveer tien kilometer bij
het omlaag brengen van de maximumsnelheid van 130 respectievelijk 120 km/u naar 100
km/u uiterst gering is? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Zoals aangegeven in mijn antwoord op vraag 5 heeft een snelheidsverlaging geen effect
op de doorstroming. Ook wordt voldaan aan de normen op het gebied van luchtkwaliteit
en geluidsoverlast. Gelet op bovenstaande zie ik geen reden om de snelheid op dit
traject te verlagen.
Vraag 7
Bent u bereid om de maximumsnelheid op dit traject op 100 kilometer per uur vast te
stellen en hiervoor op korte termijn de benodigde maatregelen te nemen? Zo nee, waarom
niet? Zo ja, per wanneer kan de Kamer hierover informatie verwachten?
Antwoord 7
Zie mijn antwoord op vraag 6.