Vragen van het lid Elias (VVD) aan de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
over de nieuwe ledenwervingsactie van Omroep Max (ingezonden 23 maart 2015).
Antwoord van Staatssecretaris Dekker (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) (ontvangen
2 april 2015).
Vraag 1
Bent u bekend met het regelmatig op tv uitgezonden reclamespotje van Omroep Max, waarin
nieuwe leden worden geworven met het gratis boek «Bakken met Menno», ter waarde van
€ 24,95?
Vraag 2
Deelt u de mening dat het werven van omroepleden met een gratis boek, waarvan de waarde
de jaarlijkse lidmaatschapskosten van € 7,50 ook nog eens ver overstijgt, onwenselijk
is?
Antwoord 2
Ja. De keuze om lid te worden van een omroepvereniging moet zijn ingegeven door een
gevoel van verbondenheid met de identiteit of het media-aanbod van desbetreffende
vereniging. Dat gevoel moet niet zijn basis hebben in financiële voordelen die verbonden
zijn aan dat lidmaatschap. Om deze reden is het omroepverenigingen vanaf 1 januari
2015 niet langer toegestaan om op geld waardeerbare voordelen aan te bieden in ruil
voor een lidmaatschap.
Vraag 3
Klopt het dat het werven van leden door een publieke omroep met het verstrekken van
cadeaus, of ze nu gratis zijn of niet, expliciet verboden is op grond van artikel
2.137 van de Mediawet? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe wordt hier tegen opgetreden?
Antwoord 3
Ja, sinds 1 januari 2015 is het omroepverenigingen niet toegestaan om in het kader
van ledenwerving op geld waardeerbare voordelen aan leden te verstrekken.
In 2012 was reeds besloten dat op termijn het geven van een op geld waardeerbaar voordeel
niet meer zou worden toegestaan. Bij brief van 13 augustus 2012 is aangekondigd dat
de strengere maatregelen rondom ledenwerving uitgesteld werden tot na de ledenpeiling
in 2014.1 Het verbod is op 1 januari 2015 in werking getreden en de Regeling ledenvoordelen
en ledenwerfactiviteiten is hierop aangepast.
Het Commissariaat voor de Media (hierna: Commissariaat) is bevoegd om toezicht te
houden op de naleving van de Mediawet en waar nodig handhavend op te treden. Het Commissariaat
schrijft op zijn website dat het omroepen die het nieuwe verbod nog niet naleven eerst
een waarschuwing geeft. Dit is inmiddels gebeurd. Het Commissariaat zal binnenkort
een steekproef houden om te zien of het verbod goed wordt nageleefd. Mocht de waarschuwing
niet opgevolgd worden, dan zal het Commissariaat maatregelen treffen.
Vraag 4
Wat is de stand van zaken met betrekking tot de boete van € 180.000 die Omroep Max
zou zijn opgelegd door het Commissariaat voor de Media voor Heel Holland Bakt-producten?
Antwoord 4
Het Commissariaat heeft een boete opgelegd aan Omroep MAX voor overtreding van artikel
2.141, eerste lid, van de Mediawet 2008. Op 1 april heeft het Commissariaat de boetebeschikking
op zijn website gepubliceerd. Bij deze brief voeg ik een kopie van deze boetebeschikking.
Vraag 5
Heeft het Commissariaat voor de Media nog andere sanctiemiddelen dan het opleggen
van boetes?
Antwoord 5
Het Commissariaat zet diverse instrumenten in om te zorgen dat media-instellingen
zich aan de wet houden. Dat kan bijvoorbeeld zijn in de vorm van voorlichting of het
voeren van (normoverdragende) gesprekken, dan wel in de vorm van bestuursrechtelijke
handhaving op grond van artikel 7.11 van de Mediawet 2008.
In geval van overtreding van artikel 2.141, eerste lid, van de Mediawet 2008 (het
dienstbaarheidsverbod), kan het Commissariaat op grond van artikel 7.12, van de Mediawet,
aan de overtreder een bestuurlijke boete of een last onder dwangsom opleggen. Daarnaast
of in plaats daarvan kan het Commissariaat ter beschikking gestelde uren van de desbetreffende
instelling voor ten hoogste twaalf weken intrekken (artikel 7.14, eerste lid, onder
a).