Vragen van het lid De Rouwe (CDA) aan de minister van Infrastructuur en Milieu over de onduidelijkheid rond praatpalen langs de snelweg (ingezonden 25 april 2013).

Nader antwoord van Minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 2 oktober 2014). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2012–2013, nr. 2483

Vraag 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 9

Bent u bekend met de tv-uitzending over de onduidelijkheid rond praatpalen langs de snelweg?1

Kunt aangeven hoeveel praatpalen er in Nederland zijn en wat de kosten van onderhoud en aanschaf zijn?

Wat zijn de kosten van het mobiele netwerk dat nodig is voor de praatpalen?

Kunt u aangeven hoeveel keren er in 2012, 2002 en 1992 gebruik werd gemaakt van praatpalen?

Wat is het onderscheid in het soort meldingen?

Klopt het dat het lopende contract voor het onderhoud en de verwerking van de gegevens met de ANWB tot 2017 loopt? Zo ja, welke afspraken zijn hierin precies gemaakt?

Deelt u de opvatting dat het met nieuwe en bestaande technieken veiliger is om vanuit de auto of directe nabijheid daarvan direct hulp in te schakelen dan om daarvoor over de snelweg naar een praatpaal toe te lopen?

Deelt u de opvatting dat met bestaande technieken zoals de gsm en nieuwe technieken in de auto zelf, zoals E-call en B-Call, een discussie gevoerd moet worden over effectiviteit en efficiency van praatpalen voordat een nieuw contract wel of niet verlengd gaat worden?

Kunt u deze vragen beantwoorden voor het algemeen overleg Wegverkeer en verkeersveiligheid op 22 mei 2013?

Nader antwoord

In mijn antwoorden2 op Kamervragen van het lid De Rouwe over de onduidelijkheid rond praatpalen langs de snelweg heb ik aangegeven dat Rijkswaterstaat samen met de ANWB het toekomstperspectief van de praatpaal langs het hoofdwegennet gaat uitwerken.

Met deze brief informeer ik u over dit perspectief dat gezamenlijk is opgesteld door Rijkswaterstaat en de ANWB.

Zowel de ANWB als Rijkswaterstaat delen het toekomstbeeld dat de praatpaal langs het hoofdwegennet binnen enkele jaren overbodig zal worden. De mobiele telefoon en de opkomst van e- en b-call zorgen ervoor dat meldingen van weggebruikers via een andere weg dan de praatpaal de alarmcentrale bereiken. Het gebruik van nieuwe technologie is niet alleen sneller maar ook veiliger doordat weggebruikers niet meer langs de weg hoeven te lopen.

De huidige praktijk leert echter dat op dit moment een fors aantal (ca. één derde) gebruikers van praatpalen geen (opgeladen) telefoon bij zich heeft. Rijkswaterstaat en de ANWB zullen daarom gezamenlijk optrekken om de weggebruiker voor te bereiden op de nieuwe situatie.

De routekaart naar deze situatie ziet er als volgt uit:

  • Tot uiterlijk 1 juli 2017 worden de praatpalen langs het hoofdwegennet onderhouden en zijn ze aangesloten op een alarmcentrale.

  • Wanneer het praatpaalgebruik substantieel daalt onder het huidige niveau van 30.000 per jaar, zal de afbouw van de praatpalenservice eerder geëffectueerd worden.

  • ANWB en Rijkswaterstaat organiseren gezamenlijk de voorlichting om het gebruik van de praatpalen verder te laten dalen.

  • Investeren in de productie van nieuwe palen is met afbouw in het vooruitzicht niet meer gewenst. In aanlegprojecten worden daarom geen praatpalen meer geplaatst.

Dankzij nieuwe technologie komt er een eind aan een beeldbepalend element dat sinds de jaren zeventig langs de autosnelwegen heeft gestaan. Met goede voorlichting van zowel de ANWB als Rijkswaterstaat heb ik er alle vertrouwen in dat de weggebruiker goed wordt voorbereid op de nieuwe situatie zodat ook in de toekomst ongevallen en pech snel en veilig kunnen worden afgehandeld.


X Noot
1

«Vandaag de dag» d.d. 15 april 2013

X Noot
2

Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2012–2013, nr. 2483

Naar boven