Vragen van het lid De Rouwe (CDA) aan de minister van Infrastructuur en Milieu over de onduidelijkheid rond praatpalen langs de snelweg (ingezonden 25 april 2013).

Antwoord van minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 6 juni 2013) Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2012–2013, nr. 2282

Vraag 1

Bent u bekend met de tv-uitzending over de onduidelijkheid rond praatpalen langs de snelweg?1

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2

Kunt aangeven hoeveel praatpalen er in Nederland zijn en wat de kosten van onderhoud en aanschaf zijn?

Antwoord 2

Op peildatum 6 mei 2013 staan 3323 praatpalen langs de door Rijkswaterstaat beheerde A- en N-wegen.

Kosten van onderhoud:

  • Onderhoud van de buitenkant van de praatpalen (wegmeubilair) kostte in 2012 € 40.000;

  • De levensduur van de batterijen in de praatpalen is ongeveer vijf jaar. Na die periode moeten ze vervangen worden. De kosten daarvan bedragen € 300.000 eens in de vijf jaar (voor alle praatpalen samen);

  • Storingsonderhoud is onderdeel van het connectiviteitscontract met KPN (zie antwoord 3).

Kosten van aanschaf:

  • Een complete praatpaal kost € 7.923,24 (inclusief BTW, prijspeil 2012, exclusief plaatsing).

Vraag 3

Wat zijn de kosten van het mobiele netwerk dat nodig is voor de praatpalen?

Antwoord 3

Voor het mobiele netwerk heeft Rijkswaterstaat een connectiviteitscontract afgesloten met KPN ter waarde van € 800.000 per jaar (prijspeil 2012). Het connectiviteitscontract regelt de Draadloze communicatie Dienst voor Praatpalen (DDP), onderhoud, schadeherstel en levering van praatpalen.

Vraag 4

Kunt u aangeven hoeveel keren er in 2012, 2002 en 1992 gebruik werd gemaakt van praatpalen?

Antwoord 4

Onderstaande data zijn aangeleverd door de ANWB. De ANWB kan de praatpaalmeldingen, die vanaf 2008 via het mobiele netwerk verlopen, traceren. Helaas is het niet meer mogelijk om de aantallen meldingen uit de tijd daarvoor in de systemen van de ANWB terug te vinden. De aantallen met betrekking tot de jaren voor 2008 komen uit andere, incidentele, bronnen.

Jaartal

Aantal oproepen via praatpalen

Aantal hulpverleningen door ANWB Wegenwacht n.a.v. oproep per praatpaal

1987

193.000

 

2004

 

30.958

2005

 

25.143

2006

 

21.827

2007

35.597

15.283

2008

31.655

13.419

2009

39.332

12.204

2010

47.209

10.929

2011

33.525

9.524

2012

39.655

7.394

In 2012 was het aantal praatpaaloproepen 2,5% van het totale aantal oproepen binnenland (1.567.785) bij de ANWB.

Vraag 5

Wat is het onderscheid in het soort meldingen?

Antwoord 5

Er is een groot verschil tussen het aantal meldingen en het aantal daaruit voortvloeiende hulpverleningen door de ANWB Wegenwacht. Daarvoor is een aantal verklaringen te geven:

  • Alle praatpalen worden twee maal (vanaf 2011 een maal) per jaar schoon gemaakt en dan vindt een controlecall plaats;

  • Vaak worden ongevallen of incidenten doorgegeven via een praatpaal. Dat leidt dan niet tot een hulpverlening maar tot een advies of het doorleiden van de melding;

  • Niet alle meldingen van pech leiden tot een hulpverlening van de ANWB omdat niet alle gebruikers van de praatpalen diensten van de ANWB Wegenwacht afnemen. De ANWB heeft zich verplicht meldingen bestemd voor andere pechhulpverleners door te geleiden;

  • Annulering van de pechmelding (auto doet het spontaan weer);

  • Meerdere malen bellen per hulpverlening (status);

  • Het vragen van informatie of advies.

In 2009 is het aantal meldingen extreem hoog ten opzichte van voorgaande jaren. Daarom is daarop destijds een analyse gedaan. Daaruit blijkt dat dit hoge aantal wordt veroorzaakt door:

  • De vervanging van de koppen van praatpalen en de installatie van de gsm, wat gepaard ging met controlecalls;

  • Een uitval van het Vodafone gsm-netwerk waardoor Rijkswaterstaat gebruik heeft gemaakt van het praatpalen netwerk voor communicatie met de weginspecteurs.

Er is geen analyse voor handen van het relatief hoge aantal meldingen in 2010 en 2012.

Vraag 6

Klopt het dat het lopende contract voor het onderhoud en de verwerking van de gegevens met de ANWB tot 2017 loopt? Zo ja, welke afspraken zijn hierin precies gemaakt?

Antwoord 6

De vigerende overeenkomst met de ANWB loopt tot en met 31 december 2017. In de overeenkomst is bepaald dat de ANWB zorgt voor het storingsvrij en continu functioneren van een meldkamer die verbonden is met het praatpalennet en voor het doormelden van hulpvragen aan hulpdiensten, wegenwacht en andere pechhulpverleners. Rijkswaterstaat zorgt voor storingsvrij en continu functioneren van het praatpalennet, zodat de praatpaalmeldingen ook feitelijk de meldkamer van de ANWB bereiken, en voor de mogelijkheid tot verkeersveilig gebruik van praatpalen door weggebruikers.

Vraag 7

Deelt u de opvatting dat het met nieuwe en bestaande technieken veiliger is om vanuit de auto of directe nabijheid daarvan direct hulp in te schakelen dan om daarvoor over de snelweg naar een praatpaal toe te lopen?

Antwoord 7

Ja, nieuwe en bestaande technieken kunnen bijdragen aan het verminderen van de onveiligheid. Hierbij past de opmerking dat de technieken niet altijd voorhanden en storingsvrij zijn. Ook bij andere technieken dan praatpalen blijven additionele maatregelen om de veiligheidsrisico’s te beperken noodzakelijk. Elk incident kent specifieke veiligheidsrisico’s. Denk hierbij aan de risico’s die ontstaan bij het stilvallen of stilstaan van een voertuig en de daaruit uitgestapte personen op weg naar een veilige plek en/of een praatpaal.

Vraag 8

Deelt u de opvatting dat met bestaande technieken zoals de gsm en nieuwe technieken in de auto zelf, zoals E-call en B-Call, een discussie gevoerd moet worden over effectiviteit en efficiency van praatpalen voordat een nieuw contract wel of niet verlengd gaat worden?

Antwoord 8

Ik acht afbouw van de praatpalenservice op termijn mogelijk. Rijkswaterstaat zal daartoe in overleg met de ANWB het perspectief naar de toekomst uitwerken.

Mijn verwachting is dat GSM, (nu al een zeer hoge potentiële beschikbaarheid), B-call (beperkte beschikbaarheid in nieuwe auto’s) en E-call (groeiende beschikbaarheid vanaf oktober 2015) in de toekomst effectievere, efficiëntere en vooral veiliger technologieën zullen zijn om incidenten op het hoofdwegennet te melden.

Vraag 9

Kunt u deze vragen beantwoorden voor het algemeen overleg Wegverkeer en verkeersveiligheid op 22 mei 2013?

Antwoord 9

Het opsporen van de gegevens nodig voor de antwoorden 4 en 5 heeft meer tijd gevergd dan voorzien. Beantwoording voor het algemeen overleg Wegverkeer en verkeersveiligheid van 21 mei 2013 is daardoor helaas niet mogelijk gebleken.


X Noot
1

«Vandaag de dag» d.d. 15 april 2013

Naar boven