Vraag 2 en 3
Hoe beoordeelt u de suggestie om de beschermheren van de piraten tot lucratiever economisch
gedrag aan te zetten en de piraten geen vrijplaats meer te verschaffen?
Ziet u hierin mogelijkheden voor een beleid dat de Nederlandse belastingbetaler en
Nederlandse ondernemers minder geld kost? Zo ja, wat gaat u doen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2 en 3
In Somalië is een effectieve staat al jarenlang afwezig. Dit heeft ertoe geleid dat,
wanneer dit voor henzelf of hun gemeenschap voordelen kan opleveren, lokale leiders
voor veiligheid, basale dienstverlening en de ontwikkeling van lokale economie soms
banden aangaan met andere clans, criminele netwerken, of zelfs met terreurgroepen
zoals Al-Shabaab. Het optreden van lokale leiders als beschermheren van piraterij
is vaak passief; men tolereert de activiteiten, uit vrees voor negatieve gevolgen.
De internationale maritieme missies EU Atalanta en Navo Ocean Shield, waaraan Nederland meedoet, leveren een doeltreffende en doelmatige bijdrage aan
piraterijbestrijding op zee. Deze operaties, alsmede de zelfbeschermingsmaatregelen
door de scheepvaartbranche en het gebruik van militaire en private beveiligers (in
het geval van buitenlandse schepen), hebben het aantal kapingen en aanvallen op koopvaardijschepen
sterk verminderd. Sinds 2012 zijn er geen schepen meer gekaapt. Deze trend is echter
nog steeds omkeerbaar. Piratenleiders zijn in veel gevallen overgegaan op andersoortige
activiteiten, sommige legaal, andere illegaal. Wanneer de controle op zee wegvalt,
is de verwachting dat zij, vanwege het hoge rendement van piraterij, hun oude activiteiten
weer zullen hervatten. De internationale gemeenschap beseft dat de onderliggende oorzaken
van piraterij moeten worden aangepakt, zodat piraterij uiteindelijk een minder lucratieve
bezigheid zal vormen dan deelneming aan de reguliere economie.
De wederopbouw van Somalië is een proces van lange adem. Nederland levert daar bijdragen
aan, onder andere in het kader van de New Deal (zie Kamerstuk 22 831, nr. 93). Voor de in dat kader uitgevoerde concrete activiteiten verwijs ik naar het Meerjarig
Strategisch Plan voor de Hoorn van Afrika 2014–2017 (bijlage bij Kamerstuk 33 625, nr. 71).
Daarnaast levert Nederland bijdragen aan de bevordering van veiligheid op land door
middel van bijdragen aan de EU-trainingsmissie in Somalië (EUTM Somalië) en de regionale
maritieme capaciteitsopbouwmissie EUCAP Nestor.
Een geïntegreerde aanpak van piraterij is essentieel, de aanpak van oorzaken op land
wordt hierbij steeds belangrijker. Op termijn zullen aard en omvang van de maritieme
bijdrage aan antipiraterijmissies wijzigen. Dit geldt ook voor de Nederlandse maritieme
bijdrage. Om de reductie van de maritieme presentie in de Hoorn van Afrika voor te
bereiden, werkt de internationale gemeenschap aan een transitiestrategie. Het ontwikkelen
van de federale structuur, de voltooiing van de Grondwet en de vaststelling van politieke
partijwetten zijn onderdeel van het transitieproces.
Vraag 4
Kunnen beschermheren die weigeren om over te gaan op lucratiever economisch gedrag,
onder druk worden gezet door hun aanlandingsfaciliteiten te verstoren en te vernietigen?2 Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
In 2012 is eenmalig een aanval uitgevoerd op een logistieke opslagplaats van piraten
op de Somalische kust. Sindsdien zijn er geen specifieke aanlandingsfaciliteiten meer
die exclusief door piraten worden gebruikt. Piraten vertrekken in de meeste gevallen
vanaf het strand en soms vanuit havens. Het geciteerde artikel stelt overigens dat
de bouw van maritieme infrastructuur de piraterij juist zal doen afnemen, omdat een
gemeenschap die de beschikking heeft over bijvoorbeeld een haven daarmee reguliere
handelsinkomsten kan genereren. Piraterij wordt daarmee een bedreiging voor die reguliere
inkomsten en lokale elites zullen overgaan tot acties om piraterij te ontmoedigen,
aldus de auteurs. Dit is consistent met hun bredere bevinding dat staatsopbouw uiteindelijk
de beste strategie tegen piraterij is.