Vragen van de leden Van Gerven (SP) en Van Tongeren (GroenLinks) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu over ontgassen van de binnenvaart (ingezonden 28 januari 2014).

Mededeling van Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 19 februari 2014).

Vraag 1

Op welke termijn, na de diplomatieke verklaring in juni 20141, verwacht u een internationaal verbod op ontgassen door de binnenvaart?

Vraag 2

Welke ruimte heeft u voor een eenzijdig nationaal verbod op ontgassen door de binnenvaart? Bent u bereid die ruimte te nemen als een internationaal verbod er niet komt of nog jaren op zich laat wachten?

Vraag 3

Welke ruimte hebben gemeenten juridisch gezien om zelf maatregelen te nemen om de gezondheid van hun burgers te beschermen?

Vraag 4

Bent u bereid in afwachting van het ontgasverbod het begrip woonkern nader te definiëren? Bent u bereid om een veilige risicocontour vast te stellen rond een woonkern als verboden gebied voor ontgassen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe komt die te luiden?

Vraag 5

Op basis van welke gegevens komt u tot het oordeel dat het gaat om incidentele emissies2, terwijl luchtmeetnetten structureel pieken laten zien als het gaat om bijvoorbeeld benzeenconcentraties en het daarnaast ontbreekt aan dampverwerkingsinstallaties?

Vraag 6

Betekent het rooskleurige beeld dat u schetst over het geringe aantal geconstateerde overtredingen bij handhavingacties in 2012 en 2013 dat u de conclusies uit het Evaluatieverslag thema-acties ontgassen & boord-boord overslag 2012 van Binnenvaart Toezicht Regio Rijnmond3, dat het nalevingsniveau van de Europese Overeenkomst betreffende het internationale vervoer van gevaarlijke goederen over de binnenwateren (ADN) en andere vigerende wet- en regelgeving laag is en dat de geconstateerde overtredingen onaanvaardbaar hoge veiligheidsrisico’s voor bemanning en omgeving met zich meebrengen, niet deelt? Kunt u uw antwoord toelichten?

Vraag 7

Wanneer vindt terugkoppeling plaats over de verbetering van de bepaling van de emissies door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)? Betrekt u hierbij ook de praktijkervaring die aanwezig is bij Rijkswaterstaat en Inspectie Leefomgeving en Transport? Neemt u daarbij ook de emissies van methyl-tert-butylether (MTBE) naar oppervlaktewater als gevolg van ontgassen mee?

Mededeling

Voor de beantwoording van de vragen van de leden Van Gerven (SP) en

Van Tongeren (Groen Links) over het ontgassen door de binnenvaart (ingezonden 28 januari 2014) heb ik vanwege bestuurlijk en internationaal overleg meer tijd nodig dan de gebruikelijke periode van drie weken.

Hiermee vraag ik om uitstel tot 11 maart 2014 voor de beantwoording van deze vragen.


X Noot
1

Zie uw antwoord op eerder gestelde vragen over dit onderwerp (zaaknummer 2013Z24715, d.d. 21 januari 2014)

X Noot
2

Zie uw antwoord op eerder gestelde vragen over dit onderwerp (zaaknummer 2013Z24717, d.d. 21 januari 2014)

Naar boven