Aanhangsel van de Handelingen
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 1213 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 1213 |
Heeft u kennisgenomen van de berichten «Rijk koopt pand van klager Eurojust»1 en «Haags vastgoedbedrijf buigt voor Eurojust»?2 Kloppen de beschreven feiten?
Ja. De feiten met betrekking tot de verwerving van het pand worden in de onderstaande antwoorden op de overige vragen uiteengezet.
Wat is het bedrag dat het Rijk heeft betaald voor het pand? Hoeveel vierkante meter bruto vloeroppervlakte (m2 BVO) beslaat het pand?
Hoeveel m2 BVO aan kantooroppervlakte staat er binnen de gemeente Den Haag momenteel leeg en is in bezit van het Rijk?
Op dit moment staat circa 41.830 m2 BVO aan kantoorruimte daadwerkelijk leeg in verschillende eigendomspanden van de Staat binnen de gemeente Den Haag.
Hoe verhoudt de in bovengenoemde berichten vermelde aankoop zich met de afspraken in het kader van het convenant «aanpak leegstand kantoren»? Hoe verhoudt de aankoop zich met de volgende uitspraak van de minister van Infrastructuur en Milieu: «Het is noodzakelijk dat we de leegstand van kantoren aanpakken. Dat kan alleen als overheid en bedrijfsleven de handen ineen slaan en over individuele belangen heen stappen. Ik heb er het volste vertrouwen in dat provincies, gemeenten en regionale marktpartijen hun verantwoordelijkheid zullen nemen om dit ambitieuze convenant – met maatwerk op regionaal niveau – te laten slagen»?3
De in de berichten vermelde aankoop is niet in strijd met de afspraken in het kader van het convenant dan wel de uitspraak van de minister van Infrastructuur en Milieu. Zoals in het antwoord op vraag 6 wordt aangegeven wordt met de aankoop van het gebouw invulling gegeven aan de afspraken tussen de Nederlandse Staat en Eurojust om een mogelijke uitbreiding van Eurojust in de toekomst mogelijk te maken.
Welke visie en/of doelstellingen zijn er door de convenantpartijen geformuleerd voor de regio Den Haag met betrekking tot de bestaande voorraad leegstaande kantoren, nieuwe ontwikkeling en regionale programmering? Als deze nog niet geformuleerd zijn; op welke termijn wordt deze afspraak uit het convenant gerealiseerd?
Er zijn door de convenantpartijen geen visie en of doelstellingen voor de regio Den Haag geformuleerd. De invulling ligt op regionaal en lokaal niveau. Het Gewest Haaglanden heeft in december 2012 een kantorenstrategie vastgesteld, waarin het aantal nieuwbouwlocaties voor kantoren wordt beperkt tot zes zogeheten versterkingsgebieden, waaronder het World Forum/Internationale Zone. Buiten deze versterkingsgebieden zijn alle kantoorplannen geschrapt voor zover gemeenten er invloed op hebben via grondbezit of bestemmingsplannen.
Voor de kantoren van de rijksoverheid in Den Haag is een masterplan kantoorhuisvesting vastgesteld door de Ministerraad. Dit masterplan regelt de efficiënte benutting van de bestaande kantoren door de rijksoverheid in Den Haag. Bij brief4 van 21 juli 2011 heeft mijn ambtsvoorganger u nader over het masterplan geïnformeerd.
Wat zijn de concrete plannen van de RGD met het pand aan de Johan Frisolaan? Kan onderbouwd worden dat deze plannen niet realiseerbaar waren binnen de bestaand voorraad aan beschikbaar (leegstaand) vastgoed dat in het bezit is van het Rijk?
Het gebouw Jan Willem Frisolaan 13 ligt direct belendend aan de locatie waar de huidige nieuwbouw Eurojust wordt gerealiseerd. Met de aankoop van het pand wordt invulling gegeven aan de afspraken tussen de Nederlandse Staat en Eurojust om een mogelijke uitbreiding van Eurojust in de toekomst mogelijk te maken in de directe nabijheid van de nieuwbouw. Het octrooibureau blijft voorlopig als huurder in het pand zitten.
Kan de Kamer een overzicht ontvangen van alle kantoren in Den Haag die eigendom zijn van het Rijk en de plannen om – conform de afspraken in het kader van het convenant aanpak leegstand kantoren – deze kantoren zo snel mogelijk weer een nuttige bestemming te geven?
Ja, een overzicht van de kantoorgebouwen in eigendom van het Rijk in Den Haag is als bijlage bij deze antwoorden gevoegd.5 Tevens kunt u deze lijst vinden op www.rgd.nl in de gebouwencatalogus.
Ten aanzien van de plannen om leegstaande rijkskantoren een nuttige bestemming te geven, wordt dit in de eerste helft van dit jaar een «Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Den Haag en de Staat inzake de herontwikkeling van diverse kantoorpanden in Den Haag» getekend.
Het doel van de overeenkomst is partijen te binden aan afspraken over samenwerking rond de afstoot van panden, met als oogmerk economische vitaliteit, stedelijke kwaliteit, marktconformiteit en beperking van financiële verliezen. In navolging hiervan zal er worden gewerkt aan een totaalplan met daarbinnen oplossingen per object. Dit plan zal te zijner tijd aan uw Kamer worden toegezonden.
Persbericht ministerie Infrastructuur en Milieu, juni 2012 (http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ienm/nieuws/2012/06/27/kantorentop-eensgezinde-aanpak-leegstand-kantoren.html).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20122013-1213.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.