Vragen van het lid Van Gerven (SP) aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de handelwijze van Achmea en apothekers bij het verstrekken van incontinentiemateriaal aan patiënten (ingezonden 9 augustus 2012).

Mededeling van minister Schippers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 4 september 2012).

Vraag 1

Wat is uw oordeel over het nieuws dat de fabrikant Tena bepaalt hoeveel luiers patiënten vergoed krijgen?1

Vraag 2

Vindt u niet dat de apotheker op basis van een voorschrift van de behandelaar moet bepalen welk incontinentiemateriaal voor de patiënt het beste is, en dat dit niet moet worden uitbesteed aan een fabrikant met commerciële belangen?

Vraag 3

Is hier sprake van een aantasting van de privacy van patiënten?

Vraag 4

Is de verzekeraar Achmea hier in gebreke? Is het niet in strijd met de Zorgverzekeringswet dat de verzekeraar aan de hand van een profiel bepaalt hoeveel incontinentiemateriaal iemand krijgt?

Vraag 5

In hoeverre belemmert de huidige wet- en regelgeving dat patiënten incontinentiemateriaal krijgen dat nodig is voor hun behoefte, en dat de privacy gewaarborgd blijven?

Vraag 6

Is er sprake van een bezuinigingsoperatie van Achmea en andere verzekeraars die ook het Achmeamodel willen volgen?

Vraag 7

Gaat u nog stappen ondernemen tegen de handelwijze van betrokken apothekers en verzekeraar? Zo neen, waarom niet?

Mededeling

De vragen van het Kamerlid Van Gerven (SP) over de handelswijze van Zorgverzekeraar Achmea en apothekers bij het verstrekken van incontinentiemateriaal aan patiënten (2012Z14974), het Kamerlid Gerbrands (PVV) over de bemoeienis van fabrikant Tena met incontinente patiënten (2012Z14983), het Kamerlid Voortman (GL) over het artikel «Tena beoordeelt incontinente patiënt» (2012Z14984), het Kamerlid Van Gerven (SP) over de handelswijze van Zorgverzekeraar Achmea en apothekers bij het verstrekken van incontinentiemateriaal aan patiënten (2012Z14993) en het Kamerlid Voortman (GL) over het bericht «Niet alleen Tena belt incontinente patiënten» (2012Z15026) kunnen tot mijn spijt niet binnen de gebruikelijke termijn worden beantwoord. De reden voor dit uitstel is dat de beantwoording van deze vragen nadere afstemming met externe partijen vergt.

Ik zal u zo spoedig mogelijk de antwoorden op de Kamervragen doen toekomen.


X Noot
1

Volkskrant 9 augustus 2012

Naar boven