Vragen van de leden Van Dekken en Marcouch (beiden PvdA) aan de minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport over homo-acceptatie in het voetbal (ingezonden 18 april 2012).
Antwoord van minister Schippers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 14 mei
2012).
Vraag 1
Heeft u kennis genomen van het artikel van Huub ter Haar: «Voetbal is van iedereen,
ook van homo’s»?1
Vraag 2
Bent u met Huub ter Haar van de Alliantie Gelijkspelen van mening dat er nog veel
verbeterd kan worden op het gebied van homo-acceptatie in het voetbal? Deelt u de
mening dat het uitspreken dat iedereen welkom is onvoldoende is en dat je acceptatie
actief moet organiseren? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waar blijkt dat uit? Kunt u een
volledig overzicht geven van de activiteiten die u ontplooit?
Antwoord 2
Het kabinet streeft er naar om een veilig sportklimaat te creëren zodat iedereen veilig
en met plezier kan sporten. Dit geldt voor alle sporters dus ook voor homoseksuele
sporters. Om de sport veiliger te maken heb ik samen met de minister van V&J, NOC*NSF,
de KNVB, de KNHB, de VNG en de MO-groep het Actieplan «Naar een veiliger sportklimaat»
en de uitwerking hiervan opgesteld en aan u toegezonden (30 234, nr. 55). Hierin wordt ingezet op het bevorderen van gewenst gedrag bij of in de sport, het
voorkomen van ongewenst gedrag en op een «zero tolerance» beleid van zaken die niet
door de beugel kunnen. Ongewenst gedrag tegen lesbische, homoseksuele, biseksuele
en transgender sporters valt daar ook onder.
Naast het genoemde actieplan steun ik samen met de minister van OCW de (Gay Straight)
Alliantie Gelijkspelen. In deze alliantie werken verschillende maatschappelijke organisaties
(NOC*NSF, Stichting GUTS, Movisie, de NSA, de John Blankenstein Foundation en het
COC) samen aan het vergroten van de sociale acceptatie van lesbische, homoseksuele,
biseksuele en transgender sporters. De alliantie maakt afspraken met een aantal sportbonden
(waaronder de KNVB), verenigingen en gemeenten om het klimaat voor deze sporters te
verbeteren en richten zich op het vergroten van de zichtbaarheid en bespreekbaarheid
en het verbeteren van de omgangsvormen zowel in de amateur- als in topsport. Dit gebeurt
onder andere door inpassing in opleidingen.
Vraag 3
Hoe beoordeelt u de oproep van de Alliantie Gelijkspelen aan «Meer dan Voetbal», de
Vereniging van Contractspelers (VVCS) en de KNVB om een voortrekkersrol te gaan vervullen
op het gebied van homo-acceptatie? Bent u in overleg met deze partijen over dit onderwerp?
Antwoord 3
Met zowel de partners uit het actieplan als de partners van de alliantie zit ik regelmatig
om tafel, waaronder NOC*NSF en de KNVB. Deze partijen denken actief mee over acties
die gevoerd kunnen worden om homoacceptatie in de sport te vergroten en de positie
van homoseksuelen in ondermeer het voetbal te versterken.
Vraag 4
Is het waar dat Engeland en Duitsland op dit vlak veel actiever zijn? Kunt u een overzicht
geven van de activiteiten die in Engeland en Duitsland ontplooid worden? Zijn er activiteiten
die u wilt overnemen en die u ook in Nederland wilt ontwikkelen en/of stimuleren?
Antwoord 4
Met belangstelling volg ik de ontwikkelingen op dit gebied in Engeland en Duitsland.
Internationale uitwisseling van ervaringen en goede voorbeelden met betrekking tot
homo-emancipatie is onderdeel van het beleid en werk van de Alliantie Gelijkspelen.
Zo worden onder andere de verrichtingen van de FA (Football Association), die onlangs
bijvoorbeeld een convenant met de Engelse voetbalclubs heeft gesloten, op de voet
gevolgd door de Alliantie en hebben zij hier over contact. Dit najaar is Nederland
in het kader van de European Partial Agreement on Sports (EPAS, Raad van Europa) gastland
van een conferentie gericht op uitwisseling van good practices om homofobie in de
sport tegen te gaan.
Vraag 5
Deelt u de mening dat het tijd wordt voor een actieplan homo-acceptatie in het Voetbal?
Bent u bereid het voortouw te nemen en met «Meer dan Voetbal», de VVCS, de KNVB en
de Alliantie Gelijkspelen op korte termijn, uiterlijk voor het begin van het nieuwe
voetbalseizoen 2012–2013, te komen met een plan van aanpak om homo-acceptatie in het
amateur- en profvoetbal te stimuleren en waarin het «organiseren van homo-acceptatie»
centraal staat?
Antwoord 5
Nee, de hierboven beschreven inzet is veelomvattend en neemt al het voortouw om sport
voor iedereen ongeacht geaardheid leuk te houden en agressie tegen te gaan.
Vraag 6
Heeft u kennisgenomen van het initiatief dat de gemeente Den Haag in 2008 heeft genomen
voor een Haagse homo-emancipatieprijs: «de John Blankensteinprijs»? Deelt u de mening
dat een dergelijk project landelijk navolging verdient? Wordt u de eerste minister
van Sport die de landelijke John Blankensteinprijs uitreikt aan de persoon of organisatie
die zich in 2012 het meest heeft ingezet voor homo-acceptatie in de sport?
Antwoord 6
Ja, hier heb ik kennis van genomen. Ik vind het belangrijk dat iedereen, ook homo’s
veilig en met plezier kunnen sporten en voetballen. Mijn Actieplan «Naar een Veiliger
Sportklimaat» biedt ruimte voor initiatieven en maatregelen ter bevordering van een
veiliger sportklimaat en daarmee ook voor initiatieven die het gevoel van veiligheid
voor homoseksuelen in de sport vergroten. Het instellen van een prijs is hiervan een
goed voorbeeld. Het is aan de partijen zelf om dit soort initiatieven te ontplooien.
X Noot
1sportknowhowxl.nl, 17 april 2012.