Vragen van de leden Koppejan en Omtzigt (beiden CDA) aan de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie over het bericht «OPTA waarschuwt ondernemers voor ongewilde telefonie overstap» (ingezonden 24 januari 2012).

Mededeling van minister Verhagen (Economische Zaken, Landbouw en Innovatie) (ontvangen 21 februari 2012).

Vraag 1

Heeft u kennisgenomen van het bericht van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) «OPTA waarschuwt ondernemers voor ongewilde telefonie overstap»?1

Vraag 2

Hoeveel klachten heeft de OPTA gekregen over dit onderwerp in het afgelopen half jaar?

Vraag 3

Herinnert u zich nog het antwoord op eerdere Kamervragen, waarin u over ongewilde overstappen meldde: «Wel vind ik alles overziend dat er ruimte is voor verbetering. Uitgangspunt moet zijn dat contracten willens en wetens worden afgesloten en dat met oog daarop klanten goed worden geïnformeerd door hun aanbieder. Ik vind dat voor de bestaande procedure die geldt voor overzettingen (en wordt gefaciliteerd door de Vereniging COIN) aanscherpingen wenselijk zijn. Ik heb de betrokken partijen daarom opgeroepen om de bestaande procedures te versterken om overzettingen zonder adequate wilsuiting te voorkomen dan wel er voor te zorgen dat dergelijke overzettingen op een voor de gebruiker simpele manier ongedaan kunnen worden gemaakt. De betrokken aanbieders hebben aangegeven dat zij bereid zijn om mee te werken aan een oplossing als het betrokken bedrijf aangeeft terug te willen naar zijn «oude» aanbieder. Dit zal ik blijven volgen en ik stel uw Kamer op de hoogte van de uitkomsten?2

Vraag 4

Kunt u aangeven of aanscherpingen hebben plaatsgevonden, of ongewenste oversluitingen fors zijn afgenomen?

Vraag 5

Vindt u dat de telecomsector haar leven verbeterd heeft?

Vraag 6

Hoe beoordeelt u het feit dat het bedrijf, http://www.zakelijketelefonie.nl/home/, dat eerder aanleiding gaf tot de kamervragen, van de Reclame Code Commissie gehoord heeft dat haar uitingen strijdig zijn met de Nederlandse Reclame Code3 en dat het nog steeds klachten regent4?

Vraag 7

Deelt u de mening dat het advies van de OPTA ondernemers niet veel verder helpt?5

Vraag 8

Op welke wijze gaat u bevorderen dat kwalijke acquisitiepraktijken snel tot het verleden gaan behoren in de telecomsector?

Mededeling

Hierbij deel ik u mee dat voor de beantwoording van de vragen van de leden Koppejan en Omtzigt (beiden CDA) over het bericht «OPTA waarschuwt ondernemers voor ongewilde telefonie overstap», ingezonden op 24 januari 2012 (kenmerk 2012Z01031), meer tijd nodig is dan de gebruikelijke drie weken. De reden hiervoor is dat er overleg met de betrokken partijen zowel als met de toezichthouder nodig is. Ik streef naar een zo snel mogelijke beantwoording van de vragen.


X Noot
2

Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2010–2011, nr. 1973.

X Noot
5

Ondernemers die ongewild zijn overgezet naar een andere telefonieaanbieder, adviseert OPTA een klacht in te dienen bij hun nieuwe en hun oude telefonieaanbieder; Als dit niet tot een oplossing leidt, dan kan de ondernemer het beste juridisch advies inwinnen bij bijvoorbeeld de rechtsbijstandverzekeraar of een juridisch adviseur.

Naar boven