Vragen van het lid Klaver (GroenLinks) aan de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het voornemen van het Uitvoeringsinstituut WerknemersVerzekeringen (UWV) om de helft tot tweederde van de 130 vestigingen te sluiten (ingezonden 13 januari 2011).

Antwoord van minister Kamp (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen 26 januari 2011).

Vraag 1

Heeft u kennisgenomen van het artikel «VNG bezorgd over dienstverlening UWV»?1

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2 t/m 7

Bent u bekend met de berichten dat het UWV door de kabinetsbezuinigen de helft tot twee derde van de 130 vestigingen zal moeten gaan sluiten?

Kunt u inzichtelijk maken welke overwegingen het UWV maakt inzake de kabinetsbezuinigingen en welke overwegingen ten grondslag liggen aan het direct bezuinigen op de uitvoering en daarmee de dienstverlening? Zo nee, waarom niet?

Kunt u reageren op het bericht dat hiermee de klanten van het UWV in belangrijke mate e-klanten zullen worden ofwel op afstand via de computer?

Deelt u de mening dat het face-to-facecontact in belangrijke mate bijdraagt aan het op een effectieve en optimale wijze aan het werk helpen van klanten van het UWV? Zo nee, waarom niet?

Deelt u de mening dat uw ambities om meer mensen aan het werk te krijgen belemmerd zal worden als UWV-dienstverlening op deze wijze zal worden wegbezuinigd? Zo nee, waarom niet?

Kunt u uiteenzetten op welke wijze de dienstverlening van het UWV zijn haar klanten wordt gegarandeerd?

Antwoord 2 t/m 7

Zoals bekend moet er de komende jaren flink worden bezuinigd. De voorgenomen bezuinigingen komen bij het UWV bovenop een al lopende taakstelling, waardoor het UWV de komende jaren te maken krijgt met ingrijpende veranderingen. Naast de generieke taakstelling bevat het Regeerakkoord ook een aantal specifieke maatregelen, zoals de besparingen op het re-integratiebudget WW en het bemiddelingsbudget. Duidelijk is dat de genoemde taakstellingen niet alleen met efficiencymaatregelen kunnen worden ingevuld. Er zullen fundamentele keuzes worden gemaakt. Hierbij zal ook gekeken moeten worden naar het aantal locaties en efficiënte vormen van goede dienstverlening, zoals e-dienstverlening.

Zoals ik in mijn brief van 30 november 2010 aan uw Kamer (Kamerstukken, 26 448, nr. 446) heb aangegeven verwacht ik uw Kamer in het voorjaar over de plannen op hoofdlijnen te kunnen informeren.


XNoot
1

Nu.nl, «VNG bezorgd over dienstverlening UWV», 11 januari 2011.

Naar boven