Aanhangsel van de Handelingen
Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden
589
Vragen van het lid Van Dijken (PvdA) aan de staatssecretaris
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de toegankelijkheid van overheids-websites. (Ingezonden 26 november 2004)
1
Bent u ervan op de hoogte dat van de vijfentwintighonderd overheids-websites
er slechts twee voldoende toegankelijk zijn voor mensen met een handicap volgens
de normen van Drempels Weg?1 Zo ja, wat vindt u hiervan?
2
Herinnert u zich dat bij de start van de campagne «Drempels Weg»
in 2001 alle ministeries zich hebben verplicht om vóór 1 januari
2002 aan deze toegankelijkheidsnormen te voldoen? Wat vindt u ervan dat het
ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op dit moment het enige ministerie
is met een website die voldoet aan deze normen?
3
Deelt u de mening dat de overheid een voorbeeldfunctie heeft in het bieden
van mogelijkheden aan mensen met een handicap voor volwaardige deelname aan
de samenleving?
4
Hoe gaat u, als coördinerend bewindspersoon voor het gehandicaptenbeleid,
ervoor zorgen dat ministeries hun verplichting alsnog nakomen, zodat op korte
termijn de websites van alle ministeries toegankelijk zijn volgens de normen
van Drempels Weg?
Antwoord
Antwoord van staatssecretaris Ross-van Dorp (Volksgezondheid,
Welzijn en Sport). (Ontvangen 13 december 2004)
1 en 3
Ik ben van het feit op de hoogte dat de toegankelijkheid van overheidswebsites
te wensen over laat. Ik ben inderdaad van mening dat de overheid hierin een
voorbeeldfunctie heeft. Internettoegankelijkheid bevordert de participatie
van mensen met beperkingen. Daarom voldoet de website van mijn ministerie
aan prioriteit 1 & 2 van de W3C-richtlijnen.
Het is de verantwoordelijkheid van de afzonderlijke ministeries, provincies,
gemeenten en ZBO's om ook hun website toegankelijk te maken.
Bij de genoemde cijfers dient te worden aangetekend dat vier in plaats
van twee sites voldoen aan de toegankelijkheidseis van Drempels Weg (VWS,
BZK, BuZa en Postbus 51); de andere sites zijn mogelijk niet getoetst. Een
andere kanttekening is dat een site mogelijk niet toegankelijk is, maar slechts
op een detail niet voldoet. Voldoen aan 95% van de eisen leidt tot een negatief
oordeel.
Deze nuancering doet echter niets af aan het feit dat veel sites niet
toegankelijk zijn.
2
Tijdens de start van de Drempels Weg campagne hebben de ministeries zich
gecommitteerd aan het gedachtegoed van Drempels Weg en de intentie uitgesproken
de overheidssites op korte termijn toegankelijk te maken. Op dat moment was
er echter geen rekening mee gehouden dat het toegankelijk maken van een site
een kostbare aangelegenheid is. Veel departementen hebben er daarom voor gekozen
pas bij nieuwbouw van hun site aan de toegankelijkheid te werken. De kosten
zijn dan niet of nauwelijks hoger dan niet toegankelijk bouwen. Gezien het
feit dat de meeste sites na 4 of 5 jaar worden herzien, zal geleidelijk
aan een verbetering van de toegankelijkheid worden bereikt.
4
De afgelopen vier jaar heeft VWS via het project Drempels Weg veel aandacht
besteed aan internettoegankelijkheid. Er is veel knowhow opgebouwd. Deze knowhow
is nu in het veld gebundeld in de stichting Drempelvrij.nl. De stichting heeft
een startsubsidie uit NAP-gelden van het ministerie van EZ ontvangen. De stichting
geeft waarmerken uit aan toegankelijke websites. Ook gaat de stichting een
actieve PR-campagne opzetten. Deze zal zich ook richten op overheidssites.
Het ministerie van VWS was het eerste departement dat dit waarmerk in ontvangst
mocht nemen. Ik hoop dat dit feit als een olievlek gaat werken. Vanuit de
coördinerende rol van VWS vinden contacten plaats met EZ (verantwoordelijkheid
voor het technologiebeleid), met BZK (verantwoordelijkheid voor de lagere
overheden en informatie van het rijk) en AZ (verantwoordelijkheid voor Rijksvoorlichting)
om aandacht te vragen voor internettoegankelijkheid. De verantwoordelijkheid
voor de uitvoering hiervan ligt bij de betreffende departementen. Het past
binnen het kabinetsbesluit om «inclusief beleid» als uitgangspunt
van het handelen te kiezen.
Binnen de Commissie Nieuwe Media, een onderraad van de Voorlichtingsraad,
wordt door de ministeries samengewerkt om alle ministeries op 1 lijn te krijgen
voor dit onderwerp.
De overheid maakt zich sterk voor ontwikkeling van eigen overheidsrichtlijnen,
zie http://webrichtlijnen.overheid.nl. Toegankelijkheid van websites is een
logisch gevolg van deze richtlijnen. VWS heeft door haar voorbeeldfunctie
met www.minvws.nl bijgedragen aan de totstandkoming van deze Webrichtlijnen
voor de Overheid.
XNoot
1 Handicap en Beleid, 11 april jl.