Aan de orde is het debat naar aanleiding van een algemeen overleg op 3 juli 2008 over de kandidaatvergelijking opvolging F-16.

Mevrouw Eijsink (PvdA):

Voorzitter. Graag dien ik de volgende motie in.

De Kamer,Eijsink

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat de staatssecretaris van Defensie bij zijn brief van 2 juli jongstleden nogmaals uiteen heeft gezet niet voornemens te zijn de F-18 Super Hornet van Boeing te betrekken bij de kandidatenvergelijking voor de opvolging van de F-16;

van mening dat dit niet in voldoende mate tegemoet komt aan de motie-Eijsink c.s. (26488, nr. 87) die uitspreekt dat "alle relevante opties, zoals deze overwogen worden door de landen die hun F-16 willen vervangen, hierbij worden betrokken";

verzoekt de regering, de F-18 Super Hornet alsnog te betrekken bij deze kandidatenvergelijking en voldoende tijd uit te trekken om deze vergelijking zorgvuldig te kunnen uitvoeren,

en gaat over tot de orde van de dag.

De voorzitter:

Deze motie is voorgesteld door het lid Eijsink. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.

Zij krijgt nr. 93(26488).

Het woord is aan mevrouw Van Velzen.

Mevrouw Van Velzen (SP):

Voorzitter. Mevrouw Peters zal mede namens mij een motie indienen. Zij is onderweg, maar het kan nog een halve minuut duren voordat zij hier is.

De voorzitter:

Wij wachten op haar, maar ik geef eerst het woord aan de heer Pechtold.

De heer Pechtold (D66):

Voorzitter. Ik dien de volgende motie in.

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat de motie-Eijsink c.s. (26488, nr. 87) de regering verzoekt, de actuele vergelijking tussen de kandidaten voor de opvolging van de F-16 zo op te zetten dat alle relevante opties, zoals deze overwogen worden door de landen die hun F-16 willen vervangen, hierbij worden betrokken;

overwegende dat het onduidelijk is of de (F/A-18 E/F) Super Hornet van Boeing tot deze relevante opties behoort;

constaterende dat in Nederland aanvankelijk de F/A-18 E/F in 2002 als kandidaat is beschouwd voor de opvolger van de F-16 en toen is afgevallen op grond van de resultaten van de Nederlandse kandidatenevaluatie in 2001;

verzoekt de regering, de (F/A-18 E/F) Super Hornet van Boeing bij de actualisering van de kandidatenevaluatie te betrekken, wanneer de fabrikant binnen drie weken bij de Nederlandse regering aangeeft interesse te hebben in een project vervanging F-16, zoals dat ook in Denemarken is gebeurd,

en gaat over tot de orde van de dag.

De voorzitter:

Deze motie is voorgesteld door het lid Pechtold. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.

Zij krijgt nr. 94(26488).

Mevrouw Peters (GroenLinks):

Voorzitter. Ik dien de volgende motie in.

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat de regering de motie-Eijsink c.s. nr. 87 (26488) niet volledig uitvoert;

van mening dat daarmee niet is voldaan aan een van de voorwaarden voor deelname aan de JSF-testcase;

roept de regering op, de deelname aan het JSF-ontwikkelingsproject te staken,

en gaat over tot de orde van de dag.

De voorzitter:

Deze motie is voorgesteld door de leden Peters en Van Velzen. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.

Zij krijgt nr. 95(26488).

Staatssecretaris De Vries:

Voorzitter. Alvorens ik aan het behandelen van de moties begin, krijg ik graag de gelegenheid om iets te doen wat ik in het AO ben vergeten. Het was het laatste debat dat wij voerden met de heer Kortenhorst namens de CDA-fractie. Ik dank hem voor de goede samenwerking in de afgelopen periode.

Wij hebben vanmiddag uitgebreid gediscussieerd over het voeren van een serieuze kandidatenvergelijking. Wij hebben hierover eerder gedebatteerd en ik heb daaraan graag invulling willen geven, juist ook om tot die serieuze vergelijking te komen. Het gaat om relevante kandidaten. Ik heb daarbij aangegeven dat het lastig wordt om de fabrikanten van Rafale en Eurofighter te overtuigen van een serieus proces. Het feit dat de Kamer hieraan vanavond de F-18 toevoegt, zal eerder de inhoud van de kandidatenvergelijking ondergraven en de bereidwilligheid van de fabrikanten van Eurofighter en Rafale beperken. Daarmee doen wij het proces te kort en de Kamer doet daarmee zichzelf te kort in een serieuze aanpak van de kandidatenvergelijking. Daarom ontraad ik aannemen van de motie van de PvdA-fractie.

Daarnaast heeft de fractie van D66 een motie ingediend. Die voorkomt in ieder geval dat de Kamer hebt uitgesproken dat de F-18 per se bij de kandidatenvergelijking moet zitten, als ik volgende week bij de fabrikanten van Eurofighter en Rafale zit. Ik kan daar dan een veel beter gesprek voeren. Het is echter wel belangrijk om naar deze motie te kijken. Daarin staat ook: "zoals dat ook in Denemarken is gebeurd,". Dat betekent dat Boeing dan in Denemarken een concreet voorstel moet hebben gedaan en een offerte moet hebben uitgebracht. Ik vind dat geen wenselijke situatie gegeven mijn voorkeur, dat weet de Kamer, maar ik laat hierover graag het oordeel aan de Kamer.

De laatste motie, waarin wordt gevraagd nu al te zeggen dat wij uit het JSF-project stappen, is volgens mij geen goed voorstel, gegeven alle voordelen die de Nederlandse kennisontwikkeling, de arbeidsmarkt en de industrie op dit moment van dat project hebben.

De beraadslaging wordt gesloten.

De voorzitter:

De stemmingen over de moties vinden hedenavond plaats.

De vergadering wordt van 21.53 uur tot 22.55 uur geschorst.

De voorzitter:

Dames en heren, wilt u allen plaatsnemen. Misschien vraag ik het ten overvloede, maar ik verzoek u om mij te helpen, deze stemmingen zo vlot mogelijk te laten verlopen. Ik zal het doen volgens de door u zeer op prijs gestelde methode van het alleen noemen van nummer en naam. Maar dat is voor mij veel lastiger, omdat ik niet het geheugensteuntje heb van woorden die ik heb uitgesproken. Dus u moet echt heel rustig zijn, anders lukt het mij gewoon niet. Wij gaan over tot de stemmingen.

Naar boven