Waterschapsblad van Hoogheemraadschap van Delfland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hoogheemraadschap van Delfland | Waterschapsblad 2025, 84 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hoogheemraadschap van Delfland | Waterschapsblad 2025, 84 | ander besluit van algemene strekking |
Peilbesluit Delflands Boezem, peilgebied 1 ter hoogte van Sportlaan in Monster
Op 28 november2024 heeft de verenigde vergadering van het Hoogheemraadschap van Delfland, conform art.2.41 van Omgevingswet en art. 7.5 van de Zuid-Hollandse Omgevingsverordening, de peilbesluiten cluster 2024 vastgesteld.
Deze peilbesluiten hebben betrekking op het diverse gebieden in het beheergebied van Delfland (Delft, Den Haag, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Schiedam, Vlaardingen, Westland en Rotterdam). De ligging van deze gebieden is terug te vinden op de diverse overzichtskaarten van de bekendgemaakte stukken.
In een peilbesluit worden voor een bepaald gebied de waterstanden of bandbreedtes waarbinnen waterstanden kunnen variëren vastgesteld, die gedurende daarbij aangegeven perioden zoveel mogelijk worden gehandhaafd.
Een ontwerppeilbesluit heeft vanaf 12 juli 2024 zes weken ter inzage gelegen. Hierop zijn geen zienswijzen ingediend.
De peilbesluiten treden in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking in het Waterschapsblad of op een in het peilbesluit specifieke aangegeven datum. U kunt het besluit en de daarop betrekking hebbende stukken vanaf 31 december 2024 raadplegen op internet: https://www.delfland.nl/actueel/bekendmakingen of www.officielebekendmakingen.nl/waterschapsblad/op_organisatie/hoogheemraadschap_van_delfland. Als u de stukken wilt inzien op de locatie van het hoofdkantoor van Delfland, Phoenixstraat 32 te Delft kunt u contact opnemen via onderstaande contactgegevens.
Belanghebbenden die bij de voorbereiding van dit besluit tijdig hun zienswijzen naar voren hebben gebracht, of belanghebbenden die kunnen aantonen dat zij tijdens de terinzageleggingstermijn hier redelijkerwijze niet toe in staat waren geweest, kunnen gedurende een periode van zes weken van de eerste dag, volgend op de datum van bekendmaking, in beroep gaan tegen dit besluit. Het beroepschrift moet worden gericht aan de Rechtbank te Den Haag, Sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag.
Een beroepschrift dient de gronden van beroep en een omschrijving van het besluit tegen welke het zich richt te bevatten. Verder dient het beroepschrift te worden gedateerd en te worden voorzien van naam, adres en handtekening van de belanghebbende. Indien mogelijk dient het afschrift van het besluit bij het beroep te worden gevoegd.
Een ingediend beroepschrift schorst de werking van het besluit niet. Indien u een beroepschrift heeft ingediend, kunt u zich in spoedeisende gevallen wenden tot de voorzieningenrechter van de Rechtbank te Den Haag, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH, Den Haag, met het verzoek een voorlopige voorziening ter treffen als bedoeld in artikel 8:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht.
Het is ook mogelijk digitaal een verzoekschrift in te dienen bij de genoemde rechtbank via https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Indien u vragen heeft naar aanleiding van deze bekendmaking kunt u, op werkdagen van 9.00 tot 16.00 uur, contact opnemen met het klantcontactcentrum (KCC) van Delfland. Het KCC is bereikbaar via één centraal telefoonnummer, namelijk (015) 260 81 08, of via e-mail loket@hhdelfland.nl.
Onderwerp Diverse peilbesluiten Cluster 2024
De verenigde vergadering van Delfland,
op voordracht van dijkgraaf en hoogheemraden van dinsdag 8 oktober 2024, dossiernummer 3208;
gelezen het positieve advies van de commissie Waterkwantiteit en Waterkwaliteit.
de bepalingen in de Omgevingswet, de Waterschapswet, de Waterwet en de Omgevingsverordening Zuid-Holland.
Met inachtneming van het volgende:
de overgang van zomerpeil naar winterpeil zal in de regel plaatsvinden in de loop van de maanden september en oktober, de overgang van winterpeil naar zomerpeil in de loop van de maanden maart tot en met mei. Daarbij worden weersgesteldheid en verloop van de freatische grondwaterstand ter plaatse in aanmerking genomen.
In te trekken de peilbesluiten voor de delen die herzien worden en aangegeven zijn op de voornoemde peilenkaarten van de Aalkeet Buitenpolder, vastgesteld 26 september 2013; Babberspolder en polder Vlaardingen-Oost, vastgesteld 23 mei 2013; Delflands Boezem, vastgesteld 26 september 2019; Dijkpolder (Poeldijk), vastgesteld 23 november 2006; Holierhoekse en Zouteveense polder, vastgesteld 29 november 2012; Harnaschpolder en Hooipolder, vastgesteld 25 september 2014; Abtswoude, vastgesteld 29 november 2012; Kralingerpolder, vastgesteld 23 april 2020; Kralingerpolder, vastgesteld 4 juni 2015; Oranjepolder en Steendijkpolder, vastgesteld 23 november 2006; Oude Lierpolder, vastgesteld 23 mei 2013; Oude Polder van Pijnacker, vastgesteld 15 september 2011; Polder van Nootdorp, vastgesteld 25 september 2014; Poldervaartpolder, vastgesteld 23 mei 2013; Schieveen, vastgesteld 15 september 2011; Wippolder, vastgesteld 4 juni 2015 en Woudse polder, vastgesteld 25 september 2014.
Aldus besloten in de openbare vergadering van donderdag 28 november 2024.
De verenigde vergadering voornoemd,
de secretaris,
ir. P.C. Janssen
de voorzitter,
dr. P.H.W.M. Daverveldt
Toelichting op het peilbesluit Delflands boezem peilgebied 1 ter hoogte van de Sportlaan in Monster
Het beheergebied van Delfland heeft een oppervlakte van ongeveer 40.000 hectare en bestaat uit circa 75 polders met circa 700 peilgebieden. Voor elk peilgebied is een waterpeil vastgelegd in een peilbesluit. Voor het gebied Delflands Boezem peilgebied 1 ter hoogte van de ter hoogte van de Sportlaan in Monster (2 hectare groot) wijzigt dit vastgestelde peil vanwege een zogenaamde peilbesluit met ruimtelijke ontwikkeling. Dat houdt in dat een waterpeil wordt vastgelegd voor een gebied waarbij het waterpeil is aangepast als gevolg van een ruimtelijke ontwikkeling. De waterhuishoudkundige aanpassingen bij deze ruimtelijke ontwikkeling zijn uitgevoerd. Delfland heeft voor deze waterhuishoudkundige aanpassingen een vergunning verleend en heeft de uitgevoerde situatie gecontroleerd. Delfland wil het peilbesluit actualiseren aan de nieuwe situatie.
In het zuidwesten van het terrein van de Stichting ’s Heeren Loo Zorggroep te Monster (Westerhonk) ter hoogte van de Sportlaan zijn nieuwe zorgwoningen gebouwd waarvoor een bestemmingsplanwijziging is vastgesteld. Binnen deze bestemmingsplanwijziging valt ook de verlegging van het tracé van de regionale waterkering rondom het terrein rond de Sportlaan. De bouw van de nieuwe zorgwoningen en de wijziging van de regionale waterkering zijn onderdeel van een grotere ontwikkeling in het gebied Westerhonk. Voor de wijziging van het gehele gebied is een nieuw bestemmingsplan opgesteld.
De nieuwbouw vond deels plaats op de bestaande waterkering, die volgens het bestemmingsplan verlegd zou worden. Het verleggen van de waterkering bleek echter ten tijde van nieuwbouw niet mogelijk, omdat op het tracé van de nieuwe waterkering nog de oude zorgwoningen stonden. In 2018 is de nieuwbouw mogelijk gemaakt door de waterkering tijdelijk om te leggen. Hiervoor is een tijdelijke partiële leggerwijziging en een watervergunning vastgesteld (nr. 2018-011492).
Na de sloop van het bestaande gebouw is in 2022 de nieuwe waterkering aangelegd en is het terrein opnieuw ingericht, inclusief het graven van een waterpartij. Daarbij is de waterkering verlegd zoals oorspronkelijk gepland in het bestemmingplan en kan daarmee eerdergenoemde tijdelijke partiële leggerwijziging weer worden ingetrokken. Deze aanpassingen zijn vastgesteld met watervergunning 2021-005593. Door het verleggen van de waterkering, maakt het terrein rondom de Sportlaan, inclusief de nieuwe waterpartij, onderdeel uit van peilgebied 1 van de Delflandse Boezem.
Doordat het huidige waterpeil in het betreffende deel van peilgebied 1 van de Delflandse Boezem afwijkt van het peilbesluit dient het peilbesluit geactualiseerd te worden.
Als eerste is onderzocht welke (waterhuishoudkundige) wijzigingen hebben plaatsgevonden, welke werken vergund zijn en of de vergunde werkzaamheden volgens vergunning zijn uitgevoerd. Daarnaast is relevante achtergrondinformatie verzameld. Deze informatie is beschreven in de aanleiding van hoofdstuk 1 en de gebiedsbeschrijving van hoofdstuk 2.
Daarna is in hoofdstuk 3 het peil afgewogen aan de hand van de functies en belangen. Dit leidt tot een onderbouwde peilkeuze. Bij de peilenkeuze hoort een peilenkaart om de begrenzing van het peilgebied aan te geven. Deze peilenkaart is als bijlage aan de toelichting toegevoegd.
In de nota Peilbeheer worden de volgende functies genoemd: archeologie, glastuinbouw, grasland, bouwland en vollegrond teelt, natuur, recreatie en groene ruimte, stedelijk gebied en vaarwegbeheer. In dit hoofdstuk wordt onderzocht welke van deze functies in het gebied voorkomen. Naast deze functies wordt onderzocht welke waterhuishoudkundige en overige belangen voorkomen: bodemdaling, waterkeringen, watergangen en kunstwerken en overige waterhuishoudkundige belangen zoals oeverbescherming, waterkwaliteit en ecologie, risico op wateroverlast, risico op watertekort of droogte en objecten aan het water (duikers, beschoeiingen, bruggen, steigers). Om de waterhuishoudkundige belangen goed te kunnen meenemen in de peilafweging is de werking van het watersysteem beschreven.
Het betreffende gebied ligt aan de Sportlaan in Monster en ligt in de gemeente Westland. Het gebied wordt begrensd door de ligging van de voormalige waterkering langs de watergangen parallel aan de Madeweg (zuiden en westen), de voormalig waterkering langs de watergang parallel aan Het Eiland en de nieuwe waterkering die ten oosten van de nieuwe waterpartij ligt en parallel aan De Polanensingel, zie figuur 1.
Figuur 1 Locatie gebied wijziging peil
In het betreffende gebied is bebouwing aanwezig, waaronder een zwembad (De Boei) en de nieuwbouw zorgwoningen. Het zwembad is aangelegd in 1995, de overige bebouwing is recenter aangelegd. Er wordt daarom niet verwacht dat er bebouwing op houten palen aanwezig is. Daarnaast zijn er enkele wegen aanwezig en stedelijk groen.
De bodem bestaat uit klei, zavel en zand en is niet zakkingsgevoelig. Het gebied heeft een redelijke tot hoge trefkans op archeologische sporen.
Voor peilgebied 1 is in 2014 peilbesluit ‘Westmade’ vastgesteld. De peilen voor het peilgebied 1 zijn vastgesteld met een vast peil van NAP -0,93 m. Dit is weergegeven in figuur 2.
Figuur 2 Gedeelte van de peilenkaart van peilbesluit Westmade uit 2014, de rode cirkel geeft het gebied aan waar het peil is gewijzigd
2.2.2 Waterhuishoudkundige belangen
Binnen het gebied waar het peil gewijzigd is, is één watergang aanwezig, dit is de nieuw aangelegde waterpartij. Aan de noordzijde van het gebied ligt een regionale waterkering (boezemkade). Als onderdeel van de ruimtelijke ontwikkelingen is de waterkering verplaatst. Het ontwerp van de nieuwe waterkering is afgestemd op de nieuwe waterhuishoudkundige situatie.
2.2.3 Watersysteem in de praktijk
De praktijksituatie is weergegeven in figuur 4. Het gebied heeft een praktijkpeil van NAP 0,43 m. Daarmee wijkt het waterpeil structureel 0,50 m af van het peilbesluit. In figuur 3 zijn de gemeten waterstanden in peilgebied 1 van de Delflandse Boezem ter plaatse van het meetpunt bij gemaal Zwartenhoek weergegeven.
Figuur 3 Meetreeks gemeten waterpeilen meetpunt gemaal Zwartenhoek
Figuur 4 Kaart met de praktijksituatie van de waterhuishouding
Wijzigingen in het watersysteem
In figuur 5 zijn de wijzigingen in het watersysteem weergegeven. Er is een nieuwe waterpartij gegraven en de ligging van de waterkering is aangepast.
Het gegraven water voldoet aan de minimum afmetingen zoals gesteld in de beleidsregels. Aan de westkant is de oever natuurvriendelijk ingericht als groene zone. De oever is niet als natte ecologische zone opgenomen in de legger van Delfland.
De blauwe lijn (figuur 5) geeft de huidige ligging van de waterkering weer, terwijl de oranje lijn de voormalige ligging van de waterkering weergeeft. Door de verplaatsing van de waterkering maakt het gebied tussen de oude en de nieuwe ligging van de waterkering nu onderdeel uit van peilgebied 1 van de Delflandse Boezem en niet meer van peilgebied 1 van de polder Westmade.
Figuur 5 Veranderingen watersysteem
2.2.4 Waterkwaliteit en ecologie
De waterkwaliteit en ecologie van het gebied worden beschreven aan de hand van de Ecologische Sleutelfactoren (lit. 4).
Ecologische Sleutelfactor 1- Productiviteit van het water
Bij het nabijgelegen (circa 200 m afstand) waterkwaliteitsmeetpunt OW017-003 in peilgebied 1 van Delflands Boezem zijn fosfaat- en stikstofgehaltes gemeten in de periode april – september 2022. De gemiddelde fosfaatconcentratie (1,13 mg/l) ligt ruim boven de fosfaatnorm (0,3 mg/l). De stikstofconcentraties liggen in de metingen net boven de stikstofnorm (1,8 mg/l), met uitzondering van de meting in mei (3,8 mg/l).
Bij de op wat grotere afstand gelegen meetpunten OW061-000 (circa 850 m ten zuidoosten) en OW-017-002 (circa 850 m ten noordwesten) zijn de fosfaat- en stikstofgehalten regelmatig gemeten in de periode 2019-2022. Bij beide meetpunten liggen de fosfaatgehalten, gemiddeld respectievelijk 0,76 mg/l en 0,79 mg/l, ruim boven de fosfaatnorm (0,3 mg/l). Bij meetpunt OW061-000 liggen de gemeten stikstofgehalten vrijwel altijd boven de stikstofnorm (1,8 mg/l) met een gemiddelde waarde van 2,9 mg/l. Bij meetpunt OW017-002 liggen de gemeten stikstofgehalten juist vrijwel altijd onder de stikstofnorm (1,8 mg/l) met een gemiddelde waarde van 1,35 mg/l.
Ecologische Sleutelfactoren 4 - habitat-geschiktheid en 5- verspreiding
Door de aanleg van de extra watergang is het leefgebied voor de vis in de Delflandse boezem vergroot. De westzijde van de oever is natuurvriendelijk ingericht als groene zone, dit draagt ook positief bij aan het leefgebied voor vis.
In dit hoofdstuk wordt afgewogen welk waterpeil het beste is voor de voorkomende gebiedsfuncties en (waterhuishoudkundige) belangen. Daarbij wordt gekeken hoe negatieve effecten zo klein mogelijk kunnen blijven.
Deze peilafweging heeft betrekking op het gedeelte van peilgebied 1 van de Delflandse Boezem wat door de nieuwbouw en het verleggen van de waterkering ter plaatse van de Sportlaan is gewijzigd.
Het nieuwe ingerichte gebied is afgestemd op de aangepaste waterhuishouding en de bestaande waterpeilen. Het is niet gewenst dat het waterpeil terug naar het vigerende peil gaat omdat de inrichting van het gebied en het ontwerp van de waterkering is afgestemd op het aangepaste peil.
De huidige situatie levert geen knelpunten op voor de al bestaande gebiedsfuncties bebouwing, wegen, groen en archeologie. De drooglegging is ter plaatse van de bebouwing meer dan 1,2 meter en ter plaatse van wegen tussen 0,8 en 1,0 meter en daarmee voldoende voor deze gebiedsfuncties. Ter plaatse van het stedelijk groen is de drooglegging tussen 0,4 en 0,8 m. In de praktijk verandert alleen het peil ter plaatse van de nieuwe waterpartij. De peilen in de andere watergangen rondom het betreffende gebied veranderen niet. De nieuwbouw direct naast de nieuwe waterpartij is afgestemd op het aangepaste peil. Ter plaatse van de bestaande bebouwing (zwembad), de wegen en het groen zal de aanpassing van het waterpeil in de nieuwe waterpartij slechts zeer beperkt effect hebben op de grondwaterstanden omdat het peil in de dichterbij gelegen watergangen niet verandert. Omdat het peil verhoogd wordt, zijn er geen negatieve effecten op de mogelijke archeologische sporen.
De waterkering is afgestemd op het waterpeil. Het maaiveld van het nieuwe tracé van de waterkering ligt hoger dan de vereiste kruinhoogte van NAP +0,10m. Door het verleggen is de lengte aan waterkeringen korter geworden, hetgeen voordelen biedt voor het beheer.
De aanleg van de nieuwe waterpartij heet een positief effect op de waterkwaliteit. De watergang is natuurvriendelijk ingericht als groene zone. Het extra water zorgt voor een groter leefgebied en draagt bij aan het behoud en de bevordering van de vispopulatie.
Het huidige waterpeil is gewenst want dit waterpeil sluit aan bij de nieuwe gebiedsfunctie en de verlegde waterkering en vormt geen probleem voor de bestaande gebiedsfuncties.
Gezien de bovenstaande afweging wordt gekozen voor een vast peil van -0,43 m. Het schouwpeil wordt NAP -0,43 m.
Ten opzichte van het vorige peilbesluit wordt het peil 0,50 m hoger.
Het vorige peilbesluit Westmade voor het deel van peilgebied 1 wat is aangegeven op de peilenkaart wordt ingetrokken.
Voor het instellen van het peil zijn geen maatregelen nodig.
Peilbesluit: Besluit van het Algemeen Bestuur van een waterschap, waarin de te handhaven peilen van de oppervlaktewateren ten opzichte van het NAP, de ligging van de peilgebieden en plaats van de peilschalen zijn aangegeven. Aan de gemaakte keuze ligt een integrale afweging van belangen en beleid ten grondslag.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2025-84.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.