Waterschapsblad van Waterschap Vallei en Veluwe
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Waterschap Vallei en Veluwe | Waterschapsblad 2025, 7966 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Waterschap Vallei en Veluwe | Waterschapsblad 2025, 7966 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening nadeelcompensatie Waterschap Vallei en Veluwe 2025
Deze verordening heeft betrekking op aanvragen om vergoeding als bedoeld in artikel 4:126, eerste lid, van de Awb.
Artikel 5 Vereenvoudigde afhandeling van de aanvraag
Een besluit om de aanvraag overeenkomstig het eerste, onderscheidenlijk het tweede lid van dit artikel af te doen, wordt aan de aanvrager schriftelijk meegedeeld binnen acht weken na ontvangst van de aanvraag dan wel binnen zes weken nadat de termijn is verstreken gedurende welke de aanvrager het verzuim, conform vijfde lid van artikel 4 van deze verordening, kon herstellen.
Artikel 9 Door de adviseur te verrichten onderzoek
De adviseur stelt daartoe, voor zover een zorgvuldige advisering dat nodig maakt, een onderzoek in naar:
de vraag of de door aanvrager in zijn aanvraag gestelde schade een gevolg is van de in de aanvraag aangeduide schadeoorzaak, indien en voor zover deze als een rechtmatige uitoefening door of namens het waterschap van een aan het publiekrecht ontleende bevoegdheid of taak als bedoeld in artikel 4:126, eerste lid, van de Awb, kan worden aangemerkt;
De adviseur brengt rapport uit over zijn bevindingen, adviseert het college over de hoogte van de uit te keren schadevergoeding en doet, als het waterschap een daartoe strekkende aanvraag heeft gedaan, voorstellen voor maatregelen of voorzieningen waardoor de schade, anders dan door een schadevergoeding in geld, kan worden beperkt of ongedaan gemaakt.
Bij de beoordeling van aanvragen om toekenning van schadevergoeding ingevolge deze verordening wordt rekening gehouden met het beleid van het waterschap.
Als een strikte toepassing van deze verordening zou leiden tot een beslissing die naar het oordeel van het college als onbillijk moet worden aangemerkt, kan het college van het gestelde in deze verordening afwijken.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering op 3 maart 2025.
drs. ing. K.A. Blokland
secretaris
mr. S.H.M. Ornstein MCPm
dijkgraaf
Toelichting Verordening nadeelcompensatie Waterschap Vallei en Veluwe 2025
Schadevergoeding in deze verordening gaat over de schade die de overheid rechtmatig veroorzaakt. Bijvoorbeeld ingeval van ernstige hinder door de aanleg van een nieuwe dijk. Maar ook antiverdrogingsprojecten, als daardoor aangrenzende percelen natter worden. Voorbeelden van schadeposten zijn winst- of inkomstenderving, gederfde huurinkomsten, schade aan gewassen of waardevermindering van een onroerende zaak.
Schade komt alleen voor vergoeding in aanmerking als:
Algemene wet bestuursrecht ( Awb )
Titel 4.5 van de Awb bevat een algemene regeling over de vergoeding (of tegemoetkoming) van schade door rechtmatig overheidshandelen. In deze titel staan de grondslagen, inhoudelijke eisen en procedurele bepalingen over toekenning van schadevergoeding. Zo bevat de regeling in de Awb procedureregels voor het afhandelen van die aanvragen (zoals beslistermijnen). Ook zijn regels opgenomen over de maximale hoogte van het te heffen recht voor het in behandeling nemen van een aanvraag. Alle geschillen over rechtmatig overheidsoptreden zijn geconcentreerd bij één rechter, namelijk de bestuursrechter.
Artikel 5.1 van de Wet open overheid (zie artikel 10 lid 1 van de verordening)
Dit artikel bepaalt absolute en relatieve uitzonderingsgronden voor het niet openbaar maken van informatie. Het waterschap maakt informatie niet openbaar als openbaarmaking grote nadelen heeft of gevaar oplevert. Bijvoorbeeld voor de samenwerking binnen de regering of voor de veiligheid van de staat. Ook vertrouwelijke gegevens van bedrijven blijven geheim, net als privacygevoelige gegevens (bijvoorbeeld medische gegevens of informatie over iemands geloof of seksuele voorkeur). En wettelijke identificatienummers, zoals BSN of onderwijsnummer, krijgt niet iedereen. Informatie wordt ook niet openbaar gemaakt als dat te grote nadelen zou hebben voor andere belangen, zoals:
De wet- en regelgeving kent geen verplichting om een verordening schadevergoeding vast te stellen. Het waterschap heeft wel de bevoegdheid om in een verordening regels te stellen over de wijze van beoordeling van een aanvraag van een schadevergoeding en de totstandkoming van een beslissing op een aanvraag.
Het waterschap heeft gekozen om schadevergoeding uit te werken in een verordening. Reden hiervoor is dat het heffen van een recht bij wettelijk voorschrift moet (zie artikel 4:128, lid 1 Awb) en (het inschakelen van) de adviseur een juridische basis krijgt in de verordening. Bovendien zorgt een verordening voor een duidelijke en eenduidige regeling over het in behandeling nemen van een aanvraag tot schadevergoeding die makkelijk raadpleegbaar is voor burgers en ondernemers. Verder kunnen in de verordening nadere regels worden opgenomen over de wijze van beoordeling van een aanvraag om schadevergoeding, de totstandkoming van een beslissing op de aanvraag en de ontvankelijkheid van de aanvraag. Op grond van artikel 3 van de Verordening is het college bevoegd om nadere regels vast te stellen. Onder nadere regels wordt hier verstaan het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften ter uitwerking van onderdelen van de verordening
Artikel 6 lid 1 geeft het college van dijkgraaf en heemraden de mogelijkheid een onafhankelijke adviseur aan te stellen. Het college heeft de mogelijkheid te besluiten om dit in de vorm van een (onafhankelijke) adviescommissie te doen, mochten de omstandigheden hierom vragen.
Normaal maatschappelijk risico
Vooropgesteld staat dat de overheid niet verplicht is om iedere schade die zij in de rechtmatige uitoefening van haar publieke taken veroorzaakt, in zijn geheel te vergoeden. Dat overheidsingrijpen voor sommige burgers en ondernemingen nadelige gevolgen kan hebben, is namelijk onvermijdelijk. Tot op zekere hoogte moeten deze gevolgen dus worden geaccepteerd (dit is het ‘normaal maatschappelijk risico’). Burgers die door rechtmatig overheidsoptreden schade lijden die uitgaat boven het NMR en in vergelijking tot anderen onevenredig zwaar worden getroffen, kunnen desgevraagd schadevergoeding ontvangen (artikel 4:126 van de Awb). De hoogte daarvan moet in zo’n geval redelijk zijn. De schadevergoeding dekt dus niet vanzelfsprekend de volledige schade. Een deel van de schade zal altijd voor eigen rekening blijven.
Beperking van de schadeoorzaken en voorrang van de Omgevingswet ten opzicht van de Awb
In de Omgevingswet (Ow) is een schadevergoedingsregeling opgenomen die aansluit op de algemene regeling uit de Awb, namelijk afdeling 15.1 van de Ow.
Ten opzichte van titel 4.5 van de Awb bevat de reikwijdte van afdeling 15.1 van de Ow een nadere afbakening van schadeoorzaken. Artikel 4:126, eerste lid, van de Awb bepaalt dat op grond van elk handelen door de overheid in het kader van een rechtmatige uitoefening van een haar toegekende taak of bevoegdheid om schadevergoeding kan worden verzocht. De regeling in de Awb biedt daarmee een brede grondslag voor aanvragen om schadevergoeding. Die brede grondslag wordt in de Ow beperkt.
De afbakening van schadeoorzaken in artikel 15.1 van de Ow is ten opzichte van titel 4.5 van de Awb limitatief en exclusief. Dat betekent dat als een schadeoorzaak niet in dat artikel is opgenomen, niet alsnog langs de weg van de Awb om schadevergoeding kan worden gevraagd. Anders gezegd: er zijn geen andere schadeoorzaken mogelijk dan die, die in de Omgevingswet staan. De regels over schadevergoeding in de Ow hebben zo voorrang op de regels in de Awb.
Schadevergoeding binnen de Ow gaat over besluiten of maatregelen die rechtstreeks:
Schadeoorzaken zijn bijvoorbeeld:
Andere soorten schade geregeld in Omgevingswet
Deze verordening beperkt zich tot schadevergoeding op grond van titel 4.5 van de Awb en afdeling 15.1 van de Ow. In de Ow zijn ook regelingen voor andere soorten schade opgenomen, namelijk:
Deze verordening heeft geen betrekking op schade die onder één of meer van die regelingen valt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2025-7966.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.