Waterschapsblad van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden | Waterschapsblad 2025, 6816 | ruimtelijk plan of omgevingsdocument |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden | Waterschapsblad 2025, 6816 | ruimtelijk plan of omgevingsdocument |
Vaststelling ontwerp projectbesluit Dijkversterking Jaarsveld – Klaphek
Het dagelijks Bestuur van Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden,
gelet op artikel 5.46, lid 2 van de Omgevingswet;
overwegende de aan Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden toebedeelde taak gericht op het voorkomen en waar nodig beperken van overstromingen, wateroverlast en waterschaarste, in samenhang met het beschermen en verbeteren van de chemische en ecologische kwaliteit van die watersystemen en de vervulling van de op grond van de Omgevingswet aan die watersystemen toegekende maatschappelijke functies;
overwegende dat de dijk tussen Jaarsveld en Klaphek moet worden versterkt;
besluit:
Een ontwerp projectbesluit Dijkversterking Jaarveld – Klaphek vast te stellen zoals vastgelegd in Bijlage A Regeling Projectbesluit.
Voor zover het projectbesluit in strijd is met het omgevingsplan, geldt het projectbesluit als een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit.
Aldus besloten in de vergadering van 11 maart 2025.
Het dagelijks Bestuur van Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden
Wij hebben u als bewoner of gebruiker betrokken bij de totstandkoming van dit projectbesluit en willen zorgvuldig met uw en andere belangen omgaan. Hoe wij met uw bijdrage zijn omgegaan en de verschillende belangen hebben afgewogen leest u in de Motivering van dit Projectbesluit. In de Motivering vindt u een nadere toelichting op het projectbesluit.
Een ieder kan gedurende de termijn van terinzagelegging van dit ontwerp projectbesluit een zienswijze kenbaar maken bij het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht.
11 maart 2025
Het dijktraject Jaarsveld - Klaphek voldoet niet aan de veiligheidsnorm. Daarnaast is er sprake van achterstallig onderhoud aan de dijk.
Het doel van dit projectbesluit is om de noodzakelijke dijkversterking mogelijk te maken en het groot onderhoud aan de dijk mogelijk te maken. Het doel van de werkzaamheden is het realiseren van een waterveilige, toekomstbestendige en beheerbare waterkering, op basis van een zo breed mogelijk bestuurlijk en maatschappelijk gedragen projectbesluit, goed ingepast in de omgeving, met zo maximaal mogelijk maatschappelijke meerwaarde en een hoge mate van innovatie en duurzaamheid.
Het plangebied loopt van dijkpaal M36 dijkpaal 89. Het plangebied omvat de waterveiligheidsmaatregelen en de maatregelen voor groot onderhoud.
De dijkversterking Jaarsveld - Klaphek is onderdeel van het programma Sterke Lekdijk. Dit is onderdeel van het Hoogwaterbeschermingsprogramma. In de voorbereiding van dit projectbesluit is een verkenning uitgevoerd. Vervolgens is het ontwerp van de dijkversterking uitgewerkt ten behoeve van dit projectbesluit.
De waterkering voldoet na de dijkversterking aan het in de wet vereiste veiligheidsniveau: een overstromingskans van kleiner of gelijk aan 1/10.000e per jaar.
De dijkversterking is ontworpen voor een planperiode van 100 jaar, uitgaande van het klimaatscenario W+ (KNMI2006, Deltascenario Stoom en Warm).
Het ontwerp is kostenefficiënt. Alleen de kosten van maatregelen om de primaire waterkering aan de veiligheidsnorm te laten voldoen en de inpassing daarvan in de omgeving, komen voor vergoeding door het Hoogwaterbeschermingsprogramma in aanmerking.
Het ontwerp is uitbreidbaar tegen aanvaardbare kosten.
De waterkering is ontworpen met (zoveel mogelijk) duurzame en hernieuwbare materialen (zand, klei en gras).
De maatregelen voor de dijkversterking mogen geen belemmering vormen voor het toekomstig beheer en onderhoud door HDSR.
De versterking van de waterkering mag niet leiden tot een complexer beheer dan in de bestaande situatie.
De bekleding van het talud van de waterkering dient voldoende erosiebestendig te zijn.
Er moet waar mogelijk een beheerstrook worden gerealiseerd ten behoeve van inspectie en beheer van de dijk. Deze moet toegankelijk zijn via eigen afritten en buitendijks begaanbaar zijn bij rivierstanden die minimaal 300 dagen per jaar worden onderschreden.
HDSR wil de dijk en de beheerstrook in eigendom verwerven. Voor maatregelen die nodig zijn voor de waterveiligheid kan onteigening worden toegepast.
Voor de dijkversterking is een aantal vergunningen noodzakelijk. De hoofdvergunningen doorlopen een gecoördineerde procedure.
Er is een ontwerp gemaakt voor de versterking en het groot onderhoud van de dijk. Het ontwerp dat ten grondslag ligt in dit projectbesluit is weergegeven op de plankaart en dwarsprofielen.
De waterveiligheid wordt verbeterd met verticale constructies en met grondwerk.
De verticale constructies worden geplaatst binnen een constructiezone. Op enkele locaties wordt grondwerk ten behoeve van de waterveiligheid uitgevoerd. Dit grondwerk heeft de vorm van een verflauwing van het bestaande dijktalud of de realisatie of ophoging van een grondberm.
Daarnaast worden taludaanpassingen in het kader van groot onderhoud uitgevoerd.
Op locaties waar aanpassingen plaatsvinden wordt tevens een beheerstrook gerealiseerd. Waar de beheerstrook grenst aan een waterveiligheidsmaatregel is de beheerstrook onderdeel van de waterveiligheidsmaatregel. Waar de beheerstrook grenst aan taludaanpassingen in het kader van groot onderhoud vormt de beheerstrook onderdeel van het groot onderhoud.
Op alle locaties waar het buitendijkse talud wordt aangepast, wordt een bloemrijke dijk teruggebracht.
De maatregelen zijn opgenomen in de onderstaande tabel.
Dijkvak | Waterveiligheids-maatregelen | Lengte waterveiligheids-maatregelen | Maatregelen groot onderhoudsprogramma |
Lekboulevard | geen | - | - taludverflauwing binnen- en buitendijks, met daarbij - beheerstrook en beheerafritten |
IJsseldam | - stabiliteitsberm, in combinatie met - pipingscherm | 590 m (inclusief klein gedeelte in dijkvak Lekboulevard) | - taludverflauwing buitendijks, met daarbij - beheerstrook en beheerafritten |
Lage Dijk – Radiolaan | - stabiliteits- en pipingberm inclusief overgangsconstructie pipingscherm IJsseldam - dempen deel tertiaire watergang | 700 m | - taludverflauwing buitendijks, met daarbij - beheerstrook en beheerafritten |
DPO-terrein en recreatiecluster | verbetering erosiebestendigheid kruin | 800 m | - taludverflauwing buitendijks (gedeeltelijk) met daarbij - beheerstrook en beheerafritten |
Recreatiecluster tot De Kniek | - pipingscherm - stabiliteitsberm in combinatie met pipingscherm | 315 m + 395 m | - taludverflauwing binnendijks (gedeeltelijk) en buitendijks (gedeeltelijk), met daarbij - beheerstrook en beheerafritten |
De Kniek tot De Horde | verbetering erosiebestendigheid kruin | 205 m | - taludverflauwing binnendijks (gedeeltelijk) en buitendijks, met daarbij - beheerstrook en beheerafritten |
De Horde | - stabiliteitsberm - herstel primaire watergang | 300 m | - taludverflauwing buitendijks, met daarbij - beheerstrook en beheerafritten |
De Drie Wielen | - stabiliteitsberm in combinatie metpipingscherm en verleggen primaire watergang - pipingscherm - voorlandverbetering | 825 m (berm incl scherm en naastliggend scherm) + 80 m (voorlandverbetering) | - taludverflauwing binnendijks (gedeeltelijk) en buitendijks, met daarbij - beheerstrook en beheerafritten |
Jaarsveld | stabiliteitsberm | 40 m | - taludverflauwing binnendijks (gedeeltelijk) en buitendijks, met daarbij - beheerstrook en beheerafritten |
Het ontwerp van de dijkversterking wordt tijdens en na de procedure van het projectbesluit in meer detail uitgewerkt. In deze uitwerking worden details toegevoegd. Denk hierbij aan het plaatsen en verwijderen van afrasteringen, de exacte locatie van de verticale dijkversterkingsmaatregelen en het materiaal van de maatregel. De uitwerking na het definitief projectbesluit kan nog leiden tot kleine aanpassingen ten opzichte van het ontwerp dat in het projectbesluit is opgenomen. Deze veranderingen kunnen leiden tot verschuivingen met maximaal een meter.
Van deze flexibiliteit voor het ontwerp en de uitvoering mag alleen gebruik worden gemaakt als de milieueffecten niet groter zijn dan de milieueffecten die beschreven zijn in de aan dit projectbesluit ten grondslag liggend MER.
De maatvoering van de maatregelen voor waterveiligheid en groot onderhoud zijn in bovenaanzicht weergegeven op de betreffende gebiedsaanwijzingen en op de plankaart.
De maatvoering is in dwarsprofiel weergegeven in de dwarsprofielen die bij dit projectbesluit zijn gevoegd.
Ten behoeve van de uitvoering van de werkzaamheden worden werkstroken en werklocaties gebruikt voor aanvoer, transport en opslag van materiaal en materieel en het plaatsen van keten.
De aanvoer van materiaal voor de versterking en groot onderhoud is een taak voor de aannemer. De aannemer maakt samen met HDSR de keuze op welke wijze het bouwmateriaal wordt aangevoerd. De tijdelijke maatregelen zijn opgenomen op de plankaart.
De tijdelijke maatregelen worden gerealiseerd in het projectgebied. Het projectgebied omvat de permanente maatregelen plus de tijdelijke maatregelen.
Het ontwerpproces is er op gericht geweest om permanente negatieve effecten op de omgeving zo veel mogelijk te voorkomen.
Bij de uitvoering zal emissieloos materieel worden ingezet. De dijkversterking heeft een stikstofreductiedoelstelling van 50%.
Er worden amfibieënschermen geplaatst om de negatieve effecten van de uitvoeringswerkzaamheden op amfibieën te beperken. Ten behoeve van de beperking van verstoring van beschermde planten en dieren worden maatregelen genomen in de fasering van de uitvoeringswerkzaamheden. Hierdoor worden de effecten in de gevoelige periode van de verschillende soorten beperkt.
Om de tijdelijke effecten op heikikker en rugstreeppad te verminderen wordt aanvullend leefgebied voor deze soorten gerealiseerd in de omgeving van dijkvak De Drie Wielen.
De tijdelijke negatieve effecten op KRW-relevant areaal worden beperkt door de loslocaties zo kort mogelijk te gebruiken.
De bomen die moeten worden gekapt en waarvoor een kapvergunning moet worden aangevraagd of melding moet worden gedaan, worden gecompenseerd. De compensatie vindt plaats volgens de regels van de desbetreffende vergunning of melding, met dien verstande dat een gekapte boom door herplant van twee bomen wordt gecompenseerd.
De negatieve effecten van de maatregelen op KRW-relevant areaal worden gecompenseerd door een kwaliteitsverbetering van de oeverzone van de KRW-maatregel in de Bossenwaard.
Demping van sloten wordt gecompenseerd door het realiseren van een gelijk oppervlak nieuw oppervlaktewater.
Vooruitlopend op het aanpassen van de Profielenlegger van HDSR gelden in het plangebied de regels die staan in artikel 4.14 lid 1 en lid 2 van de Waterschapsverordening van HDSR. Die houden in dat er zonder omgevingsvergunning niet mag worden gegraven in de dijk.
Er is voorafgaand aan de ter inzagelegging van het ontwerp Projectbesluit een participatietrajectdoorlopen met onder meer de volgende activiteiten:
Stakeholders | Activiteit | Verkenning | Planuitwerking |
Burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties | |||
Reactiemogelijkheid op Notitie Reikwijdte en Detailniveau | X | ||
Reactiemogelijkheid op Kennisgeving voornemen | X | ||
Reactiemogelijkheid op VKA – MER Deel 1 - reactienota | X | ||
Tussentijds advies Commissie m.e.r. | X | ||
Persoonlijke gesprekken direct betrokkenen | X | X | |
‘Thematafels’ | X | X | |
Informatiebijeenkomsten | X | X | |
Zienswijzen op ontwerp Projectbesluit | X | ||
Bestuursorganen | |||
Ambtelijke werkgroep | X | ||
Bestuurlijk overleg | X | ||
Werkgroep bevoegde gezagen | X |
Er zijn in bovenbeschreven in de formele stappen van de verkenning geen andere oplossingen aangedragen via zienswijzen. In een persoonlijk gesprek is het projectteam gevraagd of de dijk kan worden verlegd. Dit is geen reële oplossing voor het waterveiligheidsprobleem.
aan de polderzijde van de waterkering gelegen.
een onverharde strook langs de binnenteen en de buitenteen van een waterkering die onlosmakelijk verbonden is met het talud, een waterveiligheidsfunctie heeft in verband met de benodigde erosiebestendigheid en dient voor de inspectie van en onderhoud aan de waterkering.
een verticale grond- en/of waterkerende constructie, die bestaat uit een rij losse de grond in gedreven wandelementen die door middel van een gronddichte en in sommige gevallen ook waterdichte messing-en-groefverbinding met elkaar zijn verbonden.
de lekstroom onder een constructie door.
een onder helling gelegen vlak.
een kunstmatige hoogte, natuurlijke hoogte of gedeelte daarvan, of hoge gronden met ondersteunende kunstwerken, die een waterkerende of mede een waterkerende functie hebben.
/join/id/regdata/ws0636/2025/SLD_JAK_Projectgebied_02/nld@2025‑03‑18;projectbesluit
/join/id/regdata/ws0636/2025/SLD_JAK_Plangebied_02/nld@2025‑03‑18;projectbesluit
/join/id/regdata/ws0636/2025/SLD_JAK_Grondwerk_Waterveiligheid_02/nld@2025‑03‑18;projectbesluit
/join/id/regdata/ws0636/2025/SLD_JAK_Taludaanpassingen_GOP_02/nld@2025‑03‑18;projectbesluit
/join/id/regdata/ws0636/2025/SLD_JAK_Constructiezone_02/nld@2025‑03‑18;projectbesluit
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2025-6816.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.