Kennisgeving Voornemen en Participatie aanvulling hoogwaterbescherming project Willem-Alexanderhaven

 

Aanleiding

Om onze bewoners en bedrijven te blijven beschermen tegen overstromingen, werkt Waterschap Limburg aan sterke dijken. Om goed voorbereid te zijn op de toekomst en klimaatverandering blijven hoogwaterbescherming en sterkere dijken nodig.

Het dijktraject Willem-Alexanderhaven (76-2) beschermt een deel van het bedrijventerrein bij de Willem Alexanderhaven en het gebied rondom het Designer Outlet Center.

Op dit moment voldoet de kering ter plaatse van de Willem-Alexanderhaven niet aan de wettelijke norm en moet daarom verhoogd en versterkt worden. Voor de bescherming van de Willem Alexanderhaven is in 2022 reeds een projectplan Waterwet opgesteld voor de dijkversterking Willem-Alexanderhaven. Deze kennisgeving heeft betrekking op een door Port of Roermond gewenste aanvulling op dit projectplan, waarbij delen van het oorspronkelijke projectplan anders worden ingevuld, zodat de havenbedrijven een aanvullende bescherming tegen hoogwater krijgen.

Port of Roermond, een collectief van 4 bedrijven aan de Willem-Alexanderhaven te Roermond, heeft de ambitie om de gehele haven te voorzien van een hoogwaterkering welke tevens functioneert als logistieke kade. Door deze kades kan de haven verder werken aan zijn ambities als circulaire haven. Hiervoor is door Port of Roermond een haalbaarheidsstudie uitgevoerd.

De opgave

De huidige situatie bestaat deels uit een keermuur die is aangelegd in 1995 en deels uit een damwand (bij Menten Metaalrecycling) die is aangelegd in 2012. De huidige primaire waterkering zoals opgenomen in de vigerende legger (keermuur en damwand) is in totaal 879 meter lang en is afgekeurd op de vereiste hoogte over het gehele dijktraject met uitzondering van de damwand bij Menten Metaalrecycling. Bij de versterkingsmaatregelen dient de kering te voldoen aan alle genoemde faalmechanismen. Zie voor een visualisatie van de situatie de bijlage “Figuur1_Locaties_bedrijven_en_huidige_primaire_kering.pdf”

In 2021 is het waterschap gestart met het opstellen van een projectplan Waterwet om dit dijktraject te verhogen en te versterken. Dit projectplan is in 2022 vastgesteld door het dagelijks bestuur namens het algemeen bestuur van het waterschap en goedgekeurd door Gedeputeerde Staten van Limburg in 2023. Een aantal bedrijven blijft daarbij buitendijks gesitueerd en worden door dit projectplan niet beschermd.

Vervolgens hebben het waterschap en Port of Roermond samen met de provincie Limburg en de gemeente Roermond een samenwerkingsovereenkomst gesloten, waarin de ambitie en intentie is uitgesproken om de bedrijven van de Willem-Alexanderhaven hoogwaterbescherming te bieden en bij te dragen aan de ambities om de watergebonden activiteiten te stimuleren.

Het nog op te stellen projectbesluit wijzigt deels het dijktraject van de primaire kering zoals dit is vastgelegd in het projectplan Waterwet (2022). Daarnaast wordt er via een separaat vergunningentraject maatwerkbescherming gerealiseerd. In het participatieplan zijn tekeningen opgenomen die verduidelijken waar het dijktraject wordt gewijzigd (projectbesluit) en waar maatwerkbescherming is voorzien (separaat vergunningenspoor).

Om de dijkversterking te mogen uitvoeren moet een aantal wettelijke procedures worden doorlopen. De belangrijkste hiervan is de vaststelling en goedkeuring van het projectbesluit. Daarnaast zijn er uitvoeringsbesluiten nodig. Dat zijn omgevingsvergunningen die nodig zijn voor de uitvoering van het projectbesluit.

Met deze kennisgeving willen we de omgeving informeren over de start van de verkenning van deeltraject 67-2 dijkverbetering Port of Roermond, hoe Waterschap Limburg de verkenning gaat aanpakken en hoe u hieraan een bijdrage kunt leveren.

Het participatieproces

Hieronder wordt het participatieproces per fase beschreven. Het onderliggende participatieplan is als bijlage bij deze kennisgeving toegevoegd.

Verkenningsfase

We starten het project met de verkenningsfase. In de verkenningsfase verkennen we de mogelijke oplossingen voor de dijkversterkingsopgave, waarbij rekening wordt gehouden met de voorkeursoplossing van Port of Roermond.

Tijdens de voorbereidingen voor het opstellen van de diverse oplossingsrichtingen voor Port of Roermond heeft reeds participatie plaatsgevonden met de bedrijven van Port of Roermond. De betrokken bedrijven hebben zich hierbij uitgesproken voor een oplossing waarbij de hoogwaterveiligheid als onderdeel van het verbeteren van de functionaliteit van de haven wordt meegenomen. Met de gewenste keuze voor de voorkeursoplossing ligt de basis voor de verdere invulling van de versterkingsopgave al grotendeels vast. Zie voor een visualisatie van de situatie de bijlage “Figuur2_Voorkeursscenario_primaire_kering.pdf”

Om nog ontbrekende informatie en feiten te inventariseren, gaat het waterschap samen met Port of Roermond in gesprek met de bewoners en bedrijven in de omgeving van Port of Roermond tijdens een informatieavond. Bewoners en bedrijven worden daartoe door Port of Roermond uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst op 1 april 2025. Het waterschap en de gemeente Roermond zijn aanwezig tijdens deze informatiebijeenkomst. Bewoners en bedrijven worden in de gelegenheid gesteld om informatie in te brengen en oplossingen aan te dragen voor de uitvoering en de inpassing van de aanvullende delen van de primaire kering.

Met alle kennis uit het gebied op tafel kan het waterschap als bevoegd gezag een gerichtere keuze maken.

Voor deze dijkversterking neemt het waterschap geen voorkeursbeslissing in het kader van deze projectprocedure voor het projectbesluit.

Formeel ter inzage en mogelijkheid voor indienen van zienswijzen en instellen van beroep

Na afronding van de verkenningsfase volgt de nadere planuitwerking. De planuitwerking moet leiden tot een dijkontwerp dat wordt vastgelegd in een projectbesluit. Het projectbesluit doorloopt de projectprocedure. Port of Roermond is initiatiefnemer en Waterschap Limburg het bevoegd gezag voor deze procedure. Het vastgestelde projectbesluit behoeft de goedkeuring van Gedeputeerde Staten van Limburg.

Voor het projectbesluit wordt specifieker gekeken hoe de dijk goed kan worden ingepast. Tijdens de planuitwerking maakt Waterschap Limburg het ontwerp-projectbesluit en het ontwerpbesluit wijziging werkingsgebieden Waterschapsverordening Limburg bekend in het Waterschapsblad. Provincie Limburg maakt de m.e.r.-beoordelingsbeslissing en de ontwerp-uitvoeringsbesluiten bekend in het Provinciaalblad. Daarnaast worden alle stukken fysiek ter inzage gelegd.

Over de ter inzage gelegde ontwerpbesluiten kan eenieder een zienswijze naar voren brengen. Tegen het goedgekeurde projectbesluit en de definitieve uitvoeringsbesluiten kan beroep worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State door belanghebbenden. Ook niet belanghebbenden kunnen beroep instellen mits zij een zienswijze hebben ingediend over het betreffende ontwerpbesluit.

Planning

-Verkenningsfase: september 2024 – april 2025

-Planuitwerkingsfase: april 2024 – december 2025

-Ontwerp-projectbesluit gereed: augustus 2025

-Definitief projectbesluit gereed: december 2025

-Realisatiefase start: februari 2026

-Werkzaamheden gereed: eind 2026

Meer informatie

Meer informatie kunt u vinden op onze website: Externe link: https://www.waterschaplimburg.nl/uwbuurt/projectenoverzicht/@5750/dijkversterking-15/

Heeft u vragen?

Onze omgevingsmanager staat voor u klaar. Neem contact op via 088 – 88 90 100 of stuur een e-mail naar dijkversterking@waterschaplimburg.nl.

Reageren op deze kennisgeving?

Heeft u aanvullende informatie voor de dijkverbeteringssopgave of zijn er initiatieven in de omgeving waar we rekening mee moeten houden? Dan horen we graag van u binnen de termijn van 6 weken na publicatiedatum. Stuur uw reactie naar dijkversterking@waterschaplimburg.nl of per post naar Waterschap Limburg, t.a.v. HWBP-project Port of Roermond, Postbus 2207, 6040 CC Roermond.

Alle reacties bekijken we en beoordelen we samen met Port of Roermond en de gemeente Roermond. We koppelen naar u persoonlijk terug wat we met uw ingekomen reactie gaan doen.

Naar boven