Waterschapsblad van Waterschap Brabantse Delta
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Brabantse Delta | Waterschapsblad 2025, 6178 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Brabantse Delta | Waterschapsblad 2025, 6178 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Algemene Subsidieverordening Waterschap Brabantse Delta 2025
Het algemeen bestuur van Waterschap Brabantse Delta;
gelezen het ambtelijk advies over ‘Algemene subsidieverordening' van 5 november 2024, nummer 822757;
gelet op de artikelen 59 en 78 lid 1 van de Waterschapswet en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
gezien het advies van de commissie Financiën, bedrijfsvoering en digitalisering van 4 december 2024;
vast te stellen de Algemene Subsidieverordening Waterschap Brabantse Delta 2025.
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening en de daarop betrekking hebbende bepalingen wordt verstaan onder:
Deze verordening is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het dagelijks bestuur op alle beleidsterreinen van het waterschap.
Het dagelijks bestuur kan bij nadere regeling (subsidieregeling) vaststellen welke activiteiten in aanmerking komen voor subsidie. Voor zover van toepassing, wordt hierin tevens bepaald welke doelgroepen voor subsidie in aanmerking komen, hoe de subsidie wordt berekend en hoe de subsidiebedragen worden uitbetaald.
Artikel 4 Bevoegdheid dagelijks bestuur
Onder de bevoegdheid tot het verstrekken van subsidies, bedoeld in het eerste lid, wordt in ieder geval ook begrepen het nemen van besluiten tot weigeren, intrekken of wijzigen van subsidies, het niet in behandeling nemen van aanvragen voor subsidie, het verlenen van voorschotten, het betalen van voorschotten of subsidiebedragen, het betalen van subsidiebedragen in gedeelten, het openbreken van de verplichting tot betaling van voorschotten of subsidiebedragen, het terugvorderen van onverschuldigd betaalde voorschotten en subsidiebedragen, het toepassen van de hardheidsclausule en het beslissen op bezwaarschriften tegen subsidiebesluiten, en het vaststellen van een regeling accountantsprotocol.
Een aanvraag om subsidie wordt schriftelijk ingediend bij het dagelijks bestuur. Als hiervoor een aanvraagformulier is vastgesteld wordt dit gebruikt.
Artikel 8 Te overleggen informatie
Bij de aanvraag overlegt de aanvrager in ieder geval de volgende gegevens:
Een rechtspersoon die voor de eerste keer subsidie aanvraagt legt tevens over een exemplaar van de oprichtingsakte of de statuten, en het jaarverslag, de jaarrekening of de balans van het voorgaande jaar of, als die gegevens ontbreken, een verslag van de financiële positie van de aanvrager op het moment van de aanvraag.
HOOFDSTUK 4 VERPLICHTINGEN VAN DE SUBSIDIEONTVANGER
Artikel 13 Informatievoorziening
De subsidieontvanger verleent aan het dagelijks bestuur, of aan de door dit bestuur aangewezen ambtenaren of deskundigen, inzage in de administratie als dit naar het oordeel van het dagelijks bestuur nodig is voor de beoordeling van de besteding van de verstrekte subsidie.
Artikel 14 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Op het moment dat aannemelijk is of vastgesteld kan worden dat de activiteit waarvoor de subsidie is verleend niet of niet geheel zal worden verricht of dat niet geheel of niet aan de voorwaarden of verplichtingen in de subsidiebeschikking zal worden voldaan, doet de subsidieontvanger hiervan melding aan het dagelijks bestuur.
Artikel 15 Tussentijdse rapportage bij subsidies hoger dan € 50.000,-
Bij subsidies hoger dan € 50.000,-, die verleend worden voor activiteiten die meer dan een jaar in beslag nemen, kan het dagelijks bestuur in de subsidiebeschikking de verplichting opleggen tot het tussentijds afleggen van rekening en verantwoording over de verrichte activiteiten en de daaraan verbonden kosten.
HOOFDSTUK 6 VERANTWOORDING EN SUBSIDIEVASTSTELLING
Artikel 17 Vaststellingsformulieren
Een aanvraag om subsidie vaststellen wordt schriftelijk ingediend bij het dagelijks bestuur. Als hiervoor een formulier is vastgesteld wordt dit gebruikt.
Artikel 18 Wijze van verstrekking en eindverantwoording subsidies tot en met €5.000,-
Bij een ambtshalve vaststelling als bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, kan het dagelijks bestuur de aanvrager in de beschikking tot subsidieverlening verplichten om op de door hem aangegeven wijze aan te tonen dat de activiteit, waarvoor de subsidie wordt verstrekt, is verricht en dat voldaan is aan de aan de subsidie verbonden voorwaarden en verplichtingen.
Artikel 21 Vaststelling subsidies van meer dan €5.000,-
Als een aanvraag tot subsidievaststelling niet voor het tijdstip, bedoeld in artikel 19 eerste lid en artikel 20 eerste lid is ingediend, kan het dagelijks bestuur de subsidieontvanger schriftelijk een nieuwe termijn stellen. Als de aanvraag niet binnen deze termijn wordt ingediend, kan het dagelijks bestuur overgaan tot ambtshalve vaststelling.
HOOFDSTUK 7 OVERIGE BEPALINGEN
Het dagelijks bestuur kan bepalingen vastgesteld bij of krachtens deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing gelet op het met de regeling beoogde doel zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.
De dijkgraaf
drs. C.J.G.M. de Vet
De secretaris-directeur
dr. A.F.M. Meuleman
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van 19 februari 2025,
De Algemene wet bestuursrecht (Awb) bepaalt dat subsidiëring in beginsel bij wettelijk voorschrift moet zijn geregeld. Hierdoor ontstaat duidelijkheid over de rechten en plichten van de subsidieverstrekker en de subsidieontvanger. Tegelijkertijd wordt de subsidieverstrekkende overheid gedwongen zich goed af te vragen welke doelen met de subsidie worden nagestreefd en welke voorschriften noodzakelijk zijn om die doelen te bereiken.
De regels over subsidiëring zijn te vinden in titel 4.2 van de Awb. Daarnaast zijn onder meer de regels inzake bestuurlijke geldschulden in titel 4.4 Awb van toepassing bij het verstrekken van een subsidie.
Artikel 4:21, eerste lid, van de Awb definieert subsidie als:
De aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen en diensten.
Voor het waterschap betekent de verplichting om voor subsidiëring een wettelijke grondslag te hebben, dat een verordening op grond van artikel 78 van de Waterschapswet moet worden vastgesteld. Het waterschap hanteert voor het vaststellen van deze subsidieregels de volgende systematiek:
De Algemene Subsidieverordening geeft een aantal algemene voorschriften (een kader), dat voor alle door het waterschap te verstrekken subsidies zal gelden, ongeacht het doel van de subsidie.
De voorschriften zijn vooral procedureel van aard.
Deze algemene regels beperken zich tot die bepalingen waarvoor titel 4.2 en titel 4.4 van de Awb de ruimte laat aan het waterschap als lagere wetgever. De verordening is aanvullend aan wat al in de Awb is geregeld en moet in nauwe samenhang met de Awb worden gelezen.
De specifiek op bepaalde categorieën van subsidies toegesneden bepalingen worden neergelegd in nadere regels. In deze regels zijn bijvoorbeeld bepalingen opgenomen over de omvang van de subsidie, het subsidieplafond, de toewijzingsgronden en wie in aanmerking kan komen voor een subsidie.
De nadere regels zijn aanvullend ten opzichte van de Algemene Subsidieverordening. Als er geen noodzaak bestaat dergelijke regels vast te stellen blijven ze achterwege. Dit is denkbaar bij zogeheten begrotingssubsidies, waarbij in de begroting de subsidieontvanger en het bedrag, waarop de subsidie ten hoogste kan worden vastgesteld, worden vermeld. Ook in de (uiteenlopende) gevallen, waarbij het waterschap slechts incidenteel subsidie verstrekt.
Door in het eerste lid de verordening op alle beleidsterreinen van het waterschap van toepassing te verklaren geeft deze een sluitend ‘vangnet’ voor alle subsidieverstrekkingen. De gedelegeerde bevoegdheid in artikel 3 levert een praktische werkwijze. De nadere regels zijn uitvoerend van aard en moeten blijven binnen de door het Algemeen Bestuur bepaalde financiële, juridische en overige beleidskaders.
Voor de hier aan het dagelijks bestuur gedelegeerde bevoegdheid geldt hetzelfde als opgemerkt bij artikel 2. Een expliciete link is gelegd naar de in de begroting opgenomen financiële middelen.
Om subsidies onder een Europees steunkader te brengen moet de subsidie op het toepasselijke steunkader worden toegesneden. Daarbij kan het nodig zijn dat er in de subsidieregeling afgeweken wordt van de ASV, of dat deze aangevuld wordt. Het eerste lid maakt het dagelijks bestuur daartoe bevoegd.
Het tweede en derde lid zijn een uitvloeisel van de eis van de Europese Commissie dat in subsidieregelingen en -beschikkingen die gebruik maken van het Europees steunkader, het toepasselijke kader expliciet wordt vermeld.
Als sprake is van steun die valt onder een Europees steunkader, kunnen uiteraard alleen de activiteiten, doelstellingen, resultaten en kosten voor subsidie in aanmerking komen voor zover die voldoen aan de eisen en voorwaarden van het betreffende steunkader (vierde lid). Net zo goed als dat bij subsidies waarop een Europees steunkader van toepassing is, kunnen ondernemingen alleen in aanmerking komen als de subsidieverstrekking voldoet aan de voorwaarden van het desbetreffende steunkader (vijfde lid).
Een subsidieplafond is hét juridische instrument, dat waarborgt dat niet meer subsidiegelden worden verstrekt dan de middelen die daartoe zijn opgenomen in de begroting van het waterschap. Het voorkomt, doordat aanvragers een beroep op het gelijkheidsbeginsel zouden kunnen doen, dat een open einde - regeling ontstaat. De noodzaak van een plafond dient zich vooral aan bij een potentieel onbegrensd aantal subsidieverzoeken voor veel en structureel voorkomende activiteiten.
De Awb vereist, ter voorkoming van willekeur, dat in combinatie met een plafond de verdeelcriteria moeten zijn vastgelegd.
Het betreft algemene, voor alle bij het waterschap inkomende subsidieverzoeken, toepasbare gronden op basis waarvan een subsidieaanvraag kan worden geweigerd. Artikel 12 laat onverlet dat bij zeer specifieke omstandigheden maatwerk mogelijk blijft en in afwijking van dit artikel en mede gelet op het bepaalde in artikel 24 toch tot subsidieverstrekking kan worden besloten. Aanvullende verdeel- en beoordelingscriteria worden in voorkomende gevallen opgenomen in de nadere regels.
De subsidieregeling is primair gericht op het beleid en de doelen van het waterschap, waarbij in artikel 12 een aantal weigeringsgronden zijn opgenomen. Het kan echter voorkomen dat er zich nieuwe ontwikkelingen in de omgeving voordoen die nog geen onderdeel uitmaken van het beleid terwijl het waterschap – een veelbelovend initiatief – toch financieel zou willen ondersteunen. De gekozen insteek voor een “kan bepaling” maakt het mogelijk om op basis van een goede en expliciete motivering ondanks de aanwezigheid van een weigeringsgrond bij wijze van uitzondering toch tot subsidieverstrekking over te kunnen gaan.
De Awb neemt als uitgangspunt dat na indiening van een aanvraag de subsidie kan worden verleend. Nadat de activiteit is gerealiseerd komt een aanvraag tot subsidievaststelling, heeft de controle plaats, en volgt na vaststelling de betaling. Dit is een omslachtig proces. De Awb zélf biedt de mogelijkheid verlening en vaststelling te beperken tot één aanvraag- en beslismoment en direct over te gaan tot betaling. In de Algemene Subsidieverordening is hierop, om de administratieve lasten voor zowel aanvragers als het waterschap te beperken, ingehaakt. De artikelen kennen, afhankelijk van de hoogte van het subsidiebedrag en de behoefte om indringender controle uit te oefenen, een in zwaarte oplopend verantwoordingsregime.
Zolang een subsidie niet is vastgesteld vindt geen betaling plaats. Het artikel voorziet in een regeling voor bevoorschotting, praktisch en eenduidig bij ‘eenvoudige’ subsidies en met ruimte voor maatwerk als deze meer omvattend zijn.
De hardheidsclausule is zowel op de Algemene Subsidieverordening als op de nadere regels van toepassing.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2025-6178.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.