Waterschapsblad van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier | Waterschapsblad 2025, 5500 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier | Waterschapsblad 2025, 5500 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zesde wijziging Mandaatregeling hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier 2012
De Mandaatregeling hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier 2012 wordt gewijzigd als volgt.
Het mandaat genoemd onder nummer 18 (Gegevensbescherming) in de Bijlage: Mandatenlijst komt als volgt te luiden.
Het mandaat genoemd onder nummer 25 (Subsidies) in de Bijlage: Mandatenlijst komt als volgt te luiden.
Het mandaat genoemd onder nummer 30 (Rechtspositie) in de Bijlage: Mandatenlijst komt als volgt te luiden.
Het mandaat genoemd onder nummer 36 (Vergunningverlening Omgevingswet) in de Bijlage: Mandatenlijst komt als volgt te luiden.
Bij het mandaat genoemd onder nummer 51 (Bestuursrechtelijke handhaving) in de Bijlage: Mandatenlijst komt de eerste zin in de kolom 'Voorwaarden/beperkingen/bijzonderheden' te luiden:
"Het mandaat omvat alle bevoegdheden samenhangende met en verbonden aan de uitoefening van bestuursdwang, het opleggen van dwangsommen en bestuurlijke boetes als bedoeld in de titels 5.3 en 5.4 van de Algemene wet bestuursrecht."
Onder vernummering van mandaat nummer 62, worden aan de Bijlage: Mandatenlijst mandaten ingevoegd onder de nummers 62 tot en met 64 luidende:
Het mandaat genoemd onder nummer 62 (Algemeen uitvoeringsmandaat), dat is vernummerd naar 65 in de Bijlage: Mandatenlijst komt als volgt te luiden.
Aldus besloten in de vergadering van 4 maart 2025 van het college van dijkgraaf en hoogheemraden,
de secretaris,
M.J. Kuipers
de dijkgraaf,
Ir. R.P.G. Bosma
Toelichting zesde wijziging Mandaatregeling HHNK 2012
Dit besluit betreft een integrale actualisering van de Mandaatregeling HHNK 2012. Eind 2024 is binnen de organisatie gevraagd om aan te geven op welke onderdelen de mandaatregeling aanpassing of aanvulling behoeft. De belangrijkste redenen van de actualisering zijn aanpassingen aan nieuwe of gewijzigde wet- en regelgeving en wijzigingen in de organisatie waardoor bevoegdheden anders moeten worden toegedeeld.
In deze paragraaf volgt een toelichting op de wijzigingen in de Mandatenlijst. Wijzigingen die voor zich spreken zijn niet toegelicht. Mandaten waarbij in meerdere kolommen wijzigingen zijn opgetreden zijn volledig opnieuw opgenomen. Bij mandaten waarbij slechts een kleine (tekstuele) wijziging is opgetreden, is alleen de wijziging omschreven in het besluit (D, G, I, L).
Het jaartal in de titel van de Mandaatregeling en de Mandatenlijst suggereert dat de regeling stamt uit 2012. De regeling is echter reeds diverse keren geactualiseerd. Daarom wordt voorgesteld de naam te wijzigen.
Vanwege wijzigingen binnen de organisatie zijn namen van afdelingen en clusters gewijzigd. Dit heeft ook gevolgen voor de functiebenamingen van de afdelingshoofden en clusterhoofden van de betreffende afdelingen.
D. Mandaat nummer 4 (Aangifte)
Het komt regelmatig voor dat aangifte moet worden gedaan van aangifte van strafbare feiten begaan jegens medewerkers, eigendommen of belangen van het hoogheemraadschap. Bij het doen van aangifte is het van belang dat de functionarissen die in nauwe relatie staan tot het object of de medewerker waar de aangifte verband mee houdt de politie van informatie kunnen voorzien ten behoeve van de aangifte. Vandaar dat de lijst met gemandateerden is aangevuld.
G. Mandaat nummer 18 (Gegevensbescherming)
De Wet politiegegevens (Wpg) regelt de rechten en de plichten van de politie zelf, maar ook die van de burger, voor wat betreft het verwerken van politiegegevens. Politiegegevens zijn persoonsgegevens die in het kader van de politietaak worden verwerkt. Naast de politie moeten ook andere organisaties zich aan de Wpg houden: de bijzondere opsporingsdiensten (BOD) en de buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's). Daarom heeft ook het hoogheemraadschap met deze wet te maken. De Wpg is ook van belang voor de personen waar gegevens over worden verwerkt. In hoofdstuk 4 van de Wpg is geregeld wat de rechten van burgers zijn, zoals het recht op kennisneming van (persoons)gegevens. Na kennisneming kan een verzoek tot verwijdering of aanpassing gedaan worden. De bevoegdheden met betrekking tot de Wpg waren nog niet opgenomen in de mandaatregeling en zijn daarom toegevoegd, zodat de secretaris-directeur namens het college van dijkgraaf en hoogheemraden kan beslissen op verzoeken van burgers.
H. Mandaat nummer 25 (Subsidies)
Aan het bestaande mandaat met betrekking tot de subsidies dat alleen het werkproces van de subsidieverlening betreft, wordt een mandaat toegevoegd over de vaststelling en wijziging van subsidieplafonds. De Algemene subsidieverordening HHNK 2023 maakt het mogelijk dat het college van dijkgraaf en hoogheemraden subsidieregelingen vaststelt. In die subsidieregelingen wordt in de regel een bepaling opgenomen over de vaststelling van een subsidieplafond. Hiermee wordt voorkomen dat een open einde regeling ontstaat. Het vaststellen van het subsidieplafond is een routinematig besluit dat volgt uit het voor de subsidie beschikbaar gestelde budget in de begroting. Daarom is het efficiënt de vaststelling en wijziging van subsidieplafonds te mandateren aan de directieleden. De mandatering maakt het ook eenvoudiger het subsidieplafond te wijzigen als daartoe aanleiding ontstaat, bijvoorbeeld als het hoogheemraadschap vanuit externe bronnen zoals provinciale of Europese subsidies, extra financiële middelen beschikbaar krijgt voor de subsidieregeling.
I en J. Mandaat nummer 30 (Rechtspositie) en Mandaatnummer 31 (Beloningsdifferentiatie)
In het lijstje van gemandateerden ontbraken naast de secretaris-directeur de overige directieleden. Het is logisch dat de overige directieleden besluiten kunnen nemen over de rechtspositie en beloning van de onder hen vallende afdelingshoofden. Bij nummer 30 was het in verband met deze wijziging ook nodig om de tekst in de kolom 'Voorwaarden/beperkingen/bijzonderheden' hierop aan te passen. Vandaar dat de tekst van mandaat nummer 30 volledig in het wijzigingsbesluit is opgenomen.
K. Mandaat nummer 34 (Bezwaar rechtspositie en arbeidsvoorwaarden)
De Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) heeft er voor gezorgd dat per 1 januari 2020 de rechtspositie van ambtenaren zoveel mogelijk gelijk is getrokken met de positie van werknemers in het bedrijfsleven. Daarmee vallen de meeste ambtenaren nu onder het private arbeidsrecht. Dit betekent dat de aanstelling bij publiekrechtelijk (bestuurs)besluit is verdwenen en dat zij voortaan een arbeidscontract hebben. Met deze wijziging is ook de mogelijkheid van het maken van bezwaar op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij het dagelijks bestuur tegen besluiten over de rechtpositie en arbeidsvoorwaarden verdwenen. Hiervoor in de plaats heeft de werknemer het op grond van artikel 1.6 (Omgaan met mogelijke geschillen) van de Cao Vereniging werken voor waterschappen in het derde lid van dit artikel het recht gekregen om zijn belangen rechtstreeks met de directie of het bestuur te bepreken.
L. Mandaat nummer 36 (Vergunningverlening Omgevingswet)
Dit mandaat omvatte ook het verlenen van gedoogbeschikkingen. Gedoogbeschikkingen kennen echter geen wettelijke grondslag en gedogen heeft volgens jurisprudentie dan ook geen rechtsgevolgen. Gedogen betreft feitelijk het afzien van handhaving. De (bestuursrechtelijke) handhavingsbevoegdheid is onder nummer 51 van de mandaatregeling gemandateerd aan het afdelingshoofd VHIJG en het Clusterhoofd Handhaving. In dat opzicht is het niet wenselijk de mogelijkheid van gedogen te mandateren aan de cluster Vergunningen. De bevoegdheid tot het verlenen van gedoogbeschikkingen is daarom verwijderd uit de mandaatregeling.
Voorts is in de kolom 'Voorwaarden/beperkingen/bijzonderheden' de formulering van onderdeel 1 gewijzigd om deze te verduidelijken. Het betreft geen inhoudelijke wijziging. Dit onderdeel betreft het mandaat om te besluiten op aanvragen voor een zogenaamde 'vergunning eigen dienst' (VED) ten behoeve van activiteiten van het hoogheemraadschap.
M. Mandaat nummer 51 (Bestuursrechtelijke handhaving)
In de kolom 'Voorwaarden/beperkingen/bijzonderheden' bij het mandaat ontbrak de verwijzing naar bestuurlijke boetes. Verder is de formulering iets aangepast. Het betreft geen inhoudelijke wijziging.
N. Mandaat nummer 58 (Verzekeringen)
Het aangaan, verlengen en opzeggen van verzekeringen is tegenwoordig een taak die is belegd bij de cluster Juridische zaken & Grondzaken. Daarom verschuift het mandaat van het clusterhoofd Financiële administratie naar het clusterhoofd Juridische zaken & Grondzaken.
O. Mandaten nummers 62 tot en met 64 (nieuw)
Mandaat nummer 62 (Wet Bibob )
De Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) biedt waterschappen de mogelijkheid om criminele invloeden op de organisatie te weren. Met de komst van de Omgevingswet is de Wet Bibob nu ook van toepassing op beschikkingen (omgevingsvergunningen en subsidies). Bij dreiging van een ernstig gevaar, bijvoorbeeld dat een vergunning wordt misbruikt, kan een vergunning worden geweigerd of een afgegeven vergunning worden ingetrokken. Voor het hoogheemraadschap is het belangrijk om de Wet Bibob effectief toe te passen en zo de integriteit van de organisatie te waarborgen en criminaliteit tegen te gaan. Om deze mogelijkheden te benutten, heeft het college van dijkgraaf & hoogheemraden beleidsregels vastgesteld (24.1123356). In het bestuursvoorstel (24.1050179) over deze beleidsregels is reeds aangekondigd dat een wijziging van de mandaatregeling en een ondermandaatbesluit zouden worden vastgesteld om de verantwoordelijke voor het Bibob-onderzoek en de besluitvorming ook formeel de bevoegdheid te verschaffen om namens het college van dijkgraaf en hoogheemraden de Wet Bibob uit te voeren.
Mandaat nummer 63 (Behandeling bezwaren)
Op 18 december 2024 (24.0304622) heeft het college van hoofdingelanden de Verordening behandeling bezwaren HHNK 2025 (Vbb) vastgesteld. In deze verordening is het uitgangspunt dat bezwaarmakers en derde-belanghebbenden ambtelijk worden gehoord, tenzij op grond van artikel 3, tweede lid, Vbb door het college van dijkgraaf & hoogheemraden wordt besloten dat het horen wordt uitgevoerd door een bezwarencommissie. Het horen door een adviescommissie kan geschieden in gevallen waarbij:
Voor de afhandeling van een bezwaarschrift geldt een wettelijke termijn van zes weken die met zes weken kan worden verlengd. In geval de bezwarencommissie wordt ingeschakeld wordt binnen twaalf weken beslist op het bezwaar. Ook deze termijn kan met zes weken worden verlengd. Het is dus van belang dat snel na de ontvangst van een bewaarschrift duidelijk wordt of de bezwarencommissie wel of niet wordt ingeschakeld. Daarom wordt de bevoegdheid om te bepalen dat de adviescommissie wordt ingeschakeld gemandateerd aan het clusterhoofd Juridische Zaken & Grondzaken (JG).
De adviescommissie bezwaren adviseert in de gevallen waarin zij wordt ingezet zoals opgenomen in artikel 3, tweede lid. De commissie is niet bevoegd:
Op grond van artikel 5, derde lid, van de Vbb kan het college van dijkgraaf & hoogheemraden echter besluiten dat voor de onder a tot en met d genoemde gevallen de adviescommissie toch om advies wordt gevraagd. Als dat wenselijk is, is het ook hierbij in verband met de voortgang van de bezwarenprocedure van belang dat dit snel na het indienen van het bezwaarschrift duidelijk wordt. Daarom wordt ook deze bevoegdheid gemandateerd aan het clusterhoofd JG.
Mandaat nummer 64 (Administratief beroep kwijtschelding)
De ambtenaar van het waterschap, belast met de invordering van waterschapsbelastingen kan op grond van artikel 144 van de Waterschapwet, juncto de artikelen 26 en 26a van de Invorderingswet 1990 kwijtschelding verlenen van de waterschapsbelastingen. Tegen dergelijke besluiten kan administratief beroep worden ingesteld bij het college van dijkgraaf & hoogheemraden. Het gaat voor HHNK om ongeveer 300 administratief beroepschriften per jaar. Gelet op de aard van de besluiten, het hoge aantal en de mogelijkheid tot versnelling van de procedure, is het wenselijk de bevoegdheid om te beslissen te mandateren aan het afdelingshoofd Financiën, Control, Belastingen (FCB). Deze functionaris kan dan namens D&H besluiten op de ingediende administratief beroepschriften. Ondermandateren van de bevoegdheid is niet mogelijk.
Aan dit mandaat is in de kolom 'Voorwaarden/beperkingen/bijzonderheden' aan de opsomming van onderwerpen die (onder andere) onder het mandaat vallen toegevoegd 'het verrichten van andere handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn (feitelijke handelingen)'.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2025-5500.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.