Zesde wijziging Mandaatregeling hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier 2012

Het college van dijkgraaf en hoogheemraden van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier;

 

gelezen het voorstel behandeld in de vergadering van 4 maart 2025, nummer 24.1080569;

 

gelet op Afdeling 10.1.1. Algemene wet bestuursrecht;

 

b e s l u i t :

Artikel I  

De Mandaatregeling hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier 2012 wordt gewijzigd als volgt.

 

  • A.

    De titel van de Mandaatregeling hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier 2012 wordt gewijzigd in "Mandaatregeling Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier".

  • B.

    De titel van de Bijlage: Mandatenlijst 2012 behorende bij de Mandaatregeling hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier 2012 wordt gewijzigd in "Bijlage: Mandatenlijst".

  • C.

    In de Bijlage: Mandatenlijst worden de volgende functienamen vervangen.

    • 1.

      "afdelingshoofd P&OCF" wordt vervangen door "afdelingshoofd HRVCF";

    • 2.

      "clusterhoofd P&O" wordt vervangen door "clusterhoofd HR";

    • 3.

      "afdelingshoofd Waterveiligheid & Wegen wordt vervangen door "afdelingshoofd Waterveiligheid";

    • 4.

      "clusterhoofd Inkoop, Juridische zaken & Grondzaken" wordt vervangen door "clusterhoofd Juridische zaken & grondzaken".

  • D.

    Het mandaat genoemd onder nummer 4 (Aangifte) in de Bijlage: Mandatenlijst komt als volgt te luiden.

    Nr.

    Bevoegdheid

    Grondslag

    Mandaat, volmacht en machtiging aan

    Voorwaarden/beperkingen/bij-zonderheden

    4

    Aangifte: het doen van aangifte van strafbare feiten begaan jegens medewerkers, eigendommen of belangen van het hoogheemraadschap

    Wsw, SV

    • dijkgraaf

    • secretaris-directeur

    • afdelingshoofd HRVCF

    • adviseur Arbo & Veiligheid

    • objectbeheerders

    • gebouw-, terrein- en

    • leidingbeheerders

    • medewerkers Vastgoed & Materieel

    • adviseur/medewerker Verzekeringen

    • overige directieleden

    • afdelingshoofden (algemeen)

    • clusterhoofden (algemeen)

    • Aangifte van strafbare feiten begaan door bestuursleden en directieleden geschiedt door de dijkgraaf.

    • Aangifte van strafbare feiten begaan door of namens publiekrechtelijke rechtspersonen en strafbare feiten begaan door de dijkgraaf of door de afdelingshoofden geschiedt door de secretaris-directeur.

    • Het mandaat aan overige directieleden, afdelingshoofden (algemeen) en clusterhoofden (algemeen) betreft uitsluitend het doen van aangifte inzake de persoonlijke bejegening van medewerkers die hiërarchisch onder hun verantwoordelijkheid vallen.

  • E.

    Bij het mandaat genoemd onder nummer 10 (Vergoeding van schade) in de Bijlage: Mandatenlijst wordt in de kolom 'Grondslag' toegevoegd "BW, cao".

  • F.

    Het mandaat genoemd onder nummer 18 (Gegevensbescherming) in de Bijlage: Mandatenlijst komt als volgt te luiden.

    Nr.

    Bevoegdheid

    Grondslag

    Mandaat, volmacht en machtiging aan

    Voorwaarden/beperkingen/bij-zonderheden

    18

    Gegevensbescherming: het nemen van beslissingen en uitoefenen van bevoegdheden in het kader van de Algemene verordening gegevensbescherming en de Wet politiegegevens, met uitzondering van het aanwijzen/autoriseren van personen belast met de verwerking van politiegegevens als bedoeld onder nummer 53 van deze Mandatenlijst

    Wsw, AVG, Wpg

    secretaris-directeur

    Het mandaat omvat mede de bevoegdheid tot het instellen van bezwaar tegen krachtens de AVG en de Wpg opgelegde boetes en andere sancties.

  • G.

    Het mandaat genoemd onder nummer 25 (Subsidies) in de Bijlage: Mandatenlijst komt als volgt te luiden.

    Nr.

    Bevoegdheid

    Grondslag

    Mandaat, volmacht en machtiging aan

    Voorwaarden/beperkingen/bij-zonderheden

    25

    Subsidies: 

    • a.

      Besluiten

      • het nemen van beslissingen op aanvragen om subsidies en andere bijdragen in het kader van de beheerstaken

      • het nemen van beslissingen op aanvragen om subsidievaststelling

      • het toekennen van voorschotten op verleende subsidies

      • het nemen van beslissingen over betaling en terugvordering van subsidies

    • b.

      Subsidieplafonds

      het vaststellen en wijzigen van subsidieplafonds in het kader van door het college van dijkgraaf en hoogheemraden op grond van de Algemene subsidieverordening HHNK 2023 vastgestelde subsidieregelingen

    Wsw, AVG, Asv

    Onderdeel 25a:

    • afdelingshoofden

    • clusterhoofden

    • subsidieverleners

    Onderdeel 25b:

    directieleden

    Onderdeel 25a:

    • Het mandaat geldt voor beslissingen op aanvragen in het kader van door respectievelijk het college van hoofdingelanden of het college van dijkgraaf en hoogheemraden vastgestelde subsidieverordeningen en -regelingen en tot het daarvoor vastgestelde subsidieplafond.

    • Voor zover er geen subsidieregeling van toepassing is op de gevraagde subsidie omvat het mandaat tevens de bevoegdheid tot beslissen over (begrotings)subsidies zoals bedoeld in artikel 4.23, derde lid, onder c van de Awb en incidentele subsidies als bedoeld in artikel 4.23, derde lid, onder d Awb, uitsluitend voor zover daarvoor een budget beschikbaar is of wordt gesteld.

    • Indien medewerkers die door het afdelingshoofd of clusterhoofd zijn aangewezen als 'subsidieverlener' gebruik maken van het mandaat, dient er voorafgaand aan het nemen van het besluit een controle op het besluit te worden uitgevoerd door één van de andere gemandateerden (vier ogenprincipe).

  • H.

    Bij het mandaat genoemd onder nummer 27 (Ambtelijke organisatie) in de Bijlage: Mandatenlijst wordt in de kolom 'Voorwaarden/beperkingen/bijzonderheden' het woord "dienstonderdelen" vervangen door "directies".

  • I.

    Het mandaat genoemd onder nummer 30 (Rechtspositie) in de Bijlage: Mandatenlijst komt als volgt te luiden.

    Nr.

    Bevoegdheid

    Grondslag

    Mandaat, volmacht en machtiging aan

    Voorwaarden/beperkingen/bij-zonderheden

    30

    Rechtspositie:

    nemen van beslissingen in het kader van regelingen betreffende rechtspositie en arbeidsvoorwaarden en het starten en voeren van een ontslagprocedure bij het UWV ingeval van arbeidsongeschiktheid.

    Wsw, BW, cao

    • secretaris-directeur

    • overige directieleden

    • afdelingshoofden

    Het mandaat en de volmacht betreffen onder andere, maar niet uitsluitend, de volgende bevoegdheden:

    • ­het aangaan en wijzigen van een arbeidsovereenkomst;

    • het beëindigen van een arbeidsovereenkomst op eigen verzoek van de werknemer;

    • ­salaris;

    • ­ontslagprocedure bij arbeidsongeschiktheid.

    Het mandaat/de volmacht van de secretaris-directeur betreft de rechtspositie van de overige directieleden. Het mandaat/de volmacht van de overige directieleden betreft de rechtspositie van de afdelingshoofden.

  • J.

    Bij het mandaat genoemd onder nummer 31 (Beloningsdifferentiatie) in de Bijlage: Mandatenlijst wordt in de kolom 'Mandaat, volmacht en machtiging aan' tussen "secretaris-directeur" en "afdelingshoofden" ingevoegd "● overige directieleden".

  • K.

    Mandaat nummer 34 (Bezwaar rechtspositie en arbeidsvoorwaarden) in de Bijlage: Mandatenlijst vervalt.

  • L.

    Het mandaat genoemd onder nummer 36 (Vergunningverlening Omgevingswet) in de Bijlage: Mandatenlijst komt als volgt te luiden.

    Nr.

    Bevoegdheid

    Grondslag

    Mandaat, volmacht en machtiging aan

    Voorwaarden/beperkingen/bij-zonderheden

    36

    Vergunningverlening Omgevingswet: het beslissen op aanvragen om omgevingsvergunningen voor wateractiviteiten op grond van de Omgevingswet en de waterschapsverordening met inbegrip van:

    • het in ontvangst nemen en afhandelen van meldingen

    • stellen van maatwerkvoorschriften

    • beslissen op verzoeken tot het treffen van een gelijkwaardige maatregel

    • het actualiseren, wijzigen, intrekken van vergunningen en verlenen van revisievergunningen

    • het wijzigen van vergunningvoorschriften

    • het afwijken van beleidsregels

    Wsw, Awb, Ow, WV

    • afdelingshoofd VHIJG

    • clusterhoofd Vergunning

    • adviseurs vergunningen

    • vergunningverleners

    • 1.

      Indien het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier de vergunning heeft aangevraagd:

      • geldt het mandaat uitsluitend voor het afdelingshoofd VHIJG en het clusterhoofd Vergunningen;

      • geldt het mandaat voor genoemd afdelingshoofd en clusterhoofd niet indien voorafgaand aan de beslissing op de aanvraag zienswijzen zijn ingediend waaraan niet tegemoet wordt gekomen. Het behandelen van ingekomen zienswijzen waaraan tegemoet gekomen wordt, geschiedt na overleg met de portefeuillehouder.

    • 2.

      Het mandaat om bij vergunningverlening af te wijken van beleidsregels, om maatwerkvoorschriften te stellen en om te beslissen op een verzoek tot het treffen van een gelijkwaardige maatregel geldt uitsluitend voor het afdelingshoofd VHIJG en het clusterhoofd Vergunningen. Deze onderdelen van het mandaat mogen niet worden (onder)gemandateerd aan andere functionarissen.

  • M.

    Bij het mandaat genoemd onder nummer 51 (Bestuursrechtelijke handhaving) in de Bijlage: Mandatenlijst komt de eerste zin in de kolom 'Voorwaarden/beperkingen/bijzonderheden' te luiden:

    "Het mandaat omvat alle bevoegdheden samenhangende met en verbonden aan de uitoefening van bestuursdwang, het opleggen van dwangsommen en bestuurlijke boetes als bedoeld in de titels 5.3 en 5.4 van de Algemene wet bestuursrecht."

  • N.

    Bij het mandaat genoemd onder nummer 58 (Verzekeringen) in de Bijlage: Mandatenlijst wordt in de kolom 'Mandaat, volmacht en machtiging aan' "clusterhoofd Financiële administratie" vervangen door "clusterhoofd Juridische zaken & Grondzaken".

  • O.

    Onder vernummering van mandaat nummer 62, worden aan de Bijlage: Mandatenlijst mandaten ingevoegd onder de nummers 62 tot en met 64 luidende:

    Nr.

    Bevoegdheid

    Grondslag

    Mandaat, volmacht en machtiging aan

    Voorwaarden/beperkingen/bij-zonderheden

    62

    Wet Bibob: 

    • a.

      het doen van onderzoek in het kader van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) waarbij hij bevoegd is alle noodzakelijke handelingen te verrichten die noch een besluit nog een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn

    • b.

      het vragen van advies, bedoeld in artikel 9 van de Wet Bibob, bij het Landelijk Bureau Bibob

    • c.

      het ingevolge artikel 32 van de Wet Bibob in kennis stellen van betrokkene dat advies wordt gevraagd aan het Landelijk Bureau Bibob

    • d.

      het nemen van een besluit dan wel het al dan niet verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling naar aanleiding van een Bibob-onderzoek

    Bibob

    • clusterhoofd Juridische zaken & Grondzaken,

    • adviseurs vergunningen

    • (senior) adviseurs inkoop

    • (senior) juridisch adviseurs

    • (senior) adviseurs grondzaken

    • Bibob-medewerker

    63

    Behandeling bezwaren:

    • a.

      op grond van artikel 3, tweede lid, Vbb besluiten dat het horen wordt uitgevoerd door een bezwarencommissie

    • b.

      op grond van artikel 5, derde lid, Vbb besluiten dat de bezwarencommissie toch advies wordt gevraagd in een geval als genoemd in artikel 5, tweede lid onder b, van de Vbb

    Awb, Vbb

    clusterhoofd

    Juridische Zaken & Grondzaken

    64

    Administratief beroep:

    het beslissen op administratief beroep inzake kwijtschelding en uitstel van betaling van waterschapsbelastingen

    Wsw, Iw 1990, UIw1990

    afdelingshoofd FCB

    Het mandaat mag niet worden (onder)gemandateerd aan andere functionarissen.

  • P.

    Het mandaat genoemd onder nummer 62 (Algemeen uitvoeringsmandaat), dat is vernummerd naar 65 in de Bijlage: Mandatenlijst komt als volgt te luiden.

    Nr.

    Bevoegdheid

    Grondslag

    Mandaat, volmacht en machtiging aan

    Voorwaarden/beperkingen/bij-zonderheden

    65

    Algemeen uitvoeringsmandaat

    ter realisatie van de taken van het hoogheemraadschap voor zover elders in de mandaatregeling niet anders is geregeld

    Wsw, Awb

    medewerkers hoogheemraadschap

    Het betreft een algemeen mandaat aan medewerkers van het hoogheemraadschap tot het uitoefenen van uitvoerende taken ter realisatie van de taken van het hoogheemraadschap. Dit mandaat heeft onder andere betrekking op ondertekening van brieven/correspondentie met een uitvoerend karakter en omvat nadrukkelijk niet de bevoegdheid om besluiten te nemen. Hiertoe behoort onder meer:

     

    • -

      de (routinematige) beantwoording van brieven, met een niet bestuurlijk karakter;

    • -

      het versturen van uitnodigingen;

    • -

      het verstrekken van informatie al dan niet op verzoek (niet zijnde een besluit op een Woo-verzoek) of het doen van mededelingen;

    • -

      het toezenden van reeds genomen besluiten aan belanghebbenden;

    • -

      het verrichten van andere handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn (feitelijke handelingen).

    Het mandaat geldt uitsluitend voor zover gebruik van het mandaat passend is bij het aan de medewerker opgedragen takenpakket.

  • Q.

    De lijst 'Gebruikte afkortingen wet- en regelgeving' te wijzigen als volgt.

    • a.

      De volgende afkoringen in te voegen en de lijst te sorteren op alfabetische volgorde.

      Asv Algemene subsidie

      Bibob Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur

      Iw 1990 Invorderingswet 1990

      UIw 1990 Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990

      Vbb Verordening behandeling bezwaren

    • b.

      De afkorting "WP" in de Bijlage: Mandatenlijst en de lijst 'Gebruikte afkortingen wet- en regelgeving' te vervangen door "Wpg".

    • c.

      De afkorting "WBP Wet bescherming persoonsgegevens" komt te vervallen.

  • R.

    Bij de mandaten nummers 38, 54, 59, 60 en 61 in de kolom 'Bevoegdheid' de aandachtsstreepjes te vervangen door kleine letters met een punt er achter (a., b., c. etc.).

Artikel II  

Het afdelingshoofd VHIJG te mandateren om naar aanleiding van de beoogde herschikking van clusters binnen de afdeling VHIJG de Bijlage: Mandatenlijst aan te passen voor wat betreft de functienamen van de gemandateerde clusterhoofden.

Artikel III  

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na die van bekendmaking.

Aldus besloten in de vergadering van 4 maart 2025 van het college van dijkgraaf en hoogheemraden,

de secretaris,

M.J. Kuipers

de dijkgraaf,

Ir. R.P.G. Bosma

Toelichting zesde wijziging Mandaatregeling HHNK 2012

1 Inleiding

Dit besluit betreft een integrale actualisering van de Mandaatregeling HHNK 2012. Eind 2024 is binnen de organisatie gevraagd om aan te geven op welke onderdelen de mandaatregeling aanpassing of aanvulling behoeft. De belangrijkste redenen van de actualisering zijn aanpassingen aan nieuwe of gewijzigde wet- en regelgeving en wijzigingen in de organisatie waardoor bevoegdheden anders moeten worden toegedeeld.

 

2 Artikelsgewijze toelichting

In deze paragraaf volgt een toelichting op de wijzigingen in de Mandatenlijst. Wijzigingen die voor zich spreken zijn niet toegelicht. Mandaten waarbij in meerdere kolommen wijzigingen zijn opgetreden zijn volledig opnieuw opgenomen. Bij mandaten waarbij slechts een kleine (tekstuele) wijziging is opgetreden, is alleen de wijziging omschreven in het besluit (D, G, I, L).

 

Artikel I

 

A. en B.

Het jaartal in de titel van de Mandaatregeling en de Mandatenlijst suggereert dat de regeling stamt uit 2012. De regeling is echter reeds diverse keren geactualiseerd. Daarom wordt voorgesteld de naam te wijzigen.

 

C.

Vanwege wijzigingen binnen de organisatie zijn namen van afdelingen en clusters gewijzigd. Dit heeft ook gevolgen voor de functiebenamingen van de afdelingshoofden en clusterhoofden van de betreffende afdelingen.

 

D. Mandaat nummer 4 (Aangifte)

Het komt regelmatig voor dat aangifte moet worden gedaan van aangifte van strafbare feiten begaan jegens medewerkers, eigendommen of belangen van het hoogheemraadschap. Bij het doen van aangifte is het van belang dat de functionarissen die in nauwe relatie staan tot het object of de medewerker waar de aangifte verband mee houdt de politie van informatie kunnen voorzien ten behoeve van de aangifte. Vandaar dat de lijst met gemandateerden is aangevuld.

 

G. Mandaat nummer 18 (Gegevensbescherming)

De Wet politiegegevens (Wpg) regelt de rechten en de plichten van de politie zelf, maar ook die van de burger, voor wat betreft het verwerken van politiegegevens. Politiegegevens zijn persoonsgegevens die in het kader van de politietaak worden verwerkt. Naast de politie moeten ook andere organisaties zich aan de Wpg houden: de bijzondere opsporingsdiensten (BOD) en de buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's). Daarom heeft ook het hoogheemraadschap met deze wet te maken. De Wpg is ook van belang voor de personen waar gegevens over worden verwerkt. In hoofdstuk 4 van de Wpg is geregeld wat de rechten van burgers zijn, zoals het recht op kennisneming van (persoons)gegevens. Na kennisneming kan een verzoek tot verwijdering of aanpassing gedaan worden. De bevoegdheden met betrekking tot de Wpg waren nog niet opgenomen in de mandaatregeling en zijn daarom toegevoegd, zodat de secretaris-directeur namens het college van dijkgraaf en hoogheemraden kan beslissen op verzoeken van burgers.

 

H. Mandaat nummer 25 (Subsidies)

Aan het bestaande mandaat met betrekking tot de subsidies dat alleen het werkproces van de subsidieverlening betreft, wordt een mandaat toegevoegd over de vaststelling en wijziging van subsidieplafonds. De Algemene subsidieverordening HHNK 2023 maakt het mogelijk dat het college van dijkgraaf en hoogheemraden subsidieregelingen vaststelt. In die subsidieregelingen wordt in de regel een bepaling opgenomen over de vaststelling van een subsidieplafond. Hiermee wordt voorkomen dat een open einde regeling ontstaat. Het vaststellen van het subsidieplafond is een routinematig besluit dat volgt uit het voor de subsidie beschikbaar gestelde budget in de begroting. Daarom is het efficiënt de vaststelling en wijziging van subsidieplafonds te mandateren aan de directieleden. De mandatering maakt het ook eenvoudiger het subsidieplafond te wijzigen als daartoe aanleiding ontstaat, bijvoorbeeld als het hoogheemraadschap vanuit externe bronnen zoals provinciale of Europese subsidies, extra financiële middelen beschikbaar krijgt voor de subsidieregeling.

 

I en J. Mandaat nummer 30 (Rechtspositie) en Mandaatnummer 31 (Beloningsdifferentiatie)

In het lijstje van gemandateerden ontbraken naast de secretaris-directeur de overige directieleden. Het is logisch dat de overige directieleden besluiten kunnen nemen over de rechtspositie en beloning van de onder hen vallende afdelingshoofden. Bij nummer 30 was het in verband met deze wijziging ook nodig om de tekst in de kolom 'Voorwaarden/beperkingen/bijzonderheden' hierop aan te passen. Vandaar dat de tekst van mandaat nummer 30 volledig in het wijzigingsbesluit is opgenomen.

 

K. Mandaat nummer 34 (Bezwaar rechtspositie en arbeidsvoorwaarden)

De Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) heeft er voor gezorgd dat per 1 januari 2020 de rechtspositie van ambtenaren zoveel mogelijk gelijk is getrokken met de positie van werknemers in het bedrijfsleven. Daarmee vallen de meeste ambtenaren nu onder het private arbeidsrecht. Dit betekent dat de aanstelling bij publiekrechtelijk (bestuurs)besluit is verdwenen en dat zij voortaan een arbeidscontract hebben. Met deze wijziging is ook de mogelijkheid van het maken van bezwaar op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij het dagelijks bestuur tegen besluiten over de rechtpositie en arbeidsvoorwaarden verdwenen. Hiervoor in de plaats heeft de werknemer het op grond van artikel 1.6 (Omgaan met mogelijke geschillen) van de Cao Vereniging werken voor waterschappen in het derde lid van dit artikel het recht gekregen om zijn belangen rechtstreeks met de directie of het bestuur te bepreken.

 

L. Mandaat nummer 36 (Vergunningverlening Omgevingswet)

Dit mandaat omvatte ook het verlenen van gedoogbeschikkingen. Gedoogbeschikkingen kennen echter geen wettelijke grondslag en gedogen heeft volgens jurisprudentie dan ook geen rechtsgevolgen. Gedogen betreft feitelijk het afzien van handhaving. De (bestuursrechtelijke) handhavingsbevoegdheid is onder nummer 51 van de mandaatregeling gemandateerd aan het afdelingshoofd VHIJG en het Clusterhoofd Handhaving. In dat opzicht is het niet wenselijk de mogelijkheid van gedogen te mandateren aan de cluster Vergunningen. De bevoegdheid tot het verlenen van gedoogbeschikkingen is daarom verwijderd uit de mandaatregeling.

 

Voorts is in de kolom 'Voorwaarden/beperkingen/bijzonderheden' de formulering van onderdeel 1 gewijzigd om deze te verduidelijken. Het betreft geen inhoudelijke wijziging. Dit onderdeel betreft het mandaat om te besluiten op aanvragen voor een zogenaamde 'vergunning eigen dienst' (VED) ten behoeve van activiteiten van het hoogheemraadschap.

 

M. Mandaat nummer 51 (Bestuursrechtelijke handhaving)

In de kolom 'Voorwaarden/beperkingen/bijzonderheden' bij het mandaat ontbrak de verwijzing naar bestuurlijke boetes. Verder is de formulering iets aangepast. Het betreft geen inhoudelijke wijziging.

 

N. Mandaat nummer 58 (Verzekeringen)

Het aangaan, verlengen en opzeggen van verzekeringen is tegenwoordig een taak die is belegd bij de cluster Juridische zaken & Grondzaken. Daarom verschuift het mandaat van het clusterhoofd Financiële administratie naar het clusterhoofd Juridische zaken & Grondzaken.

 

O. Mandaten nummers 62 tot en met 64 (nieuw)

 

Mandaat nummer 62 (Wet Bibob )

De Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) biedt waterschappen de mogelijkheid om criminele invloeden op de organisatie te weren. Met de komst van de Omgevingswet is de Wet Bibob nu ook van toepassing op beschikkingen (omgevingsvergunningen en subsidies). Bij dreiging van een ernstig gevaar, bijvoorbeeld dat een vergunning wordt misbruikt, kan een vergunning worden geweigerd of een afgegeven vergunning worden ingetrokken. Voor het hoogheemraadschap is het belangrijk om de Wet Bibob effectief toe te passen en zo de integriteit van de organisatie te waarborgen en criminaliteit tegen te gaan. Om deze mogelijkheden te benutten, heeft het college van dijkgraaf & hoogheemraden beleidsregels vastgesteld (24.1123356). In het bestuursvoorstel (24.1050179) over deze beleidsregels is reeds aangekondigd dat een wijziging van de mandaatregeling en een ondermandaatbesluit zouden worden vastgesteld om de verantwoordelijke voor het Bibob-onderzoek en de besluitvorming ook formeel de bevoegdheid te verschaffen om namens het college van dijkgraaf en hoogheemraden de Wet Bibob uit te voeren.

 

Mandaat nummer 63 (Behandeling bezwaren)

Op 18 december 2024 (24.0304622) heeft het college van hoofdingelanden de Verordening behandeling bezwaren HHNK 2025 (Vbb) vastgesteld. In deze verordening is het uitgangspunt dat bezwaarmakers en derde-belanghebbenden ambtelijk worden gehoord, tenzij op grond van artikel 3, tweede lid, Vbb door het college van dijkgraaf & hoogheemraden wordt besloten dat het horen wordt uitgevoerd door een bezwarencommissie. Het horen door een adviescommissie kan geschieden in gevallen waarbij:

  • a.

    er grote waterstaatkundige belangen spelen;

  • b.

    er sprake is van een grote complexiteit met veel onduidelijkheden en complexe regelgeving;

  • c.

    er een groot financieel belang mee is gemoeid;

  • d.

    het bestuurlijk gevoelig ligt (leeft in samenleving, mediagevoelig);

  • e.

    de neutraliteit en objectieve oordeelsvorming binnen HHNK niet (afdoende) kunnen worden gewaarborgd;

  • f.

    de schijn zou kunnen ontstaan dat een bezwaarschrift niet met de noodzakelijke onbevangenheid en onbevooroordeeldheid kan worden behandeld;

  • g.

    een bezwaarschrift is ingediend door een medewerker van het hoogheemraadschap en;

  • h.

    in andere door het college van dijkgraaf & hoogheemraden te beoordelen gevallen.

Voor de afhandeling van een bezwaarschrift geldt een wettelijke termijn van zes weken die met zes weken kan worden verlengd. In geval de bezwarencommissie wordt ingeschakeld wordt binnen twaalf weken beslist op het bezwaar. Ook deze termijn kan met zes weken worden verlengd. Het is dus van belang dat snel na de ontvangst van een bewaarschrift duidelijk wordt of de bezwarencommissie wel of niet wordt ingeschakeld. Daarom wordt de bevoegdheid om te bepalen dat de adviescommissie wordt ingeschakeld gemandateerd aan het clusterhoofd Juridische Zaken & Grondzaken (JG).

 

De adviescommissie bezwaren adviseert in de gevallen waarin zij wordt ingezet zoals opgenomen in artikel 3, tweede lid. De commissie is niet bevoegd:

  • a.

    ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van verordeningen die voortvloeien uit hoofdstuk XVI van de Waterschapswet;

  • b.

    ten aanzien van bezwaarschriften die (kennelijk) niet-ontvankelijk of kennelijk ongegrond zijn;

  • c.

    ten aanzien van bezwaarschriften gericht tegen een beslissing op een verzoek om nadeelcompensatie;

  • d.

    na inwerkingtreding van de betreffende bepalingen in de Fiscale Vereenvoudigingswet 2017 (Stb. 2016, 546), ten aanzien van bezwaarschriften tegen beslissingen op aanvragen voor kwijtschelding of uitstel van betaling.

Op grond van artikel 5, derde lid, van de Vbb kan het college van dijkgraaf & hoogheemraden echter besluiten dat voor de onder a tot en met d genoemde gevallen de adviescommissie toch om advies wordt gevraagd. Als dat wenselijk is, is het ook hierbij in verband met de voortgang van de bezwarenprocedure van belang dat dit snel na het indienen van het bezwaarschrift duidelijk wordt. Daarom wordt ook deze bevoegdheid gemandateerd aan het clusterhoofd JG.

 

Mandaat nummer 64 (Administratief beroep kwijtschelding)

De ambtenaar van het waterschap, belast met de invordering van waterschapsbelastingen kan op grond van artikel 144 van de Waterschapwet, juncto de artikelen 26 en 26a van de Invorderingswet 1990 kwijtschelding verlenen van de waterschapsbelastingen. Tegen dergelijke besluiten kan administratief beroep worden ingesteld bij het college van dijkgraaf & hoogheemraden. Het gaat voor HHNK om ongeveer 300 administratief beroepschriften per jaar. Gelet op de aard van de besluiten, het hoge aantal en de mogelijkheid tot versnelling van de procedure, is het wenselijk de bevoegdheid om te beslissen te mandateren aan het afdelingshoofd Financiën, Control, Belastingen (FCB). Deze functionaris kan dan namens D&H besluiten op de ingediende administratief beroepschriften. Ondermandateren van de bevoegdheid is niet mogelijk.

 

P. Mandaat nummer 65

Aan dit mandaat is in de kolom 'Voorwaarden/beperkingen/bijzonderheden' aan de opsomming van onderwerpen die (onder andere) onder het mandaat vallen toegevoegd 'het verrichten van andere handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn (feitelijke handelingen)'.

Naar boven