Waterschapsblad van Waterschap Brabantse Delta
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Waterschap Brabantse Delta | Waterschapsblad 2025, 31682 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Waterschap Brabantse Delta | Waterschapsblad 2025, 31682 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Besluit van het algemeen bestuur van het waterschap Brabantse Delta tot vaststelling van de Legesverordening waterschap Brabantse Delta 2026
Het algemeen bestuur van het waterschap Brabantse Delta;
gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van 4 november 2025, kenmerk 960187;
gelet op artikel 13.1a lid 1 en lid 3 van de Omgevingswet, artikel 110 en 115 van de Waterschapswet;
besluit vast te stellen de volgende verordening:
Verordening op de heffing en invordering van leges waterschap Brabantse Delta 2026
Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een dienst of het nemen van een besluit.
De leges worden geheven bij wege van een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een nota of andere schriftuur, of een kennisgeving langs elektronische weg. Het gevorderde bedrag wordt door toezending van de schriftelijke kennisgeving of langs elektronische weg aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 5 Termijn van betaling
In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet moeten de leges worden betaald binnen 30
dagen na dagtekening van de kennisgeving als bedoeld in artikel 4.
Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst of besluit wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst of besluit in die tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 8 Nadere regels door het dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur van het waterschap kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.
De 'Legesverordening waterschap Brabantse Delta 2023' wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 10, tweede lid, genoemde datum van ingang van heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Aldus vastgesteld door het algemeen bestuur in zijn openbare vergadering van 17 december 2025,
De dijkgraaf,
B.J.J. Bengevoord
De secretaris,
dr. A.F.M. Meuleman
Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening waterschap Brabantse Delta 2026
Hoofdstuk 1. Handelingen met betrekking tot een oppervlaktewaterlichaam
Hoofdstuk 2. Handelingen met betrekking tot een waterkering
Hoofstuk 3. Handelingen met betrekking tot grondwater
Hoofdstuk 4. Handelingen met betrekking tot directe lozingen (waterkwaliteit)
Hoofdstuk 5 Algemeen bijkomende kosten
Hoofdstuk 6 Overig handelingen
Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning binnen vier weken na het indienen van de aanvraag wordt ingetrokken en er op deze aanvraag nog niet is beslist, bestaat aanspraak op teruggaaf van 75% van de geheven leges.
Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning na vier weken na het in indienen van de aanvraag wordt ingetrokken en er op deze aanvraag nog niet is beslist, bestaat aanspraak op teruggaaf van 50% van de geheven leges.
Algemene toelichting op de legesverordening waterschap Brabantse Delta 2026
Deze toelichting bestaat uit twee delen, namelijk:
Op grond van artikel 13 lid 1a van de Omgevingswet en artikel 115 lid b en c van de Waterschapswet kan het waterschap leges heffen voor verstrekte diensten en het nemen van besluiten. Voorbeelden hiervan zijn het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning of het verstrekken van een exemplaar van de begroting. In de bijbehorende tarieventabel zijn de diensten opgenomen waarvoor leges worden geheven.
Uitgangspunt is dat de aanvrager van de dienst belastingplichtig is. De aanvrager zal in de meeste gevallen immers ook belanghebbende bij de dienst zijn. Er zijn echter situaties denkbaar waarin de aanvrager niet tevens als belanghebbende kan worden aangemerkt. Dit is bijvoorbeeld het geval indien een derde in opdracht en ten behoeve van een ander een dienst aanvraagt. In deze gevallen is niet de aanvrager, maar degene ten behoeve van wie de dienst wordt aangevraagd, belastingplichtig.
Artikel 3 Maatstaf van heffing en tarieven
Lid 1. Ingevolge hetgeen bepaald is in artikel 111 Waterschapswet dient de belastingverordening onder andere de heffingsmaatstaf te vermelden. Aan dit vereiste is invulling gegeven in de bij de verordening behorende tarieventabel.
Lid 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als volle eenheid aangemerkt.
Lid 3. Dit bedrag is als drempel gekozen, om te voorkomen dat voor relatief eenvoudige activiteiten aanvragers niet worden ontmoedigd om een vergunningaanvraag in te dienen. Het legesbedrag is opgebouwd uit de som van de verschuldigde rechten voor de verschillende activiteiten waarop een aanvraag betrekking heeft.
In de belastingverordening moet worden aangegeven welke wijze van heffing wordt gehanteerd. De leges worden geheven door middel van een gedagtekende schriftelijke nota.
Artikel 5 Termijn van betaling
De leges moeten worden betaald binnen 30 dagen na dagtekening van de legesnota.
Bij de invordering van leges wordt geen kwijtschelding verleend.
Deze bepaling ziet op het terugbetalen van een deel van de leges, indien een aanvraag wordt ingetrokken. In de tarieventabel is opgenomen welk percentage van de leges in die situatie wordt terugbetaald. Als recht op teruggave van een deel van de leges bestaat, gebeurt dit automatisch door het waterschap. Hiervoor is geen afzonderlijk verzoek van de belastingplichtige nodig.
Artikel 8 Nadere regels door het dagelijks bestuur
De bevoegdheid tot het stellen van nadere regels vloeit rechtstreeks voort uit artikel 125a van de Waterschapswet.
In dit artikel wordt geregeld dat met ingang van de datum van de heffing de ‘oude' legesverordening wordt ingetrokken. Als belastbare feiten zich voor die datum hebben voorgedaan (bijvoorbeeld is een vergunningsaanvraag ingediend), dan blijft de ‘oude' legesverordening van toepassing.
In dit artikel wordt geregeld wanneer de verordening in werking treedt, namelijk met ingang van de eerste dag na de bekendmaking. De datum van ingang van de heffing is.
De citeertitel van deze legesverordening is: ‘Legesverordening waterschap Brabantse Delta 2026'.
Bij het heffen van leges geldt als voorwaarde dat de tarieven zodanig worden vastgesteld dat de geraamde baten van de rechten niet uitgaan boven de geraamde lasten ter zake. Niet toerekenbaar zijn de kosten van meldingen; beleidsvoorbereiding en algemene inspraakprocedures; handhaving, toezicht en controle; en bezwaar- en beroepsprocedures.
I handelingen met betrekking tot een oppervlaktewaterlichaam
Deze tabel is onderverdeeld in de meest voorkomende activiteiten waarvoor een omgevingsvergunning benodigd is. Het gaat hier om activiteiten die betrekking hebben op de waterkwantiteit van een oppervlaktewaterlichaam. De bedragen zijn gekoppeld aan de gemiddelde behandeltijd van een aanvraag. Waarin wordt gewerkt met een staffel naar gelang de complexiteit van de aangevraagde activiteit.
II Handelingen met betrekking tot een waterkering
Deze tabel is onderverdeeld in de meest voorkomende activiteiten waarvoor een omgevingsvergunning benodigd is. Het gaat hier om activiteiten die betrekking hebben op een waterkering. De bedragen zijn gekoppeld aan de gemiddelde behandeltijd van een aanvraag. Waarin wordt gewerkt met een staffel naar gelang de complexiteit van de aangevraagde activiteit.
III Handelingen met betrekking tot grondwater
De bedragen in de tabel zijn gekoppeld aan de gemiddelde behandeltijd van aanvragen voor het onttrekken van grondwater.
IV Handelingen met betrekking tot directe lozingen (waterkwaliteit)
Voor het legestarief wordt onderscheid gemaakt tussen de soorten inrichtingen waar de lozing betrekking op heeft. De behandeling van een aanvraag voor een lozing vanuit een RIE inrichting of vanuit een bedrijfsafvalwaterzuivering is complexer en vraagt een groter tijdinzet wat tot uitdrukking komt in het legestarief.
Indien de ABM moet worden uitgevoerd dan wordt er gewerkt met een staffel zoals opgenomen in de tabel. Voor een staffel is gekozen omdat de tijdinzet voor de beoordeling groter wordt indien het om het lozen van meer stoffen gaat.
Het kan voorkomen dat vanuit vergunningen expertise nodig is van andere vakspecialisten binnen het waterschap om de aanvraag mede te beoordelen. In die gevallen (meestal aanvragen die complexer van aard zijn) wordt een hoger bedrag aan leges geheven.
In sommige gevallen zal het nodig zijn om bij de beoordeling van de aanvraag een externe deskundige te betrekken omdat het dan gaat om deskundigheid waar het waterschap niet over beschikt. De kosten daarvan kunnen samen met het legesbedrag in rekening worden gebracht. Die kosten moeten op basis van een begroting aan de aanvrager worden meegedeeld, voordat de aanvraag in behandeling wordt genomen. In dat geval is er dus nog geen sprake van belastingplicht. Pas nadat de aanvrager de aanvraag daarna zal handhaven, kan deze in behandeling worden genomen. De leges, inclusief het bij begroting voorgelegde bedrag, kunnen pas vanaf dat moment in rekening worden gebracht.
Hier is een tarief opgenomen voor het afhandelen van aanvragen van omgevingsvergunningen en ontheffingen voor het gebruik van de vaarwegen. Het bedrag is gekoppeld aan de gemiddelde behandeltijd van een aanvraag.
Tevens is een tarief opgenomen wanneer een verzoek om een maatwerkvoorschrift wordt ingediend. Het bedrag is gekoppeld aan de gemiddelde behandeltijd van een verzoek.
Voor het oprichten van vergunningplichtige kleinschalige objecten en het houden van evenementen door stichtingen, verenigingen of comités wordt onder een drietal voorwaarden een apart tarief van € 250,00 gehanteerd. Op de eerste plaats moeten zij hun inkomsten nagenoeg geheel uit giften en/of subsidies verwerven. Dit betekent dat de inkomsten voor 90% of meer uit giften en/of subsidies moeten bestaan. Op de tweede plaats moeten zij zich (blijkens hun statuten) de uitoefening van activiteiten van maatschappelijke, culturele of historische aard ten doel stellen. Op de derde plaats moeten de activiteiten volledig worden verricht door vrijwilligers. Er is sprake van cumulatieve voorwaarden. Onder kleinschalige objecten worden relatief eenvoudige werken verstaan, zoals bijvoorbeeld herdenkingspanelen en informatiepanelen, waarbij een eenvoudige toets volstaat.
Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning vóór het verlenen van de omgevingsvergunning wordt ingetrokken, bestaat recht op gedeeltelijke teruggaaf van de geheven leges. Er bestaat aanspraak op teruggaaf van 75% van de geheven leges als de aanvraag binnen vier weken na indiening van de aanvraag wordt ingetrokken en aanspraak op teruggaaf van 50% van de geheven leges als de aanvraag na vier weken na indiening wordt ingetrokken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2025-31682.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.