Waterschapsblad van Waterschap Aa en Maas
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Waterschap Aa en Maas | Waterschapsblad 2025, 31654 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Waterschap Aa en Maas | Waterschapsblad 2025, 31654 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling klimaat voor ‘s-Hertogenbosch, Heusden, Sint-Michielsgestel en Mierlo 2026 t/m 2028
Het Dagelijks bestuur van waterschap Aa en Maas;
Overwegende dat het lokaal opvangen en/of infiltreren van regenwater ter aanvulling van het grondwater bijdraagt aan het klimaatrobuust inrichten van de leefomgeving en met name droogtebestrijding;
Overwegende dat het verminderen van de hoeveelheid regenwater in het gemengde rioolsysteem een positief effect heeft op de werking van de waterzuiveringen en het aantal overstorten vanuit het rioolstelsel naar het oppervlaktewater;
Overwegende dat door het verminderen van verhard oppervlak en de aanleg van wadi’s en groene daken op particulier terrein een bijdrage te leveren aan de vertraagde afvoer bij piekbuien en aan de biodiversiteit;
Overwegende dat de subsidieregeling klimaat stedelijk gebied Aa en Maas 2025 en de subsidieregeling klimaat regio as50+ 2025 vervallen op1 januari 2026;
Gelet op artikel 3 lid 3 (‘nadere regels’) van de Algemene subsidieverordening waterschap Aa en Maas 2019;
Besluit de volgende nadere regels vast te stellen voor activiteiten op het gebied van klimaatbestendige maatregelen in stedelijk gebied van de gemeenten ’s-Hertogenbosch, Heusden, Sint-Michelsgestel en Mierlo.
Artikel 4 Indieningsvereisten aanvraag
Een aanvraag voor subsidie op grond van deze regeling voor activiteiten zoals bepaald in artikel 2 kan worden ingediend door de eigenaar van het pand. Dat kunnen zijn natuurlijke personen, privaatrechtelijke rechtspersonen of samenwerkingsverbanden (combinaties van privaatrechtelijke rechtspersoon en/of natuurlijke personen).
Een aanvraag dient te worden ingediend via het voor deze regeling vastgestelde aanvraagformulier 1 , inclusief bijbehorende verplichte bijlagen.
Artikel 7 Verplichtingen voor de aanvrager
Aldus vastgesteld in de vergadering van het Dagelijks Bestuur van 18 november 2025
de secretaris,
Peter Verlaan
de voorzitter,
Mario Jacobs
Toelichting behorende bij de Subsidieregeling klimaat ‘s-Hertogenbosch, Heusden, Sint-Michielsgestel en Mierlo 2026 t/m 2028
Het klimaat verandert. Om hierop in te spelen treffen waterschappen en gemeenten al diverse maatregelen. Ook burgers, bedrijven en andere organisaties kunnen bijdragen aan een klimaatbestendige inrichting van hun leefomgeving. In het waterbeheerplan 2022-2027 is vastgesteld dat er een opvolger komt van de stimuleringsregeling klimaatactief bebouwd gebied Aa en Maas, die op 31 december 2021 is beëindigd. Sinds 2022 doen we dat middels de subsidieregeling voor klimaatadaptatie in het stedelijk gebied. Door de gesubsidieerde maatregelen wordt meer regenwater hergebruikt, naar het grondwater geïnfiltreerd of vertraagd afgevoerd. Dit zijn onderdelen van een klimaatadaptieve aanpak van het waterschap in het stedelijk gebied, die bijdragen aan een gezonde en veilige leefomgeving. Ook verwachte we een positief effect op de waterkwaliteit, omdat minder regenwater naar onze rioolwaterzuiveringen wordt getransporteerd, wat het zuiveringsproces positief beïnvloedt en het aantal riool overstorten ten tijde van piekbuien terugbrengt.
Met ingang van 1 januari 1998 is de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) aangevuld met regelgeving voor het verlenen van subsidie door overheden. Het doel van deze regelgeving is:
De Awb geeft de volgende definitie van subsidie:
Onder subsidie wordt verstaan: de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten.
Voor het bepalen of de te verstrekken financiële middelen onder het Awb-begrip ‘subsidie’ vallen is de benaming van deze middelen niet van belang. Zo is een ‘bijdrage’, ‘vergoeding’ of ‘financiële tegemoetkoming’ een subsidie wanneer is voldaan aan bovenstaande definitie. Van belang is dat een subsidie geen betaling is voor het leveren van goederen of diensten.
Subsidie gebaseerd op een wettelijk voorschrift
De Awb bepaalt dat een bestuursorgaan alleen subsidie mag verstrekken op basis van een wettelijk voorschrift dat regelt voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt. Voor decentrale overheden, zoals een waterschap, is dit wettelijk voorschrift een door het algemeen bestuur vastgestelde verordening.
Waterschap Aa en Maas kent een Algemene Subsidieverordening met een aantal algemene voorschriften dat voor alle door het waterschap te verstrekken subsidies geldt. Deze voorschriften zijn vooral procedureel van aard. In deze Algemene Subsidieverordening is bepaald dat nadere regels gesteld kunnen worden voor specifiek bepaalde activiteiten. Deze nadere regels zijn uitvoerend van aard. De Subsidieregeling klimaat ‘s-Hertogenbosch, Heusden, Sint-Michielsgestel en Mierlo 2026 t/m 2028 is een uitwerking van deze nadere regels.
Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het waterschap wil particulieren, stichtingen, verenigingen en bedrijven stimuleren om private bouwwerken en verhard oppervlak af te koppelen en/of groene daken te realiseren.
De maatregelen die het waterschap met deze subsidieregeling beoogt te stimuleren zijn;
Afkoppelen i.c.m. een regenwateropslag: Een regenton is de meest voorkomende regenwateropslag, maar er zijn ook andere typen met hetzelfde principe. De regenwateropslag draagt direct aan het verminderen van het gebruik van drinkwater doordat het water gebruikt voor bijvoorbeeld het besproeien van de tuin. De regenpijp die aangesloten is op de regenwateropslag moet volledig afgekoppeld zijn van de riolering, zodat het eventueel overtollige regenwater in de bodem kan infiltreren.
Afkoppelen i.c.m. een infiltratievoorziening: De meest wenselijke vorm van een infiltratievoorziening is een bovengrondse wadi. Een wadi is een natuurlijke verlaging op het perceel waar het regenwater van het dak wordt verzameld, waarna het langzaam naar het grondwater kan infiltreren. Specifiek voor wadi’s is het van belang dat de bodem een goede waterdoorlatendheid heeft, zoals zand of grind. Daarnaast dient de bodem van de wadi boven de gemiddelde hoogste grondwaterstand (GHG) te liggen. Daarnaast bestaan ook ondergrondse vormen, zoals infiltratiekratten en grindkoffers. Bij deze maatregel is het belangrijk om een goede verbinding te maken tussen dak en de infiltratievoorziening. Daarnaast is ook hier een goede waterdoorlatendheid geschikt. Door het risico op dichtslibben en het moeilijkere onderhoud heeft bovengrondse infiltratie de voorkeur.
Eigenaren van panden kunnen een subsidieaanvraag indienen. Echter, zijn mede-overheden uitgesloten. Reden hierachter is dat overheden gezien worden als partner en niet als klant. Voor gemeenten zijn er binnen het programma Stad als Spons andere vormen van samenwerking voor klimaatadaptatie in het stedelijk gebied mogelijk.
Aanvragen van andere gemeenten binnen ons werkgebied vallen onder de Subsidieregeling klimaat regio As50+, Land van Cuijk en Brabantse Peel 2026 t/m 2028. Deze kent vanwege een samenwerking met de betreffende gemeenten hogere subsidiebedragen.
Vanuit gemeentelijke of regionale wet- en regelgeving kunnen er regels van toepassing zijn om het regenwater op te vangen en te bergen. Dit kan ook gelden voor het toepassen van groene daken. Indien dit het geval is wordt de aanvraag geweigerd, omdat het dan een verplichting is.
Indien het herstelwerkzaamheden betreft van een vergelijkbare maatregel zal er geen subsidie worden verleend. Maatregelen die een verbetering zijn ten opzichte van de huidige situatie zijn enkel subsidiabel. Onderhoud en dergelijke zijn reguliere kosten die niet behoren tot de doelstelling van deze subsidieregeling.
Als metalen zoals zink, koper, chroom en lood in contact komen met (regen)water, komen kleine metaaldeeltjes in het water terecht. Het probleem is dat de metalen niet afbreken in het milieu en zich ophopen in de bodem. Als in de huidige situatie de dakgoot en regenpijp uit het uitlogend materiaal bestaat kan er wel subsidie worden verleend voor het feit dat er wordt afgekoppeld. Er wordt geen subsidie verleend als een van bovengenoemd uitlogend materiaal wordt toegevoegd voor de realisatie van de maatregelen. Als bladvangers, bochten o.i.d. gebruikt worden, moeten deze zijn gemaakt van PVC of een ander niet uitlogend materiaal.
Het subsidieplafond is bepaald op basis van het aantal huishoudens (Bron: CBS, 01-01-2025) in ’s-Hertogenbosch, Heusden, Sint-Michelsgestel en Mierlo ten opzichte van de rest van het beheergebied van Aa en Maas.
Als een aanvraag wordt geweigerd omdat het subsidieplafond is bereikt, kan de aanvrager in het volgende subsidietijdvak weer een nieuwe aanvraag indienen.
Artikel 7 Verplichtingen voor de aanvrager
Het is van belang dat de aanvraag wordt ingediend, voordat de maatregelen zijn begonnen. Het doel van een subsidieregeling is namelijk om initiatieven te stimuleren wat per definitie vooraf en niet achteraf is.
Subsidie wordt verleend voor maatregelen die voor lange termijn worden beoogd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2025-31654.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.