Waterschapsblad van Waterschap Aa en Maas
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Waterschap Aa en Maas | Waterschapsblad 2025, 30918 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Waterschap Aa en Maas | Waterschapsblad 2025, 30918 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Klachtenverordening waterschap Aa en Maas 2026
HOOFDSTUK 3 BEHANDELING VAN EEN KLACHT
Als de informele behandeling van de klacht niet slaagt, dan is de klachtenadviseur belast met de formele behandeling van klachten en de advisering hierover aan het desbetreffende bestuursorgaan.
Artikel 10 Informatieverzameling en -bewaring
De klachtenadviseur is bevoegd bij de bestuursorganen of personen werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan alle inlichtingen te vragen en bescheiden op te vragen of in te zien, die betrekking hebben op de aanhangige zaak. De gevraagde inlichtingen worden binnen vier weken gegeven.
Aldus vastgesteld door het algemeen bestuur op 12 december 2025,
De secretaris,
P. Verlaan
de dijkgraaf,
M.J.J. Jacobs
In hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) is een regeling over de behandeling van klachten door bestuursorganen opgenomen. Klachten moeten betrekking hebben op de wijze waarop het bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens de klager of een ander heeft gedragen. Algemene klachten over beleid of beleidsuitvoering in het algemeen vallen buiten het bereik van deze regeling.
Iedereen heeft het recht om bij een bestuursorgaan een klacht in te dienen als hij ontevreden is over de manier waarop hij door dat bestuursorgaan - of door ambtenaren die onder verantwoordelijkheid van dat bestuursorgaan werkzaam zijn - wordt bejegend. Het betreft het interne klachtrecht. Afhandeling geschiedt door het bestuursorgaan aan wie de gedraging kan worden toegerekend.
Hoofdstuk 9 van de Awb bevat een regeling van een aantal minimumvereisten waaraan de interne behandeling van klachten door bestuursorganen moet voldoen. Intern wil zeggen, dat het bestuursorgaan zelf de klacht afdoet. Het oordeel dat het bestuursorgaan velt, is op zichzelf geen besluit en daarom ook niet vatbaar voor bezwaar en beroep. De interne klachtprocedure werkt als een voorprocedure voorafgaand aan die bij de Nationale Ombudsman ofwel het zogeheten externe klachtrecht. In de kennisgeving over de afdoening van de klacht, wordt dan ook naar deze instantie verwezen (zie artikel 9:12, tweede lid, van de Awb).
In hoofdstuk 9 van de Awb zijn in afdeling 9.1.3 aanvullende bepalingen opgenomen voor een klachtadviesprocedure. Het bestuursorgaan kan besluiten een persoon of commissie te belasten met de behandeling van en advisering over klachten. Dit komt de uniformiteit en onafhankelijkheid bij de behandeling ten goede. In deze verordening is gekozen voor de toepassing van deze klachtadviesprocedure en het benoemen van een klachtenadviseur.
De ervaring leert dat de meeste klachten betrekking hebben op de bejegening door medewerkers van het waterschap en dat het overgrote deel van de klachten informeel kan worden afgehandeld. De meeste klagers zijn niet uit op een formele procedure, maar willen 'gehoord’ worden. Als de klachtencoördinator in overleg met de beklaagde en eventueel zijn afdelingshoofd contact legt met de klager en de klacht serieus wordt beluisterd, leidt dat vaak al tot een oplossing. De behandeling is vormvrij. Dat biedt ruimte om telefonisch, via mail en/of in een gesprek af te stemmen met klager. Daarbij kan bijvoorbeeld een uitleg over de gang van zaken, een toelichting op de door het waterschap gehanteerde procedure of regelgeving of een excuus aan klager tot een gedragen oplossing leiden.
De klachtencoördinator voert de regie en bepaalt in overleg met betrokken partijen welke stappen worden gezet en wie contact opneemt voor de inhoudelijke afstemming over de klacht. Het is raadzaam de informele behandeling af te sluiten met een schriftelijke bevestiging aan de klager, zodat duidelijk is welke afspraken zijn gemaakt.
Nieuw is de introductie van de klachtenadviseur. Een onafhankelijke klachtenadviseur speelt een belangrijke rol bij het bevorderen van een eerlijke, objectieve en transparante afhandeling van klachten. Hier zijn de belangrijkste aspecten van hun rol:
Al met al biedt een onafhankelijke klachtenadviseur een meer transparante en rechtvaardige (formele) klachtbehandelingsprocedure.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2025-30918.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.