Waterschapsblad van Hoogheemraadschap van Delfland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hoogheemraadschap van Delfland | Waterschapsblad 2025, 30146 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hoogheemraadschap van Delfland | Waterschapsblad 2025, 30146 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening beleids- en verantwoordingsfunctie Hoogheemraadschap van Delfland 2025
De Verenigde Vergadering van Delfland,
op voordracht van dijkgraaf en hoogheemraden van 2 september 2025, dossiernummer 3538,
gelezen het positieve advies van de commissie Bestuur, Financiën en Organisatie van 27 maart 2025;
Gelet op artikel 108 van de Waterschapswet, Wet versterking decentrale rekenkamers en hoofdstuk 4
dat de verordening beleids- en verantwoordingsfunctie Hoogheemraadschap van Delfland
aangepast dienen te worden vanwege wijzigingen in wet- en regelgeving;
Verordening beleids- en verantwoordingsfunctie Hoogheemraadschap van Delfland 2025
In deze verordening wordt verstaan onder:
administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen en verwerken van gegevens alsmede, het verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van het hoogheemraadschap en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd;
begrotingscriterium (begrotingsrechtmatigheid): criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door de VV geautoriseerde begroting van exploitatiebudgetten- en investeringskredieten, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen;
Hoofdstuk 2 Beleidsvoorbereiding en -verantwoording
Artikel 2 Beleids- en verantwoordingscyclus
De VV stelt, aanvullend op de wet- en regelgeving, de onderdelen van de beleids- en verantwoordingscyclus vast voor het begrotingsjaar en de periode van de meerjarenraming, als die langer moet zijn dan in de wet aangegeven, en geeft aan op welk moment in het jaar de onderdelen daarvan aan hem moeten worden aangeboden ter behandeling en/of vaststelling.
Artikel 4 Kaders meerjarenbeleid
Het college behoudt zich het recht voor om deze bepaling in de toekomst nader uit te werken.
Artikel 7 Investeringsvoorstellen en -kredieten
Voor nieuwe investeringen die in de loop van het begrotingsjaar in uitvoering worden genomen, worden investeringsvoorstellen en aanvragen voor investeringskredieten aan de VV ter goedkeuring voorgelegd. Het college informeert de VV in het betreffende voorstel over het doel en de effecten van de investering op de begroting en meerjarenraming van het waterschap.
Met het goedkeuren van de investeringsvoorstellen en de investeringskredieten stelt de VV aan het college middelen ter beschikking tot het voldoen van de investeringslasten, tot maximaal het vastgestelde krediet voor de betreffende investering. Pas nadat het investeringskrediet door de VV is goedgekeurd, mogen verplichtingen ter zake van die investering worden aangegaan.
Uitvoering, sturing en beheersing
Artikel 8 Beheersing begroting
Het college zorgt voor het per programma verzamelen en vastleggen van gegevens over de doelstellingen en beoogde te bereiken effecten, de middeleninzet, de maatregelen die zijn getroffen, de prestaties die worden geleverd en de baten en lasten die worden gemaakt, opdat de doelmatigheid en doeltreffendheid van het beleid, zoals vastgesteld door de VV, kunnen worden getoetst.
Artikel 9 Ruimte bij begrotingsuitvoering
Het college is bevoegd per begrotingsjaar de exploitatielasten van een programma te overschrijden onder de volgende voorwaarden:
een dergelijk feit wordt achteraf bij het eerstvolgende verantwoordingsmoment (P&C-product) aan de VV gerapporteerd en als begrotingswijziging vastgelegd. Wanneer het niet meer mogelijk is om hier in het betreffende begrotingsjaar invulling aan te geven, moet het college dit achteraf melden en toelichten in de jaarrekening.
Het college is bevoegd de voor een investeringsproject toegekende middelen voor de gehele looptijd van het project:
een dergelijk feit wordt achteraf bij het eerstvolgende verantwoordingsmoment aan de VV gerapporteerd en als investeringsvoorstel vastgelegd. Wanneer het niet meer mogelijk is om hier in het betreffende begrotingsjaar invulling aan te geven, moet het college dit achteraf melden en toelichten in de jaarrekening.
Artikel 10 Informatieplicht, tussentijdse rapportage en begrotingswijzigingen
Het college informeert bij het eerstvolgende verantwoordingsmoment de VV als de realisatie van het beleid in betekende mate afwijkt van wat in de begroting is opgenomen. Wanneer het niet meer mogelijk is om hier in het betreffende begrotingsjaar invulling aan te geven, moet het college dit achteraf melden en toelichten in de jaarrekening.
Het college informeert de VV als hij verwacht dat de lasten van een programma de geautoriseerde lasten dreigen te overschrijden, de investeringsuitgaven van een investeringsproject de geautoriseerde investeringsuitgaven dreigen te overschrijden, de baten van een programma de geautoriseerde baten dreigen te onderschrijden of de investeringsinkomsten van een investeringsproject de geautoriseerde investeringsinkomsten dreigen te onderschrijden.
Hoofdstuk 3 Rechtmatigheidsverantwoording
Artikel 12 Verantwoordings- en rapportagegrens rechtmatigheidsverantwoording
Voor zover het totaalbedrag aan rechtmatigheidsfouten én onduidelijkheden in het kader van de financiële rechtmatigheid hoger is dan de verantwoordingsgrens van 1% van de totale lasten van het hoogheemraadschap, exclusief toevoegingen aan reserves, neemt het college deze op in de rechtmatigheidsverantwoording.
Artikel 13 Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium, als gedefinieerd in artikel 1, heeft betrekking op de eisen en voorwaarden die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen, afkomstig uit diverse wet- en regelgeving, en heeft betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
Artikel 14 Begrotingscriterium
Bij investeringsprojecten die zijn onderverdeeld in deelprojecten, wordt de begrotingsrechtmatigheid beoordeeld op het niveau van het totaal beschikbaar gestelde investeringskrediet voor het gehele investeringsproject. Een overschrijding van de jaarbegroting die binnen dit krediet valt, wordt als rechtmatig beschouwd.
Uitgangspunt is dat iedere afwijking van de begroting, die niet tijdig is gemeld aan de VV, als onrechtmatig wordt beschouwd. Onder tijdig wordt de laatste tussenrapportage in het boekjaar bedoeld, zoals opgenomen in de door de VV vastgestelde beleids- en verantwoordingscyclus, zoals bedoeld in artikel 2. Als dit niet het geval is, kan de melding tussentijds bij de VV plaatsvinden of bij de jaarstukken.
Begrotingsonrechtmatigheden die als acceptabel worden aangemerkt door de VV, worden opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording (voor zover de verantwoordingsgrens voor rechtmatigheidsfouten of onduidelijkheden is overschreden). Deze worden toegelicht in het jaarverslag, maar worden niet nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.
Hoofdstuk 4 Uitgangspunten financieel beleid
Artikel 17 Waardering en afschrijving van activa
Het beleid ten aanzien van waardering en afschrijving van activa omvat in ieder geval:
de wijze waarop het hoogheemraadschap omgaat met de bijdragen van eigen personeel, de rente over het tijdvak dat aan de vervaardiging van het actief kan worden toegerekend en de mogelijkheid dat een redelijk deel van de kosten van ondersteunende diensten van het hoogheemraadschap in de vervaardigingsprijs van vaste activa worden opgenomen;
De secretaris-directeur, gemandateerd door het college, neemt bij de uitvoering van de financieringsfunctie de volgende richtlijnen en limieten in acht:
geldleningen kunnen slechts worden aangegaan of verstrekt en de nakoming van uit geldleningen voortvloeiende verplichtingen ten aanzien van de betaling van rente en aflossing kan slechts worden gegarandeerd, indien de wederzijdse betalingsverplichtingen zijn uitgedrukt in euro of in één van de nationale munteenheden van de lidstaten van de Europese Unie die deelnemen aan de Economische en Monetaire Unie;
Hoofdstuk 5 Paragrafen in begroting en jaarverslag
Artikel 21 Paragraaf uiteenzetting van de financiële positie
Het college geeft in de paragraaf ‘uiteenzetting van de financiële positie’ van de begroting en van het jaarverslag de risico’s van materieel belang en hun financiële consequenties weer. Het college brengt hierbij in elk geval de risico’s in beeld en actualiseert de risico’s die worden genoemd in het beleid, zoals bedoeld in artikel 18.
Artikel 22 Paragraaf assetmanagement
In de begroting en het jaarverslag neemt het college in de paragraaf ‘assetmanagement’ de verplichte onderdelen op, op grond van artikel 4.15 van het Besluit.
Artikel 23 Paragraaf Bedrijfsvoering
Artikel 24 Paragraaf Wet open overheid
In de begroting en het jaarverslag neemt het college in de paragraaf ‘Wet open Overheid’ de verplichte onderdelen op grond van de Wet open overheid (Woo).
Artikel 25 Paragraaf verbonden partijen
In de begroting en het jaarverslag gaat het college in de paragraaf ‘verbonden partijen’ naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 4.17 van het Besluit in ieder geval in op nieuwe verbonden partijen, het beëindigen van relaties met bestaande verbonden partijen, wijzigingen bij of ten aanzien van bestaande verbonden partijen en eventuele problemen bij bestaande verbonden partijen.
Hoofdstuk 6 Financiële organisatie en financieel beheer
Artikel 26 (Financiële) administratie
Het college zorgt ervoor dat de administratie zodanig van opzet en werking is, dat zij in ieder geval dienstbaar is aan:
het geven van een actueel en volledig inzicht in de bezittingen van het hoogheemraadschap, waaronder ook worden begrepen de niet-geactiveerde objecten met cultuurhistorische waarde (waaronder panden, bedrijfsgebouwen, bedrijfsmiddelen en kunstvoorwerpen) alsmede overige investeringen die niet zijn geactiveerd;
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2025-30146.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.