Waterschapsblad van Waterschap Limburg
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Waterschap Limburg | Waterschapsblad 2025, 2386 | participatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Waterschap Limburg | Waterschapsblad 2025, 2386 | participatie |
Kennisgeving voornemen en participatie Verkenning Mechelderbeekdal
Start Verkenning aanpak wateroverlast Mechelderbeekdal
Met deze kennisgeving informeren Gemeente Vaals, Gemeente Gulpen-Wittem en Waterschap Limburg u over ons voornemen om een verkenning uit te voeren naar het verminderen van wateroverlast in de toekomst in het Mechelderbeekdal. Tijdens deze verkenning krijgt u de mogelijkheid om mee te denken en wordt u op de hoogte gehouden. Hoe u mee kunt doen, wordt uitgebreid uitgelegd in het participatieplan Mechelderbeekdal. Dit plan kunt u vinden op ons platform Met Elkaar: www.waterschaplimburg.nl/mechelderbeek. Via deze website wordt u tijdens het project op de hoogte gehouden.
Als gevolg van de klimaatverandering veroorzaken hoosbuien steeds vaker wateroverlast in de dalen van het Zuid-Limburgse Heuvelland. Waterschap Limburg is het programma Water in Balans gestart om samen met partners en betrokkenen wateroverlast in de toekomst te verminderen. Voor alle gebieden in Limburg heeft de provincie een norm vastgesteld voor wateroverlast. Op basis van deze norm heeft het waterschap alle Limburgse beken getoetst om te bezien of deze hoosbuien van toegestane categorieën goed genoeg aankunnen. Zo heeft het waterschap ook gekeken naar het stroomgebied van de Mechelderbeek.
In het projectgebied hebben veel mensen en partijen een belang. Dit zijn de stakeholders. De individuele stakeholders zijn onder te verdelen in een aantal doelgroepen. Zo herkennen we bewoners met wateroverlast en bewoners zonder wateroverlast, toeristisch/recreatieve bedrijven, agrarische bedrijven en overige ondernemers en instellingen. Ook zien we natuurorganisaties die al dan niet terreinen in het gebied beheren en verenigingen die sport beoefenen in het gebied. Daarnaast zijn er ook verschillende overheden. De stakeholders worden benaderd door Waterschap Limburg, als initiatiefnemer, en worden betrokken in het meedenken naar mogelijke oplossingen voor onze opgave. Dit gebeurt in de verkenningsfase.
Uit de eerste berekeningen blijkt dat in het stroomgebied van de Mechelderbeek enkele knelpunten voorkomen, waar vaker wateroverlast optreedt dan volgens de norm is toegestaan. Daarom gaan Gemeente Vaals, Gemeente Gulpen-Wittem en Waterschap Limburg samen een project starten om het betreffende gebied meer waterrobuust te maken. We doen dit integraal, wat wil zeggen, dat we het hele projectgebied onder de loep nemen: we kijken naar mogelijke maatregelen zowel in stedelijk als landelijk gebied, in de beken zelf en naar de interactie met bestaande rioolstelsels
Het Mechelderbeekdal ligt tussen het Vijlenerbos, Elzetterbos en Mechelen. Vanaf de bosrand en het plateau bij Vijlen voert de beek water af richting de Geul in Mechelen. Figuur 1 in de bijlage geeft het gebied weer.
Waterschap Limburg, Gemeente Vaals en Gemeente Gulpen-Wittem gaan samen met de inwoners en andere belanghebbenden in het Mechelderbeekdal wateroverlast in kaart brengen, ervaringen delen en gezamenlijk mogelijke oplossingen in beeld brengen. Het doel is om het projectgebied van het Mechelderbeekdal zo in te richten dat het heftige buien in de toekomst beter aan kan en de leefomgeving verbetert. Dit in kaart brengen van mogelijke oplossingen noemen we de verkenning.
Dit doen we met een gebiedsgerichte aanpak, waar we ook bekijken of er nog andere bestaande initiatieven en meekoppelkansen zijn, zoals het verbeteren van de bronbeken, droogtebestrijding, hittestress of het vergroten van biodiversiteit. Verder werken we doormiddel van de 6-knoppenaanpaak van Water in Balans waarbij we kijken naar landelijk gebied, gemeenten, het watersysteem, initiatieven van burgers, ruimtelijke ordening en de buurlanden. Randvoorwaarde voor de implementatie van deze initiatieven en kansen is een aantoonbaar impact ten aanzien van het verminderen van de wateroverlast.
We hebben voor de lange termijn voorkeur voor structurele maatregelen, het liefst zo dicht mogelijk bij de bron, om water vast te houden daar waar het valt. We denken in 2 jaar te komen tot de zogenaamde Voorkeursvarian. Dit is een pakket maatregelen wat bijdraagt aan het verminderen van wateroverlast.
Het resultaat van de verkenning is een Voorkeursvariant. Dit is een pakket aan maatregelen wat bijdraagt aan het verminderen van wateroverlast. Met de Voorkeursvariant leggen we de maatregelen en het gebied waar ze genomen worden vast. In de volgende fase werken we de maatregelen meer uit en kijken we hoe we de maatregelen goed kunnen inpassen in de omgeving. Om tot het pakket aan maatregelen te komen, doorlopen we in hoofdlijnen de volgende 3 stappen;
1. Tijdens de inventarisatiefase, die aanvangt eind 2021, starten wij met een korte enquête voor iedereen in het gebied. Wij hopen dat u hier aan mee wil doen. U kunt ons helpen om wateroverlast goed in beeld te brengen. Misschien heeft u ook ideeën om wateroverlast in de toekomst te verminderen. We maken graag gebruik van uw inbreng: o.a. op basis van de uitkomsten uit deze enquête gaan we met mensen uit het gebied in gesprek om gezamenlijk na te denken over concrete oplossingen om de wateroverlast te beperken. Hierbij kijken we zowel naar structurele lange termijn maatregelen als korte termijn maatregelen en hierbij borduren we voort op reeds bestaande plannen en gehouden informatieavonden in Vijlen.
2. In de oplossingsronde werken we de opgehaalde informatie uit. In samenspraak met inwoners en belanghebbenden bekijken we per deelgebied hoe de aangedragen oplossingen passen bij het verminderen van wateroverlast, de leefbaarheid, het budget en de technische mogelijkheden. Met behulp van een afwegingskader zullen we bekijken welke (combinaties van) oplossingen het beste passen en haalbaar en betaalbaar zijn.
3. Tot slot formuleren we een voorkeur voor de maatregelen in het gebied. De Verkenners werken het resultaat van alle gesprekken en onderzoeken uit tot een Voorkeursalternatief. Dit wordt gepresenteerd aan de omgeving (de terugkoppeling) en iedere betrokkene kan daar op reageren.
Elke stap kenmerkt zich in een ander wijze van participeren met de inwoners en andere belanghebbenden. In het participatieplan staat per stap omschreven hoe u kunt participeren. Belangrijk is dat u tijdens stap 1 oplossingen kunt aanreiken. De oplossingen dienen bij te dragen aan het verminderen van de wateroverlast. Tot 1 maand na publicatie van deze kennisgeving kunt u uw oplossingen aan het waterschap kenbaar maken via www.waterschaplimburg.nl/mechelderbeek
De Voorkeursvariant is dus het sluitstuk van de verkenningsfase en het startpunt voor de planuitwerkingsfase. Tijdens de planuitwerkingsfase gaan de Gemeente Vaals, Gemeente Gulpen-Wittem en Waterschap Limburg afspraken maken over de uitwerking van de maatregelen uit de Voorkeursvariant. In de daaropvolgende uitvoeringsfase worden de plannen gerealiseerd. Hierover informeren we u verder tegen het einde van de verkenningsfase.
Samen aan de slag. Uw mening telt!
Inbreng van betrokkenen zorgt voor betere plannen. Daarom nodigen wij u uit om uw ideeën en ervaringen met ons te delen. Het gaat er uiteindelijk om dat iedereen met wateroverlast in het Mechelderbeekdal en iedereen die deel uitmaakt van een mogelijke oplossing, de kans krijgt om mee te denken en mee te werken. Wateroverlast verminderen doen we samen, dus doe mee! Dit kan via contactmomenten zoals inwonersavonden en keukentafelgesprekken, maar het kan ook via onze projectpagina: www.waterschaplimburg.nl/mechelderbeek
Waterschap Limburg, Gemeente Vaals en Gemeente Gulpen-Wittem willen contact met u houden. Daarvoor gebruiken we het digitale platform Met Elkaar: www.waterschaplimburg.nl/mechelderbeek. U treft hier het participatieplan aan waarin omschreven staat hoe u mee kunt doen. Ook kunt u zich daar aanmelden voor de nieuwsbrief, dan hoeft u niets te missen.
Kent u Wijnandsrade en omgeving goed? Heeft u specifieke kennis over natuur, milieu, archeologie of cultuurhistorie of andere informatie over waarden of belangen in het gebied?
Zijn er initiatieven in de omgeving waar we rekening mee moeten houden?
Ziet u mogelijke oplossingen voor de wateroverlastopgave?
Dan horen we dat ook graag van u via Met Elkaar: www.waterschaplimburg.nl/mechelderbeek. Liever persoonlijk contact? Dat kan via onze omgevingsmanager Lars Vervoort. Lars is bereikbaar op 088-8890100 of via l.vervoort@waterschaplimburg.nl.
Deze kennisgeving is de eerste stap in de projectprocedure voor een projectbesluit Omgevingswet. Op dit moment is nog niet bekend of voor de te nemen maatregelen een projectbesluit wordt genomen. Om te kunnen voldoen aan de wettelijke vereisten voor een projectbesluit, publiceren wij deze kennisgeving voornemen en participatie. Het waterschap is zowel initiatiefnemer als bevoegd gezag voor het eventueel te nemen projectbesluit. In de verkenning Mechelderbeekdal nemen we geen voorkeursbeslissing in de zin van de Omgevingswet.
De Voorkeursvariant is een bestuurlijke voorkeur en geen voorkeursbeslissing, dus heeft het geen formele juridische status. Het staat iedereen uiteraard vrij om te reageren op de Voorkeursvariant. Na het vaststellen van de Voorkeursvariant wordt bepaald of een projectbesluit wordt opgesteld of dat voor de maatregelen omgevingsvergunningen worden aangevraagd. Pas aan het einde van de planuitwerkingsfase worden besluiten genomen die openstaan voor rechtsbescherming; daarover informeren wij u later.
Deze kennisgeving wordt gepubliceerd op: www.officielebekendmakingen.nl
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2025-2386.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.