Verkeersbesluit VTH202504-0812

 

wijziging inrichting Buitenom in de gemeente Hoeksche Waard

 

 

Dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse delta;

 

Overwegende het volgende:

 

Inleiding

Buitenom tussen de provinciale weg N217 in Nieuw-Beijerland en de komgrens van Piershil is in 2025 aan groot onderhoud toe. Gelijktijdig met het onderhoud wordt de weg Duurzaam Veilig ingericht door verlaging van de algemene snelheidslimiet van 80 km/uur naar 60 km/uur. De voorrangsregelingen op de diverse kruispunten blijven gehandhaafd.

 

Met dit maatregelenpakket wordt de verkeersveiligheid en bereikbaarheid verbeterd.

 

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

  • 1.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 2.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • 3.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • 4.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

 

Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

 

Artikel 12 van het BABW bepaalt dat het verwijderen van de borden A0160 en A0260 en de plaatsing van de borden A0160, B3, B4, B5 en B6, D02R, G12a en L03, zoals opgenomen in bijlage 1 behorende bij het RVV 1990, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit.

 

Motivering

In het op 9 februari 2022 door het waterschap vastgestelde Wegenbeheer-programma 2022-2027 is de opgave opgenomen de verkeersveiligheid op zijn wegen te bevorderen. Een van de belangrijkste verkeersveiligheidsmaatregelen, die het waterschap zelf kan nemen, is een Duurzaam Veilige inrichting van het wegenareaal conform de "basiskenmerken wegontwerp" van het CROW. Deze basiskenmerken zijn elementen, die aanwezig of juist afwezig moeten zijn in het ontwerp van een specifiek type weg. Deze elementen zorgen ervoor dat het wegtype voor de verkeersdeelnemer herkenbaar is en dat de weg veilig te gebruiken is. Daarnaast zijn de elementen nauw verbonden met de categorisering van wegen.

 

Op wegen die nog niet Duurzaam Veilig zijn ingericht, worden deze basiskenmerken aangebracht op het moment dat aan deze wegen onderhoud wordt uitgevoerd.

 

Buitenom tussen de provinciale weg N217 en de komgrens van Piershil is in 2025 aan groot onderhoud toe. Deze weg wordt tegelijkertijd Duurzaam Veilig ingericht door het verlagen van de snelheid van 80 km/uur naar 60 km/uur. Op het wegvak tussen de N217 de Wilhelminastraat geldt al een maximumsnelheid van 60 km/uur.

 

De functie van Buitenom is het vlot en veilig afwikkelen van 4000 tot 5000 motor¬voer¬tuigen per etmaal, waaronder veel zwaar verkeer. Volgens het Mobiliteitsplan van de gemeente Hoeksche Waard is deze weg aangemerkt als onderdeel van de zogenoemde ‘Vorkstructuur’. Het is de bedoeling dat over deze structuur het (doorgaand) verkeer zich voornamelijk afwikkelt.

 

Ondanks dat Buitenom is gecategoriseerd als een erftoegangs¬weg type 1 blijft de uitzondering op de voorrangsregeling op erftoegangswegen buiten de bebouwde kom gehandhaafd.

Het opheffen van de voorrangs¬rege¬lingen op de kruispunten zou de verkeersveiligheid niet verbeteren. De verhouding tussen de verkeersstromen (veel op Buitenom en relatief weinig op de zijwegen) en de allure van Buitenom leidt tot onduidelijkheid voor weggebruikers op Buitenom omdat niet verwacht wordt voorrang verleend moet worden aan bestuurders van rechts (waaronder (brom)fietsers). Handhaving van de voorrangs¬regelingen leidt tot een verkeersvei¬ligere situatie dan opheffing ervan. Wel worden voor elk kruispunt verkeersdrempels aangelegd om de rijsnelheid ter hoogte van het conflictpunt te beperken. Wel wordt het inhaalverbod op het gedeelte tussen Oosthoek en de Oud Piershilseweg opgeheven. Bij de kruispunten worden snelheid remmende maatregelen getroffen.

 

De volgende maatregelen zijn voorzien en opgenomen op de bijgevoegde ontwerptekeningen:

• inrichting van Buitenom met een dwarsprofiel van 6,35 meter zonder asmarkering, met 1-3 kantbelijning;

• het instellen 60 km/uur over de gehele route;

• het opheffen inhaalverbod en

• de realisatie van een twee nieuwe bushaltes nabij de Wilhelminastraat Nieuw Beijerland.

 

De borden die verwijderd worden op Buitenom (gezien in de rijrichting):

• A0260 – Zuidelijk van kruispunt met Wilhelminastraat

• A0260 – Noordelijk van kruispunt met Oud Piershilseweg

• A0160 – Noordelijk van kruispunt met Oud Piershilseweg

• F01 met onderbord ‘uitgezonderd landbouwvoertuigen’ – Op wegvak tussen Oosthoek en Oud Piershilseweg

 

De borden die geplaatst worden op Buitenom (gezien in de rijrichting):

• A0160 – Zuidelijk van kruispunt met Wilhelminastraat

• A0160 – Noordelijk en zuidelijk van kruispunt met Dorpsweg (noordelijk deel-kruispunt)

• A0160 – Noordelijk en zuidelijk van kruispunt met Dorpsweg (zuidelijk deel-kruispunt)

• A0160 – Noordelijk en zuidelijk van kruispunt met Oosthoek

• A0160 – Oostelijk van kruispunt met Oud Piershilseweg

• A0160 – Oostelijk en westelijk van kruispunt met Heemlaan

• L03 – bij twee nieuwe bushaltes zuidelijk van Wilhelminastraat

 

De te treffende maatregelen zijn in overleg met de gemeente Hoeksche Waard tot stand gekomen.

 

Situering en beheer van de wegen

Buitenom is een erftoegangsweg en gelegen buiten de bebouwde kommen van Nieuw-Beijerland en Piershil in de gemeente Hoeksche Waard, in eigendom van en in beheer en onderhoud bij waterschap Hollandse Delta.

 

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer heeft overleg over dit verkeersbesluit plaatsgevonden met de gemandateerde van de nationale politie.

 

Uit dit overleg is vast komen te staan dat de politie niet akkoord is met het voorgenomen verkeersbesluit over de maximumsnelheid. Zij verwachten dat de rijsnelheden op de wegvakken ruim boven de limiet zullen liggen. Bij de kruispunten is de snelheid volgens de politie wel acceptabel, dankzij de geplande verkeersdrempels.

 

De politie is wel akkoord met:

• het instellen van twee bushaltes (plaatsing borden L03)

• het opheffen van het inhaalverbod.

Tegen deze maatregelen bestaat geen bezwaar.

 

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

Gelet op het bepaalde in regel 7.22 van het Mandaatregister 2025 behorende bij het Mandaatbesluit waterschap Hollandse Delta 2020.

 

Besluit tot:

  • 1.

    het instellen van een maximumsnelheid van 60 km/uur op het wegvak van Buitenom tussen het kruispunt Wilhelminastraat (Nieuw-Beijerland) en de komgrens van Piershil door plaatsing van RVV-borden A1-60 na elk kruispunt, gezien vanuit de rijrichting van de weggebruiker;

  • 2.

    het instellen van twee nieuwe bushaltes nabij het kruispunt met de Wilhelminaweg (Nieuw-Beijerland) door plaatsing van RVV-bord L3;

  • 3.

    het opheffen van het inhaalverbod op Buitenom op het wegvak tussen de kruispunten Oosthoek en Oud Piershilseweg door verwijdering van RVV-borden F01 met bijhorende onderborden;

  • 4.

    het verwijderen en plaatsen van borden conform de bij dit besluit behorende vier tekeningen met nummers 7255124-2066-100 en 7245124-2066-100 van 7 juli 2025.

 

 

Ridderkerk, 9 september 2025.

 

Namens dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta,

P. Schakel, hoofd afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving

 

 

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit verkeersbesluit kunt u daar bezwaar tegen maken. Dit doet u door binnen zes weken na de datum van deze publicatie een brief te sturen aan het college van dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta, Postbus 4103, 2980 GC Ridderkerk. In deze brief schrijft u waarom u het met de beslissing niet eens bent. Voeg bij de brief een kopie van deze beslissing, een omschrijving van de beslissing, of een verwijzing naar deze bekendmaking, en zorg ervoor dat u de brief van uw naam, adres, woonplaats en handtekening voorziet.

 

Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking. Dit betekent dat de beslissing geldt in de tijd dat uw bezwaarschrift bij het waterschap in behandeling is. Kunt u een beslissing op uw bezwaar niet afwachten? Dan kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam vragen een voorlopige voorziening te treffen om de beslissing te schorsen. Dit kan alleen als u binnen de termijn bezwaar heeft gemaakt. Informatie over hoe u een voorlopige voorziening kunt vragen vindt u op www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Rechtsgebieden/Bestuursrecht.

 

 

 

Naar boven