DocumentID : VKB-088310185
Zaaknummer : VKB23
Overwegingen ten aanzien van het besluit
overwegende dat:
de Wilgenhoekweg de doorgaande weg is richting Sint-Laurens (gemeente Middelburg) en anderzijds richting Serooskerke (gemeente Veere);
genoemde Wilgenhoekweg een gebiedsontsluitingsweg is, gelegen buiten de bebouwde kom waar een maximum snelheid geldt van 80 km/uur en die in eigendom, beheer en onderhoud is bij waterschap Scheldestromen;
parallel aan de Wilgenhoekweg de N57 is gelegen en dat dit de doorgaande route is voor gemotoriseerd verkeer;
aan de Wilgenhoekweg tussen de Jacoba van Beierenlaan en de Nooddorpseweg door de gemeente Middelburg woningen worden gerealiseerd (St. Laurens fase 1);
in verband hiermee de gemeente Middelburg de bebouwde komgrens van Sint-Laurens heeft verplaatst;
hierdoor het bord ‘bebouwde kom’, dat geplaatst is op de Wilgenhoekweg, 30 meter wordt verplaatst in de richting van de aansluiting met de Jacoba van Beierenlaan;
de gemeente Middelburg in verband met het wijzigen van de komgrens tevens de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom van Sint-Laurens wijzigt van 50 km/uur naar vervolgens 30 km/uur (zone);
het op het gedeelte Wilgenhoekweg dat gelegen is buiten de bebouwde kom een maximum snelheid geldt van 80 km/uur;
in de woning, gelegen aan de Wilgenhoekweg nummer 33, minderjarige vluchtelingen opgevangen worden;
het daarom wenselijk is om de maximumsnelheid op de Wilgenhoekweg te verlagen van 80 km/uur naar 60 km/uur;
op dit moment bij een snelheid van 80 km/uur de geluidbelasting op de gevels van de nieuwe woningen te hoog is, door de snelheid te verlagen de geluidsbelasting ook zal afnemen;
ter hoogte van voornoemde opvanglocatie tevens een 2-tal wegvakplateaus zullen worden aangebracht;
deze plateaus bestuurders daadwerkelijk dwingen om langzamer te rijden;
deze wijzigingen de kwetsbare weggebruikers meer veiligheid bieden;
gelet op het voorgaande, met het onderhavige verkeersbesluit de volgende doelstellingen worden beoogd:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg door het verlagen van de snelheid;
- het beschermen van de weggebruikers en passagiers door het plaatsen van wegvlakplateaus en zodoende de bestuurders dwingen om langzamer te rijden;
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast of hinder, bij lagere snelheden is de uitstoot van schadelijke stoffen lager en neemt de geluidsbelasting op de gevels van de nieuwe woningen af;
dit verkeersbesluit niet leidt tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai op de geluidsgevoelige gebouwen als gevolg van de wijziging;
ter zake ingevolge artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de korpschef van de politie Zeeland – West-Brabant, namens deze de beleidsadviseur verkeer (positief advies ten aanzien van het voorgenomen besluit d.d. 6 augustus);
dat dit voornemen is voorgelegd aan de gemeente Veere alsook aan de gemeente Middelburg;