DocumentID : VKB-425810185
Zaaknummer : VKB24
Overwegingen ten aanzien van het besluit
overwegende dat:
de Nieuwendijk te Ellewoutsdijk, een doodlopende weg is die in onderhoud en beheer is bij Waterschap Scheldestromen, een erftoegangsweg type 2 is waar een maximum snelheid geldt van 60 km/uur;
de Nieuwendijk een openbare weg is die splitst en aan de linkerkant overgaat in de voor alle motorvoertuigen en ruiters gesloten verklaarde Fortweg (middels slagboom en verkeersbord C12) en aan de rechterkant via een afrit overgaat in de gesloten verklaarde semiverharde Zeedijk (middels slagbomen en verkeersbord C1) en de niet openbare en semiverharde Dijkstraat;
de Nieuwendijk alsmede de afrit aan de Nieuwendijk gelegen is op een dijk;
geconstateerd is dat deze dijk ter plaatse van de afrit richting de Dijkstraat onderhevig is aan taludval;
deze taludval veroorzaakt wordt door een dieper gelegen veenlaag die weggedrukt wordt en zorgt voor een zwakke plek in de dijk;
vanwege de risico’s en veiligheid de afrit afgesloten dient te worden voor vrachtverkeer;
vanwege de hierboven genoemde geslotenverklaringen op de Fortweg en de Zeedijk, de Nieuwendijk momenteel vooral gebruikt wordt door voetgangers en fietsers,
ten westen van Ellewoutsdijk, parallel aan de niet verharde Dijkstraat, een elektriciteitsmast van TenneT staat;
in verband met onderhoudswerkzaamheden aan de elektriciteitsmast deze locatie voor vrachtverkeer bereikbaar moet blijven;
voor het met vrachtverkeer bereiken van de elektriciteitsmast via de Nieuwendijk risico’s met zich meebrengt;
aan TenneT een ontheffing van het Reglement Verkeerstekens en Verkeersregels 1990 (hierna RVV 1990) zal worden verleend om gebruik te maken van de gesloten verklaarde semiverharde Zeedijk;
gelet op het voorgaande, met het onderhavige verkeersbesluit de volgende doelstellingen worden beoogd:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg door het zware verkeer niet langer gebruik te laten maken van de afrit aan de Nieuwendijk vanwege een zwakke plek in de dijk;
- het beschermen van de weggebruikers door aan TenneT een ontheffing van het RVV 1990 te verlenen voor het gebruik van een alternatieve route voor vrachtverkeer in verband met onderhoudswerken aan de elektriciteitsmast van TenneT via de gesloten verklaarde semiverharde Zeedijk;
- dit verkeersbesluit niet leidt tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai op de geluidsgevoelige gebouwen als gevolg van de wijziging;
ter zake ingevolge artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de korpschef van de politie Zeeland – West-Brabant, namens deze de beleidsadviseur verkeer (akkoord met voorgenomen verkeersbesluit d.d. 6 augustus 2025;
dit verkeersbesluit eveneens is voorgelegd aan de gemeente Borsele (akkoord);