Verkeersbesluit VTH202505-0009

 

wijziging inrichting Oudelandsedijk tussen Dirksland en Sommelsdijk in de gemeente Goeree-Overflakkee

 

Dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse delta;

 

Overwegende het volgende:

 

Inleiding

De Oudelandsedijk, tussen Dirksland en Sommelsdijk, is in 2025 aan groot onderhoud toe. Gelijktijdig wordt de weg Duurzaam Veilig ingericht. De snelheid wordt verlaagd naar 60 km/uur. Met deze maatregelen wordt de verkeersveiligheid verbeterd.

 

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

1. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

2. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

3. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

4. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

 

Artikel 12 van het BABW bepaalt dat de plaatsing van de borden A01-60zb, A02-60ze, B04, B05 en B06 en het verwijderen van de borden B01, B02 en B06 zoals opgenomen in bijlage 1 behorende bij het RVV 1990 moet geschieden krachtens een verkeersbesluit.

 

Motivering

In het op 9 februari 2022 door het waterschap vastgestelde Wegenbeheer-programma 2022-2027 is de opgave opgenomen de verkeersveiligheid op zijn wegen te bevorderen. Een van de belangrijkste verkeersveiligheidsmaatregelen, die het waterschap zelf kan nemen, is een Duurzaam Veilige inrichting van het wegenareaal conform de "basiskenmerken wegontwerp" van het CROW. Deze basiskenmerken zijn elementen, die aanwezig of juist afwezig moeten zijn in het ontwerp van een specifiek type weg. Deze elementen zorgen ervoor dat het wegtype voor de verkeersdeelnemer herkenbaar is en dat de weg veilig te gebruiken is. Daarnaast zijn de elementen nauw verbonden met de categorisering van wegen.

 

Op wegen die nog niet Duurzaam Veilig zijn ingericht, worden deze basiskenmerken aangebracht op het moment dat aan deze wegen onderhoud wordt uitgevoerd.

 

Op de Oudelandsedijk, tussen Dirksland en Sommelsdijk in de gemeente Goeree Overflakkee, wordt in 2025 groot onderhoud uitgevoerd. Deze weg wordt tegelijkertijd Duurzaam Veilig ingericht.

 

Het betreffende wegvak wordt opgenomen in de 60 km/uur-zone, die bij de aangrenzende wegen die in beheer zijn bij het waterschap reeds is ingesteld.

Op de Oudelandsedijk aan de zijde van de rotonde/Dirksland wordt een portaal geplaatst dat de weggebruikers er op attendeert een 60 km-zone binnen te rijden. Op drie zijwegen van de Oudelandsedijk worden de zone-60-poorten/borden verwijderd. Zo ontstaat een grote 60-zone en wordt de maximumsnelheid op de Oudelandsedijk verlaagd van 80 naar 60 km/uur. Ter ondersteuning van het verlagen van de snelheid worden verkeersremmende maatregelen aangebracht. Dit zijn plateaus en drempels met een hoogte van 8 cm. Bij de plateaus en drempels worden, om de weggebruikers op de aanwezigheid hiervan te attenderen, de borden J38 geplaatst.

 

Een voorrangsweg mag niet binnen een 60-zone en wordt opgeheven. Het besluit voorrangsweg wordt dan ook ingetrokken en de borden B01 en B02 worden verwijderd.

 

In een erftoegangsweg zijn kruisingen in beginsel gelijkwaardig. Op de Oudelandsedijk is echter sprake van aanzienlijk meer verkeer dan op de zijwegen. Om de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren en om het verkeersgedrag beter aan te laten sluiten bij de verwachtingen van de weggebruikers, wordt hier de voorrang geregeld. Veel weggebruikers zullen de weg met het meeste verkeer al als ‘hoofdweg’ beschouwen. Door dit formeel te regelen met de verkeersborden B04 en B05 op de Oudelandsedijk en B06 op de zijwegen, sluit de voorrangssituatie aan bij de verwachtingen van de weggebruiker, wat risico's op ongevallen vermindert.

 

Met deze maatregelen wordt de verkeersveiligheid verbeterd.

 

Situering en beheer van de wegen

De Oudelandsedijk, gelegen buiten de bebouwde kom van Dirksland en Sommelsdijk in de gemeente Goeree-Overflakkee, is een weg in eigendom van en in beheer en onderhoud bij waterschap Hollandse Delta. Door aanpassing van de maximumsnelheid van 80 naar 60 km/uur en overige maatregelen zal de Oudelandsedijk voortaan niet meer worden gecategoriseerd als een gebiedsontsluitingsweg, maar als een erftoegangsweg (type 1).

 

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen betreffende het Wegverkeer heeft overleg over dit verkeersbesluit plaatsgevonden met de gemandateerde van de nationale politie. Uit het overleg is vast komen te staan dat tegen het treffen van de voorgenomen maatregel geen bezwaar bestaat.

 

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

Gelet op het bepaalde in regel 7.22 van het Mandaatregister 2025 behorende bij het Mandaatbesluit waterschap Hollandse Delta 2020.

 

Besluit tot:

1. het intrekken van het verkeersbesluit voor wat betreft het instellen van de Oudelandsedijk als voorrangsweg.

2. het intrekken van de bestaande voorrangsweg tussen Dirksland en Sommelsdijk in de gemeente Goeree-Overflakkee door verwijdering van de RVV borden B01 en B02;

3. het instellen van een voorrangsregeling op de kruispunten door plaatsing van de RVV-borden B04, B05 en B06;

4. het instellen van een maximumsnelheid van 60 km/uur op de Oudelandsedijk tussen Dirksland en Sommelsdijk, waarbij de Oudelandsedijk wordt opgenomen in de omliggende 60 km/uur-zone;

5. het verwijderen en plaatsen van borden conform de bij dit besluit behorende tekeningen met nummer 20800A01 van 06-08-2025/28-04-205 blad 1 t/m 4.

 

Ridderkerk, 11 augustus 2025.

 

 

Namens dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta,

P. Schakel, hoofd afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving

 

 

 

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit verkeersbesluit kunt u daar bezwaar tegen maken. Dit doet u door binnen zes weken na de datum van deze publicatie een brief te sturen aan het college van dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta, Postbus 4103, 2980 GC Ridderkerk. In deze brief schrijft u waarom u het met de beslissing niet eens bent. Voeg bij de brief een kopie van deze beslissing, een omschrijving van de beslissing, of een verwijzing naar deze bekendmaking, en zorg ervoor dat u de brief van uw naam, adres, woonplaats en handtekening voorziet.

 

Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking. Dit betekent dat de beslissing geldt in de tijd dat uw bezwaarschrift bij het waterschap in behandeling is. Kunt u een beslissing op uw bezwaar niet afwachten? Dan kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam vragen een voorlopige voorziening te treffen om de beslissing te schorsen. Dit kan alleen als u binnen de termijn bezwaar heeft gemaakt. Informatie over hoe u een voorlopige voorziening kunt vragen vindt u op www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Rechtsgebieden/Bestuursrecht.

 

Naar boven