Waterschapsblad van Waterschap Noorderzijlvest
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Waterschap Noorderzijlvest | Waterschapsblad 2025, 11169 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Waterschap Noorderzijlvest | Waterschapsblad 2025, 11169 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening financieel beleid, beheer en organisatie waterschap Noorderzijlvest
Hoofdstuk II Beleidsvoorbereiding en -verantwoording
Artikel 4 Kaders meerjarenbeleid (Kaderbrief)
Het dagelijks bestuur biedt jaarlijks een kaderbrief met een voorstel voor het beleid en de financiële kaders voor het jaarplan inclusief meerjarenraming van het volgende begrotingsjaar ter vaststelling aan het algemeen bestuur aan. De kaders geven richting aan het dagelijks bestuur voor het opstellen van het jaarplan en de meerjarenraming.
Het dagelijks bestuur zorgt voor het per programma verzamelen en vastleggen van gegevens over de doelstellingen en beoogde te bereiken effecten, de middeleninzet, de maatregelen die getroffen zijn, de prestaties die geleverd worden en de baten en lasten die gemaakt worden, opdat de doelmatigheid en doeltreffendheid van het beleid, zoals vastgesteld door het algemeen bestuur, kunnen worden getoetst.
Het dagelijks bestuur zorgt er voor dat de baten waaronder de dekkingsmiddelen die zijn opgenomen in de raming van de belastingopbrengsten en de inkomsten die in investeringskredieten zijn opgenomen, zoals geautoriseerd door het algemeen bestuur, met inachtneming van artikel 8, niet worden onderschreden.
Artikel 8 Ruimte bij uitvoering jaarplan
Het dagelijks bestuur is bevoegd de voor een investering geraamde uitgaven met een in het financieel beleid genoemd percentage van de geraamde uitgaven te overschrijden en de geraamde inkomsten met een in het financieel beleid genoemd percentage van de geraamde inkomsten te onderschrijden zonder toestemming vooraf van het algemeen bestuur. Een dergelijk feit wordt tijdig achteraf aan het algemeen bestuur gerapporteerd.
Artikel 9 Informatieplicht, tussentijdse rapportage en begrotingswijzigingen
De inrichting van de tussentijdse rapportages sluit aan bij de programma-indeling van het jaarplan en afwijkingen op de oorspronkelijke ramingen van de baten en lasten van programma(onderdelen) en de uitgaven en inkomsten van investeringskredieten in het jaarplan worden op programmaniveau toegelicht.
De tussentijdse rapportages gaan in op afwijkingen van betekenende mate, zowel wat betreft de doelstellingen en effecten die bereikt worden, als de middeleninzet, de maatregelen die getroffen en de prestaties die geleverd worden. Een concrete uitwerking van ‘afwijkingen van betekende mate’ is vastgelegd in het financieel beleid.
In de tussentijdse rapportages informeert het dagelijks bestuur over de realisatie van beleid dat in het jaarplan is opgenomen en over de uitvoering van investeringen en doet het dagelijks bestuur als dat noodzakelijk is voorstellen voor wijziging van de geautoriseerde budgetten en (meerjarige) investeringskredieten en voor bijstellingen van het beleid. Waar nodig legt het dagelijks bestuur een voorstel tot begrotingswijziging danwel aanvullend krediet voor.
Hoofdstuk III Rechtmatigheidsverantwoording
Artikel 11 Verantwoordings- en rapportagegrens rechtmatigheidsverantwoording
Voor zover het totaalbedrag aan rechtmatigheidsfouten of het totaalbedrag aan onduidelijkheden in het kader van de financiële rechtmatigheid hoger is dan de verantwoordingsgrens, neemt het dagelijks bestuur deze op in de rechtmatigheidsverantwoording. Deze verantwoordingsgrens wordt jaarlijks door het algemeen bestuur vastgesteld, gelijktijdig met het vaststellen van het Controleprotocol.
In de paragraaf bedrijfsvoering in het jaarverslag worden alle geconstateerde rechtmatigheidsfouten en onduidelijkheden groter dan de rapportagegrens nader toegelicht. Deze rapportagegrens wordt jaarlijks door het algemeen bestuur vastgesteld, gelijktijdig met het vaststellen van het Controleprotocol.
Artikel 12 Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium als bedoeld in artikel 1 heeft betrekking op de eisen/voorwaarden die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
Artikel 13 Begrotingscriterium
Onder tijdig wordt verstaan bij de momenten in de door het algemeen bestuur vastgestelde beleids- en verantwoordingscyclus als bedoeld in artikel 2. Indien deze onder- of overschrijdingen zich voordoen na de laatste tussentijdse rapportage worden ze als rechtmatig aangemerkt wanneer ze voor het laatst aan het algemeen bestuur worden gemeld tijdens het aanbieden van de jaarstukken.
Begrotingsonrechtmatigheden die passen binnen het bestaande beleid van het algemeen bestuur, worden opgenomen als acceptabele afwijkingen in de rechtmatigheidsverantwoording (wanneer de verantwoordingsgrens voor rechtmatigheidsfouten of onduidelijkheden is overschreden), maar worden niet nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.
Hoofdstuk IV Financieel beleid
Artikel 16 Waardering en afschrijving van activa
Het beleid ten aanzien van waardering en afschrijving van activa wordt door het algemeen bestuur vastgesteld in een afzonderlijk Financieel beleid, waarin alle relevante aspecten aan de orde worden gesteld.
Artikel 17 Risicomanagement, weerstandsvermogen, reserves en voorzieningen
Het beleid omtrent risicomanagement, weerstandsvermogen reserves en voorzieningen wordt door het algemeen bestuur vastgesteld in een afzonderlijk Financieel beleid, waarin alle relevante aspecten aan de orde worden gesteld.
Hoofdstuk VI Financiële organisatie en financieel beheer
Artikel 21 (Financiële) administratie
het geven van een actueel en volledig inzicht in de bezittingen van het waterschap, waaronder ook worden begrepen de niet-geactiveerde objecten met cultuurhistorische waarde (waaronder panden, bedrijfsgebouwen, bedrijfsmiddelen en kunstvoorwerpen) alsmede overige investeringen die niet zijn geactiveerd;
de financiële administratie tijdig alle door het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur genomen besluiten waaraan financiële gevolgen verbonden zijn alsmede alle overige gegevens en stukken verstrekt krijgt die ten behoeve van een juiste verzorging van de financiële administratie, de verslaggeving en het beheer van de vermogenswaarden nodig is;
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2025-11169.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.