5.1 Omgevingsaspecten en oplossingen
In deze paragraaf staat een korte beschrijving van de belangrijkste omgevingsaspecten met mogelijke risico’s die voor dit project geïdentificeerd zijn.
- •
- •
- •
- •
- •
Schade aan omliggende woningen en eigendommen van derden;
- •
Geluid, licht en luchtkwaliteit;
- •
Ruimtelijke ordening/ontgronding;
- •
Landschap en cultuurhistorie;
- •
- •
Oppervlaktewater
Voor het uitvoeren van de diverse werkzaamheden zal er in een aantal gevallen grond- of oppervlaktewater moeten worden geloosd op een (ander) oppervlaktewater. Door de aannemer moet dan een aparte watervergunning worden aangevraagd of een melding worden gedaan. De verwachting is dat de omgeving en het watersysteem hier geen nadelige effecten van ondervinden. Indien blijkt dat dit wel zo is, zal de vergunning niet worden afgegeven of onder voorwaarden zoals het treffen van zuiverende voorzieningen.
Kabels en leidingen
De Nederlandse bodem ligt vol met kabels en leidingen. Om schade aan deze kabels en leidingen te voorkomen, is iedereen (zowel bedrijven als particulieren) wettelijk verplicht graafwerkzaamheden te melden bij het Kadaster (Klic-melding). Ook zijn alle netbeheerders (eigenaren van kabels en/of leidingen) verplicht om zich te registreren bij het Kadaster. Deze verplichtingen zijn vastgelegd in de Wet Informatie-uitwisseling Ondergrondse Netten (WION). De WION wordt ook wel grondroerdersregeling genoemd.
Bij het Kadaster is via Klic-Online een oriëntatiemelding ingediend. Door middel van de oriëntatiemelding is inzichtelijk gemaakt of en waar binnen het projectgebied kabels en leidingen aanwezig zijn. Op de locatie en nabije omgeving zijn de volgende kabels en leidingen aanwezig waar rekening mee wordt gehouden tijdens de uitvoering:
- -
Hoogspanningsnet van TenneT;
- -
Middenspanningskabel van Stedin;
- -
- -
Druk riool van Gemeente Krimpenerwaard;
- -
- -
Waterleidingen van Oasen.
Het uitgangspunt is om de aanwezige kabels en leidingen zoveel mogelijk te integreren in het ontwerp. Mocht dit technisch niet mogelijk zijn dan zal in overleg met de kabels- en leidingbeheerder bekeken worden welke vervolgacties nodig zijn. Voor het realiseren van duikers onder de Lekkerkerkse Kerkweg en de te verbreden hoofdwatergang ten noorden van de Oudelandseweg dienen in ieder geval leidingen te worden verlegd.
Archeologie
Binnen het gebied Oudeland komen diverse zones voor met een archeologische verwachting, conform het bestemmingsplan Natuurgebieden Veenweiden Krimpenerwaard. Een quickscan archeologie en cultuurhistorie is daarom uitgevoerd, en een archeologisch bureauonderzoek conform de Kwaliteitsnorm Nederlandse Archeologie (KNA). Dit onderzoek is reeds doorgesproken met de ODMH en akkoord bevonden, een booronderzoek of proefsleuf is daarom niet meer noodzakelijk. Het advies vanuit de ODMH is om tijdens de uitvoering te werken met extensieve archeologische begeleiding.
Bodemkwaliteit
Voor deelgebied Oudeland is een milieu hygiënisch vooronderzoek uitgevoerd in overleg met de ODMH. Uit het onderzoek blijkt dat PFAS geen aandachtpunt is voor de voorgenomen werkzaamheden. Het is echter niet mogelijk om op voorhand uit te sluiten dat er geen andere verontreinigingen aanwezig zijn in het gebied. Daarom is een raamsaneringsplan opgesteld (RSP Oudeland van 23 juni 2022). De ODMH heeft middels een brief ingestemd met het raamsaneringsplan (d.d. 9 november 2022, kenmerk: 2022218445).
Voor werkzaamheden in bestaande dammen, waarin zich mogelijk asbest bevindt, wordt gewerkt conform een werkprotocol. Vrijkomende grond wordt zoveel als mogelijk toegepast binnen het projectgebied van Oudeland. Indien er asbest wordt aangetroffen, wordt dit afgevoerd.
Schade aan omliggende woningen en eigendommen van derden
Voor het inrichten van het deelgebied Oudeland is het noodzakelijk het benodigde materieel aan- en af te voeren. Er wordt rekening gehouden met de plaatselijk geldende gewichtsbeperking op de wegen (15 ton) in het beheer van het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard.
Om schade aan percelen zo veel als mogelijk te voorkomen, wordt een uitvoeringsperiode gezocht waarbij zo min mogelijk schade aan eigendommen wordt toegebracht met inachtneming van eventuele vergunning- en/of ontheffingen voorwaarden. Ook worden in het contract met de aannemer eisen opgenomen om structuurbederf en insporingsschade zo veel mogelijk te voorkomen of te beperken. Ditzelfde geldt voor wegen, inclusief bermen.
Om vernattingsschade voor naastgelegen particuliere percelen zo veel als mogelijk te voorkomen, is in de ontwerpen rekening gehouden met een tussenliggende watergang buiten de begrenzing van het projectgebied op het lagere peil van de omgeving.
Geluid, licht en luchtkwaliteit
Van extra licht- en geluidbelasting op de omgeving is alleen sprake tijdens de uitvoering van de werkzaamheden. Het gebruik van kunstlicht en het uitvoeren van grondwerk kan belastend zijn voor de omgeving. In het uitvoeringscontract met de aannemer wordt opgenomen dat de aannemer zijn werkzaamheden mag uitvoeren van maandag 07:00 uur t/m zaterdag 19:00 uur. Op zondag mag er niet gewerkt worden, inclusief de aan- en afvoer van materieel en materiaal.
De werkzaamheden voor de realisatie van het project worden uitgevoerd met machines die qua milieueisen (uitstoot van gassen en geluid) aan de vigerende wettelijke verplichtingen voldoen. Periodiek worden deze eisen door de overheid gewijzigd of aangescherpt. Het door de opdrachtnemer realisatie (inclusief onderaannemers en leveranciers) te gebruiken materieel (kranen, vrachtauto's, etc.) moet aan deze eisen voldoen. Extra belasting tijdens de uitvoering zal ten opzichte van de bestaande situatie gering zijn.
Ruimtelijke ordening/ontgronding
Op 14 juli 2021 is het bestemmingsplan Natuurgebieden Veenweiden Krimpenerwaard vastgesteld (status: onherroepelijk). Dit bestemmingsplan is opgesteld ten behoeve van de natuurontwikkeling, in onder andere deelgebied Oudeland. De werkzaamheden passen daarmee binnen het vigerende bestemmingsplan. Het definitieve ontwerp voor de inrichting van natuurgebied Oudeland is ter advisering voorgelegd aan de gemeente Krimpenerwaard.
Omdat de werkzaamheden binnen het bestemmingsplan vallen, hoeft tevens geen ontgrondingsvergunning aangevraagd te worden bij de Provincie Zuid-Holland op grond van artikel 3.36 van de Omgevingsverordening.
Landschap en cultuurhistorie
Het landschapspatroon met langgerekte percelen wordt niet aangetast en de openheid blijft gewaarborgd. Een aantal aanwezige bosschages binnen het in te richten natuurgebied worden gekapt vanwege de gewenste natuurdoeltypen die worden nagestreefd, welke zijn vastgelegd in het Natuurbeheerplan 2015.
Natuur
Voor de uitvoering is een activiteitenplan opgesteld aan de hand van de resultaten uit quickscans en veldonderzoeken naar soorten die beschermd zijn onder de Wet natuurbescherming. Op basis van het activiteitenplan wordt een ontheffing Wet natuurbescherming aangevraagd. Gebaseerd op het projectplan wordt een ecologisch werkprotocol opgesteld, welke bij het contract naar de aannemer wordt gevoegd.
Explosieven
Uit de quickscan ontplofbare oorlogsresten en het aanvullende luchtonderzoek uit 2021 van Arcadis volgt dat de projectlocatie onverdacht is voor het aantreffen van niet-gesprongen explosieven. Grondroerende werkzaamheden binnen het onderzoeksgebied kunnen op reguliere wijze worden uitgevoerd. Er hoeft geen rekening gehouden te worden met niet-gesprongen explosieven.
5.2 Belanghebbenden
Eigenaren en terreinbeheerders
Eigenaren van de percelen binnen het projectgebied zijn Stichting Het Zuid-Hollands Landschap (ZHL), Provincie Zuid-Holland (PZH), HHSK en twee particulieren eigenaren. In bijlage I is de kaart met de eigendomssituatie opgenomen. ZHL en PZH zijn nauw betrokken bij de uitwerking van de natuurinrichtingsmaatregelen en het opstellen van de inrichtingstekeningen. Om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren dient het hoogheemraadschap gebruik te maken van de gronden van deze eigenaren. Over het gebruik van deze gronden zal overeenstemming moeten worden bereikt met de grondeigenaren. Het uitgangspunt is deze overeenstemming op minnelijke wijze te bereiken. Mocht dit onverhoopt niet lukken, zal er een gedoogplicht ingevolge de Waterwet opgelegd moeten worden of zullen de benodigde gronden moeten worden onteigend.
De percelen van ZHL worden door de eigenaar beheerd, namelijk ZHL. De percelen van PZH worden door het Natuurbeheercollectief Krimpenerwaard beheerd. In paragraaf 3.6 van dit projectplan is beschreven welke partij verantwoordelijk is voor welk deel van het (peil)beheer en het onderhoud van het natuurgebied.
Voor de kunstwerken en peilscheidingen die door HHSK worden aangelegd op eigendom van derden, wordt een overeenkomst (recht van opstal en eventueel recht van overpad) opgesteld (zie ook hoofdstuk 7 van dit Projectplan).
Natuurbeheerders
De natuurbeheerders zijn verenigd in het Natuurbeheercollectief Krimpenerwaard (NBC). De inrichtingsmaatregelen zijn in overleg met de natuurbeheerders gekozen. Met hen zal ook intensief worden afgestemd tijdens de uitvoering van de werkzaamheden: zij zijn een van de toezichthouders op het werk
Pachters
De in te richten gronden worden (veelal) verpacht door het ZHL en NBC. Zij hebben nauw contact met de pachters over de uitvoering van de werkzaamheden en de mogelijkheden tot gebruik c.q. het beheer van de percelen tijdens en na afloop van de werkzaamheden.
Omwonenden/aanliggende percelen
In de directe omgeving van het in te richten natuurgebied wonen een aantal particulieren. Daarnaast zijn er nog een aantal percelen particulier eigendom die direct aangrenzend zijn aan het in te richten natuurgebied.
Het NBC is het loket voor het beheer van de natuurpercelen. Zij communiceren daarover met de omgeving, en informeren de omgeving en dienen als vraagbaak.
Provincie Zuid-Holland
Provincie Zuid-Holland (PZH) is opdrachtgever voor de inrichting van de natuurgebieden. PZH is nauw betrokken bij de uitwerking van de natuurinrichtingsmaatregelen en het opstellen van de inrichtingstekeningen. Tevens is PZH eigenaar van een aantal percelen, zie ook “Eigenaren”.
Gemeente Krimpenerwaard
Gemeente Krimpenerwaard is samen met de provincie en het hoogheemraadschap aangewezen om de natuuropgave uit te voeren, zij neemt deel aan de Stuurgroep. Het bestemmingsplan Veenweiden Krimpenerwaard is op 5 maart 2019 vastgesteld door de gemeente.
ODMH
Met de Omgevingsdienst Midden Holland (ODMH) is meerdere malen overleg gevoerd over de bodemkwaliteit van het gebied en over archeologie. Er is een raamsaneringsplan opgesteld voorafgaand aan de uitvoering, de ODMH heeft middels een brief ingestemd met dit raamsaneringsplan. Voor werkzaamheden in bestaande dammen, waarin zich mogelijk asbest bevindt, wordt gewerkt conform een werkprotocol. Voor archeologie is afgesproken met ODMH dat er een booronderzoek wordt uitgevoerd voorafgaand aan de uitvoering.
Weggebruikers/verkeer
Alle in te richten gebieden grenzen aan paden of wegen van het hoogheemraadschap. In overleg met de wegbeheerder wordt bekeken of en in hoeverre er voor de uitvoering van de werkzaamheden van deze wegen gebruik gemaakt kan/mag worden.
Wegbeheerder
De wegbeheerder is HHSK. Binnen Oudeland worden er echter geen peilgebieden aangewezen waarbij een wegophoging aanwezig is. Afhankelijk van de uitvoeringsmethode van de aannemer, is er mogelijk wel een ontheffing wegenverordening nodig tijdens de realisatiefase.
Waterbeheerder
Natuurgebied Oudeland behoort tot het beheergebied van HHSK.
Nutsbedrijven
Naar aanleiding van de aanwezigheid van diverse kabels en leidingen loopt er afstemming met de diverse nutsbedrijven. Zie ook paragraaf 5.1.