Waterschapsblad van Waterschap Drents Overijsselse Delta
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Drents Overijsselse Delta | Waterschapsblad 2024, 8078 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waterschap Drents Overijsselse Delta | Waterschapsblad 2024, 8078 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening nadeelcompensatie waterschap Drents Overijsselse Delta 2024
Deze verordening heeft betrekking op aanvragen om nadeelcompensatie als bedoeld in artikel 4:126 eerste lid Awb, waarbij de aanvrager stelt dat de schade wordt veroorzaakt door het waterschap.
Artikel 4. Termijn voor indiening verzoek
Heeft de aanvrager, vóórdat de termijn als bedoeld in artikel 4:131, eerste lid Awb is verstreken, een schriftelijke mededeling aan het waterschap gedaan waarin aanvrager ondubbelzinnig verklaart dat hij zich het recht voorbehoudt om een aanvraag om nadeelcompensatie, dan begint een nieuwe termijn te lopen, artikel 4:131 eerste lid Awb. Deze termijn begint te lopen na de aanvang van de dag, volgende op die waarop deze schriftelijke mededeling is gedaan.
Artikel 6. Vereenvoudigde afhandeling van het verzoek
Het dagelijks bestuur kan het verzoek zonder voorafgaand advies van de adviescommissie afdoen als de geclaimde schade blijkens het verzoek niet meer bedraagt dan € 5.000,= (zegge: vijfduizend euro) of wanneer het dagelijks bestuur dit als zodanig heeft bepaald in een conform artikel 3 tweede lid opgestelde nadere regel.
Een besluit om het verzoek overeenkomstig het eerste, onderscheidenlijk het tweede lid af te doen, wordt aan de verzoeker schriftelijk meegedeeld binnen vier weken na ontvangst van het verzoek dan wel binnen vier weken nadat de termijn is verstreken gedurende welke de verzoeker het verzuim, conform artikel 5 lid 5 van deze verordening, kon herstellen.
Artikel 8. Het door de adviescommissie te verrichten onderzoek
De adviescommissie dient het dagelijks bestuur van advies over de op de aanvraag te nemen beslissing. Zij stelt daartoe, voor zover een zorgvuldige advisering daartoe noopt, een onderzoek in naar:
de vraag of de door aanvrager in zijn aanvraag gestelde schade een gevolg is van de in de aanvraag aangeduide schadeoorzaak, indien en voor zover deze als een rechtmatige uitoefening door of namens het waterschap van een aan het publiekrecht ontleende bevoegdheid of taak als bedoeld in artikel 4:126, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, kan worden aangemerkt;
De adviescommissie brengt rapport uit over haar bevindingen. Zij adviseert het dagelijks bestuur over de hoogte van de uit te keren nadeelcompensatie en doet, als het waterschap een daartoe strekkende verzoek heeft gedaan, voorstellen voor maatregelen of voorzieningen waardoor de schade, anders dan door een vergoeding in geld, kan worden beperkt of ongedaan gemaakt.
Artikel 10. Werkwijze adviescommissie
Alvorens de adviescommissie haar definitieve advies opstelt, maakt zij een conceptadvies op. Dit conceptadvies wordt uiterlijk zesentwintig weken nadat de adviescommissie is het verzoek in behandeling heeft genomen, aan verzoeker en aan het dagelijks bestuur toegezonden. Als niet binnen deze termijn een conceptadvies opgemaakt kan worden, deelt de adviescommissie aanvrager en het dagelijks bestuur gemotiveerd mede, waarom deze termijn wordt overschreden. Zij geeft daarbij een termijn aan waarbinnen het conceptadvies aan aanvrager en aan het dagelijks bestuur zal worden toegezonden. Deze termijn bedraagt ten hoogste zesentwintig weken. Deze termijn kan alleen met consensus tussen aanvrager en het dagelijks bestuur worden verlengd.
Het voorschot wordt uitsluitend verleend als de verzoeker schriftelijk de verplichting aanvaardt tot gehele en onvoorwaardelijke terugbetaling wanneer op grond van het besluit van het dagelijks bestuur omtrent het verzoek en de bij dat besluit behorende gegevens blijkt dat het voorschot geheel of gedeeltelijk ten onrechte is verstrekt.
Bij de beoordeling van verzoeken om toekenning van vergoeding ingevolge deze verordening wordt rekening gehouden met het vigerend beleid van het waterschap.
Als een strikte toepassing van deze verordening zou leiden tot een beslissing die naar het oordeel van het dagelijks bestuur als onbillijk moet worden aangemerkt, kan het dagelijks bestuur van het gestelde in deze verordening afwijken.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering d.d. 16 april 2024 door het algemeen bestuur,
de secretaris-directeur,
E.M. van Grol
de dijkgraaf,
D.S. Schoonman
Toelichting verordening nadeelcompensatie waterschap Drents Overijsselse Delta 2024
Nadeelcompensatie gaat over de schade die de overheid rechtmatig veroorzaakt. Bijvoorbeeld ingeval van peilopzet of ernstige hinder door de aanleg van een nieuwe dijk. Maar ook projecten, waardoor aangrenzende woningen in waarde dalen. Voorbeelden van schadeposten zijn winst- of inkomstenderving, gederfde huurinkomsten, schade aan gewassen of de lagere opbrengst bij de verkoop van een bedrijf of een onroerende zaak.
Schade komt alleen voor vergoeding in aanmerking als:
Titel 4.5 van de Awb bevat een algemene regeling over de vergoeding (of tegemoetkoming) van schade door rechtmatig overheidshandelen. In deze titel staan de grondslagen, inhoudelijke eisen en procedurele bepalingen over toekenning van nadeelcompensatie. Zo bevat de regeling in de Awb procedureregels voor het afhandelen van die aanvragen (zoals beslistermijnen). Ook zijn regels opgenomen over de maximale hoogte van het te heffen recht voor het in behandeling nemen van een aanvraag. Alle geschillen over rechtmatig overheidsoptreden zijn geconcentreerd bij één rechter, namelijk de bestuursrechter.
De wet en regelgeving kent geen verplichting om een verordening nadeelcompensatie vast te stellen. Het waterschap heeft wel de bevoegdheid om in een verordening nadeelcompensatie regels te stellen over de wijze van beoordeling van een aanvraag van een schadevergoeding en de totstandkoming van een beslissing op een aanvraag.
Het waterschap heeft gekozen om nadeelcompensatie uit te werken in een verordening. Reden hiervoor is dat het heffen van een recht bij wettelijk voorschrift moet (zie artikel 4:128, lid 1 Awb) en de adviescommissie en/of adviseur een juridische basis krijgen in de verordening. Bovendien zorgt een verordening voor een duidelijke en eenduidige regeling over het in behandeling nemen van een verzoek tot nadeelcompensatie die makkelijk raadpleegbaar is voor burgers en ondernemers. Verder kunnen in de verordening nadere regels worden opgenomen over de wijze van beoordeling van een aanvraag om schadevergoeding, de totstandkoming van een beslissing op de aanvraag en de ontvankelijkheid van de aanvraag.
Normaal maatschappelijk risico
Vooropgesteld wordt dat de overheid niet verplicht is om iedere schade die zij in de rechtmatige uitoefening van haar publieke taken veroorzaak, in zijn geheel te vergoeden. Dat overheidsingrijpen voor sommige burgers en ondernemingen nadelige gevolgen kan hebben, is namelijk onvermijdelijk. Tot op zekere hoogte moeten deze gevolgen dus worden geaccepteerd (normaal maatschappelijk risico (hierna: NMR)). Burgers die door rechtmatig overheidsoptreden schade lijden die uitgaat boven het NMR en in vergelijking tot anderen onevenredig zwaar worden getroffen, kunnen desgevraagd nadeelcompensatie ontvangen (artikel 4:126 van de Awb). De hoogte daarvan moet in zo’n geval redelijk zijn. De nadeelcompensatie dekt dus niet vanzelfsprekend de volledige schade. Een deel van de schade zal altijd voor eigen rekening blijven.
Beperking van de schadeoorzaken en voorrang van de Omgevingswet ten opzicht van de Awb
In de Omgevingswet (Ow) is een nadeelcompensatieregeling opgenomen die aansluit op de algemene regeling uit de Awb, namelijk afdeling 15.1 van de Ow.
Ten opzichte van titel 4.5 van de Awb bevat de reikwijdte van afdeling 15.1 van de Ow een nadere afbakening van schadeoorzaken. Artikel 4:126, eerste lid, van de Awb bepaalt dat op grond van elk handelen door de overheid in het kader van een rechtmatige uitoefening van een haar toegekende taak of bevoegdheid om nadeelcompensatie kan worden verzocht. De regeling in de Awb biedt daarmee een brede grondslag voor aanvragen om nadeelcompensatie. Die brede grondslag wordt in de Ow beperkt.
De afbakening van schadeoorzaken in artikel 15.1 van de Ow is ten opzichte van titel 4.5 van de Awb limitatief en exclusief. Dat betekent dat als een schadeoorzaak niet in dat artikel is opgenomen, niet alsnog langs de weg van de Awb om nadeelcompensatie kan worden gevraagd. De regels over nadeelcompensatie in de Ow hebben zo voorrang op de regels in de Awb.
Nadeelcompensatie binnen de Ow gaat over besluiten of maatregelen die rechtstreeks:
Schadeoorzaken zijn bijvoorbeeld:
Andere soorten schade geregeld in Omgevingswet
Deze verordening beperkt zich tot nadeelcompensatie op grond van titel 4.5 van de Awb en afdeling 15.1 van de Ow. In de Ow zijn ook regelingen voor andere soorten schade opgenomen, namelijk:
Deze verordening heeft geen betrekking op schade die onder een of meer van die regelingen valt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/wsb-2024-8078.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.