Verkeersbesluit vaarweg Brielse Meer voor het nautisch beheer en het plaatsen van verkeerstekens

Dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta;

 

Inleiding

Als vaarwegbeheerder toetst waterschap Hollandse Delta periodiek zijn verkeersmaatregelen en -besluiten. Recent zijn de bestaande verkeersmaatregelen op het Brielse Meer, inclusief het Kruininger Rak, het Oosterlandse Rak, het Blankerburgse Rak en het Scheepvaart- en Voedingskanaal tegen het licht gehouden. De maatregelen zelf behoeven geen aanpassing, maar het verkeersbesluit moet worden geactualiseerd.

 

Wetgeving

Op grond van artikel 2, lid 3, van de Scheepvaartverkeerswet (Svw) in samenhang met artikel 6.4 van de Zuid Hollandse Omgevingsverordening, voert het college van dijkgraaf en heemraden als vaarwegbeheerder en als bevoegd gezag het nautisch beheer over het Brielse Meer. Het nautisch beheer omvat de regeling van het verkeer op het water en de bevoegdheid om verkeerstekens te plaatsen. Het aanbrengen of wijzigen van die verkeerstekens kan alleen met een verkeersbesluit.

 

Op grond van artikel 3 e.v. van de Svw kan de vaarwegbeheerder regels vaststellen met het doel:

  • 1.

    het verzekeren van de veiligheid en het vlotte verloop van het scheepvaartverkeer;

  • 2.

    het in stand houden van scheepvaartwegen en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • 3.

    het voorkomen of beperken van schade door het scheepvaartverkeer aan de waterhuishouding, oevers en waterkeringen, of werken gelegen in of over scheepvaartwegen;

  • 4.

    het voorkomen of beperken van externe veiligheidsrisico’s in verband met schepen.

Voor het bereiken van deze doelen kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 5 Svw stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens een verkeersbesluit moet worden genomen.

Het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer geeft nadere regels voor het nemen van verkeersmaatregelen en verkeersbesluiten. De artikelen 2 en 3 van het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer bepalen dat het bevoegd gezag slechts verkeerstekens aanbrengt die opgenomen zijn in de bijlagen 7 en 8 behorende bij het Binnenvaartpolitiereglement.

 

De in het Brielse Meer aangebrachte verkeerstekens zijn verbods-, gebods-, beperkings- en aanwijzingsborden zoals genoemd onder A1, A7, A9, A12, B6, B8, C4, C5 en E4a in bijlage 7 van het Binnenvaartpolitiereglement.

 

Motivering

Actualisering van het verkeersbesluit is nodig om te voldoen aan de actuele juridische eisen die aan verkeersbesluiten worden gesteld. Het betreft de vormgeving, bijvoorbeeld door het bijvoegen van duidelijke (digitale) kaarten van locaties van verkeersborden en de gebieden waar verkeersregels gelden. Publicatie en communicatie van het nieuwe verkeersbesluit dragen naar verwachting bij aan een betere naleving van de regels en de handhaafbaarheid van die regels door toezichthouders van het waterschap en de handhavingspartners op het water.

 

In de zomermaanden neemt de overlast van recreatievaart op vaarwegen van het waterschap toe. Vooral door het te snel en onveilig varen. Om verschillende redenen gedragen recreanten zich in toenemende mate onverschillig tegenover de op het water geldende regels. De genoemde problematiek speelt vooral op het Brielse Meer waarop zowel beroeps- als recreatievaart plaatsvindt. Samen met handhavingspartners heeft het waterschap het toezicht op het vaargedrag op het Brielse Meer de afgelopen twee jaar geïntensiveerd.

De handhavingspartners hebben gevraagd om de communicatie over de op het water geldende regels te verduidelijken.

 

Op het Brielse Meer gelden twee verschillende maximum vaarsnelheden.

Zones waar maximaal 6 km per uur gevaren mag worden en snelvaarzones waar maximaal 12 km per uur gevaren mag worden. Binnen de snelvaarzones mag met ontheffing van het waterschap sneller dan 12 km per uur, maar niet sneller dan 50 km per uur gevaren worden. Het varen met hoge snelheden van meer dan 50 km per uur brengt de veiligheid op het water in het geding. Het leidt tot een onaanvaardbaar hoge kans op verkeersongevallen op het water. Daarom wordt op nadrukkelijk advies van de Zeehavenpolitie het met ontheffing toegestane snelvaren (= >12 km per uur) beperkt tot een snelheid van maximaal 50 km per uur.

 

Overleg

Over dit besluit heeft overleg plaatsgevonden met betrokken overheden en instanties als bedoeld in de artikelen 6 en 14 van het Besluit administratieve bepalingen scheepvaartverkeer. Het betreft de Zeehavenpolitie Rotterdam, de gemeenten Voorne aan Zee en Nissewaard, het recreatieschap Voorne-Putten/Rozenburg en Staatsbosbeheer. Hun uitgebrachte adviezen en verzoeken zijn in het besluit meegenomen.

 

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

Gelet op het bepaalde in regel 5.30 van het mandaatregister behorende bij het Mandaatbesluit waterschap Hollandse Delta 2021 is het hoofd van de afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving gemandateerd tot het nemen van een verkeerbesluit.

Besluit tot

  • 1.

    het intrekken van eerdere verkeersbesluiten voor de plaatsing van verkeerstekens op het Brielse Meer;

  • 2.

    het vaststellen van verboden, geboden, beperkingen en aanwijzingen voor alle vaartuigen op het Brielse Meer zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende Scheepvaartsignaleringskaart*;

  • 3.

    het kenbaar maken van de verboden, geboden, beperkingen en aanwijzingen voor alle vaartuigen op het Brielse Meer door de verkeerstekens die worden weergegeven op de bij dit besluit behorende Scheepvaartsignaleringskaart*;

  • 4.

    het ter verduidelijking plaatsen van bijkomende tekens bij de verkeerstekens onder 2, zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende Scheepvaartsignaleringskaart*;

     

    *(Als de link niet werkt, kopieer en plak dan onderstaand adres in je browser) https://wshd.maps.arcgis.com/apps/instant/sidebar/index.html?appid=9559061720b04f7e9cbdbf211055ba2e

Ridderkerk, 15 april 2024

Namens dijkgraaf en heemraden van

waterschap Hollandse Delta,

Piet Schakel

hoofd afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving

 

Een afschrift van dit besluit aan:

  • Zeehavenpolitie Rotterdam

  • Recreatieschap Voorne-Putten/Rozenburg

  • Staatsbosbeheer

  • gemeente Voorne aan Zee

  • gemeente Nissewaard

  • provincie Zuid-Holland

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit verkeersbesluit kunt u daar bezwaar tegen maken. Dit doet u door binnen zes weken na de datum van deze publicatie een brief te sturen aan het college van dijkgraaf en heemraden van waterschap Hollandse Delta, Postbus 4103, 2980 GC Ridderkerk. In deze brief schrijft u waarom u het met de beslissing niet eens bent. Voeg bij de brief een kopie van deze beslissing, een omschrijving van de beslissing, of een verwijzing naar deze bekendmaking, en zorg ervoor dat u de brief van uw naam, adres, woonplaats en handtekening voorziet.

 

Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking. Dit betekent dat de beslissing geldt in de tijd dat uw bezwaarschrift bij het waterschap in behandeling is. Kunt u een beslissing op uw bezwaar niet afwachten? Dan kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Rotterdam vragen een voorlopige voorziening te treffen om de beslissing te schorsen. Dit kan alleen als u binnen de termijn bezwaar heeft gemaakt. Informatie over hoe u een voorlopige voorziening kunt vragen vindt u op www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Rechtsgebieden/Bestuursrecht

BIJLAGE 1  

Maatregelen

Hieronder zijn de maatregelen in het Brielse Meer opgenomen. Eerst is de bebording beschreven en vervolgens de betonning.

 

Bebording:

  • Maximumsnelheid:

    • o

      Aan weerzijden van de snelvaarzones zijn borden geplaatst ter aanduiding van de maximale vaarsnelheid van 50 kilometer per uur:

      B6

    •  

    • o

      Aan weerzijden van de snelvaarzones zijn borden geplaatst ter aanduiding van de maximale vaarsnelheid van 12 kilometer per uur:

      B6

       

    • o

      Aan weerzijden van de snelvaarzones zijn borden geplaatst ter aanduiding van de maximale vaarsnelheid van 6 kilometer per uur:

      B6

  • Verboden hinderlijke waterbeweging te veroorzaken:

    • o

      Bij vier jachthavens in het Scheepvaartkanaal bij Spijkenisse en Zwartewaal zijn borden geplaatst om hinderlijke waterbeweging te voorkomen. Tevens is dit bord geplaatst bij de jachthaven WSV Brielle aan het Brielse Meer.

    • o

      Dit bord is ook geplaatst bij de kade van Staatsbosbeheer bij Oude Veerdam 12 in Brielle.

      A9

  • Verboden te meren aan de zijde van de vaarweg waar het bord is geplaatst:

    • o

      Aan het remmingwerk vlak voor de in- en uitvaart van de Voornse Sluis is door bebording aangewezen dat meren niet is toegestaan.

    • o

      Bij het drinkwaterinnamepunt van Evides in Brielle is dit bord ook geplaatst.

    • o

      Dit bord is ook geplaatst bij de kade van Staatsbosbeheer bij Oude Veerdam 12 in Brielle.

      A7

  • Gebieden waar niet in gevaren mag worden:

    • o

      In de binnen- en buitenvoorhaven van de Voornse Sluis wordt door bebording aangegeven dat het verboden is achter het remmingwerk te varen.

    • o

      Op de Rijnhavenbrug is middels bebording aangeduid dat het verboden is om de brugdoorgangen aan linker- en rechteroever door te varen.

    • o

      Bij het Voedingskanaal wordt door bebording aangegeven dat het verboden is om het kanaal in te varen.

    • o

      Halverwege de Krimsloot wordt door bebording aangegeven dat het verboden is om het gebied in te varen.

    • o

      Bij het Binnenspuikanaal wordt door bebording aangegeven dat het verboden is om het kanaal in te varen.

      A1

    • o

      Bij de noordelijke invaart van de Bernisse wordt door bebording aangegeven dat het verboden is voor motorschepen om het gebied in te varen.

      A12
      C4

  • Afstand uit oever aanhouden:

    • o

      Nabij de loswal voor de Put van Heenvliet wordt door bebording aangegeven dat het vaarwater zich op enige afstand uit de oever bevindt.

      C5

  • Informatieve bebording:

    • o

      Tevens zijn informatieve bebordingen aangebracht ter aanduiding van naamgeving, doorvaarthoogtes en peilschalen. De informatieve borden betreffen geen verbod of gebod of opheffing daarvan, voor plaatsing waarvan een verkeersbesluit als bedoeld in artikel 6 Svw vereist is.

  • Betonning:

    • o

      Langs het Brielse Meer is kardinale betonning aanwezig waarmee de vaarweg nader wordt gemarkeerd. Ter hoogte van het veer tussen Brielle en Rozenbrug is tevens betonning aanwezig waarmee wordt aangegeven dat hier een niet-vrijvarende veerpont het vaarwater kruist. De betonning betreft geen verbod of gebod of opheffing daarvan, voor plaatsing waarvan een verkeersbesluit als bedoeld in artikel 6 Svw vereist is.

      E4a

Naar boven